Inlägg från: Anonym (Svårt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svårt)

Fler barn?

Svårt. Han är ändå också redan 43 år och ingen ungdom. Hur kommer han orka om 10 år? 

Hur känner du för en liten i trotsåldern när dina stora eventuellt är i full tonårstrots? 

• Anonym (Svårt)
    Anonym (enlitenen) skrev 2024-06-25 09:11:23 följande:
    43 år är nog inget problem, flera i vår bekantskapskrets som precis börjat bilda familj. Så han skulle inte vara ensam "äldre" pappa. Han äger två egna bolag som i princip sköter sig själva, han är med i bakgrunden och arbetar cirka 50% på ett väldigt flexibelt schema. Jag behöver egentligen inte arbeta, men tycker att det är kul så arbetar fortfarande 75% inom mitt område, men skulle kunna gå ner i tid eller ta en paus så att vi kan vara hemma tillsammans. Och nej, ingen kvinnofälla, han pensionssparar åt mig...bra mer än om jag hade arbetat fulltid.

Småbarn och tonårsbarn ... ugggh den kan bli tuff. Mina döttrar har faktiskt frågat om inte vi ska ha barn tillsammans, vilket min sambo såklart spinner vidare på nu så de har väl gaddat ihop sig lite.

Men ... småbarn och barnbarn samtidigt. Hans söner än ändå vuxna nu och vi vill såklart vara närvarande far/morföräldrar. 
    Det är ju sådant ni måste tänka på såklart. Även framtiden. Och även om han anser att det är lätt nu så kan det ju vara en stor skillnad i ork när man är 43 mot 53, även för hans vänner.

Att barnen frågar är inte konstigt - det är ju spännande för en 10-åring. Men kanske inte lika kul för en 13- eller 15-åring med en trotsig toddlare som tar föräldrarnas tid? Eller så kommer de älska det.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (enlitenen) skrev 2024-06-25 10:00:56 följande:
    Vi njuter till fullo av varandra! 

Den här dialogen kom som sagt som en chock för mig. Det känns fint att kunna bolla tankarna här. I dialog med sambon så blir allt så lätt rosaskimrande. Han beskriver längtan efter att vänta på plusset tillsammans, se min kropp förändras, min mage växa.

När vi ligger nära och kramas kan han hålla handen över min mage och jag ser hur han föreställer sig att känna vårt lilla liv där inne. 

Han beskriver och målar upp allting så fint. Såklart realistiskt också men dom där drömmarna man kan få. Jag minns dem så väl från mina graviditeter. Han beskriver sina tankar om förlossningsrummet, stunden då den lilla föds. Få lära känna ett nytt liv tillsammans. Stunden i bilen när han hämtat våra stora barn och kör dem till sjukhuset, låter dem skämma bort mig och bebisen med presenter, pussar och gos i överflöd. 

Ska jag vara helt ärlig! Han låter som mig när jag längtade efter barn nummer 2. Första var oplanerad och jag var väldigt ung. Men nummer 2...oj såååå jag längtade. 

Kan en man bli bebissjuk eller skengravid? För i så fall tror jag att min blivit smittad av det Drömmer
    Känns som han minns allt ur ett väldigt rosa skimmer ärligt talat med. Hur involverad var han senast egentligen? Du blir orörligare, kanske ligger och kräks 20-25 veckor. Han får ta mer ansvar för hem och er nuvarande familjekonstellation. Du är äldre så det kan ha förändrats hur du reagerar, du är nu en riskgraviditer i vårdens klassning då du är 35 +.

Du kanske får kejsarsnitt, då måste han rodda allt första månaden. De äldre barnen kanske inte alls tycker det blir så himla mysigt när mamma måste sitta och amma massor.

Vill egentligen int måla fan på väggen men hans beskrivning låter ju som något ur en romantisk film mer än verkligheten.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (enlitenen) skrev 2024-06-25 10:30:57 följande:
    Det är det som är grejen. Han var ju inte riktigt med när sönerna var små. 

Den första graviditeten var oplanerad, de hade varit ett par i ett par månader och han låg i lumpen. Missade större delen av graviditeten och var inte med under själva förlossningen då han inte hann hem i tid. Men var med på sjukhuset efteråt, 10 pappadagar och sedan tillbaka till militären. 

Den andra graviditeten var också oplanerad, de hade precis separerat när hon fick reda på att hon var gravid. Han flyttade hem men det var en tuff period för dem båda, de försökte lappa ihop relationen, han studerade på universitetet, hon var arbetslös och de hade ett litet barn hemma. Han jobbade massor på sidan av studierna för att försörja sin lilla familj och drog hela det ekonomiska ansvaret under många år.

Han valde att lämna henne när yngsta var 6 år och blev i samband med det huvudansvarig förälder då mamman inte tog sitt ansvar. Ingen utbildning, inget jobb och hon tog heller inte hand om pojkarna ordentligt. De testade varannan helg under en tid men hon ställde ofta in pga andra planer. Så pojkarna har bott hon honom på heltid och han har verkligen tagit det ansvaret. 

Det senaste halvåret har längtan efter ett gemensamt barn smugit sig på. Han har inte sagt nåt till mig förrän nu. Han längtar efter att få gå igenom den fasen "som den ska vara", att få vara nära under en graviditet och småbarnstid. Han har heller aldrig haft den längtan, förrän nu. 

Med det sagt så är han också realistisk och medveten om att det rosaskimrande är i hans huvud. Verkligheten kan se mycket annorlunda ut, det vet man aldrig. 
    Ja, det är det jag menar.  Han var inte med, så hans bild är en han fått genom annat. Jag har väldigt få vänner med småbarn, om ens någon, som haft en småbarnstid som det han beskriver. Särskilt inte när det redan finns befintliga barn med i bilden.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (M) skrev 2024-06-25 11:07:56 följande:
    Håller med, förstår inte riktigt detta med att skaffa barn vid varje nytt förhållande. Tror man att det håller bättre/längre då? 
    Tror det är så himla mycket tal om kärleksbarn etc att många glömmer bort att barn just är livslånga åtaganden med, som ibland kan vara extremt krävande.
  • Anonym (Svårt)
    Cathariiina skrev 2024-06-25 12:04:46 följande:
    Jo. Och kvälls- och veckotidningarna har skuld, där står det jämt om någon kändis som väntar ett käääärleksbarn med den tredje eller fjärde pappan. Pernilla Wahlgren, Camilla Läckberg...
    Ja precis. Utan tanke på att de har något av en annan sits ekonomiskt än de allra flesta med, att hyra in nannys, köpa färdig mat, få avlastning på olika vis.

Ett barn tar energi och tid, det är ju vad barn förtjänar att få göra.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (enlitenen) skrev 2024-06-25 12:52:32 följande:
    Vill nog korrigera dig på "frånvarande pappa". Läs mitt inlägg högre upp om hans småbarnsår, som ung och ensam inkomsttagare i familjen.

Han är en fantastisk pappa och bonuspappa. Han kämpade länge för att hålla ihop sin kärnfamilj men för barnens skull lämnade han och har varit ensamstående fulltidsförälder sedan separationen. Han har heller inte haft några seriösa relationer sedan dess, vilket var lite av mitt orosmoln i början, att han skulle ha blivit oflexibel och fast i egen rutin. Men har har överbevisat mig där. 

Han har välkomnat mig och mina tre barn med öppna armar. Han tar lika stort ansvar som jag med barnen. Vi delar nästan lika på alla hushållssysslor, men jag tvättar mer och han lagar mer mat. Han sover få timmar, en sån där galen morgonpigg man som vaknar klockan 4-5 och tar en springtur. 
    Han är dock ändå helt enkelt ovan vid graviditeter och småbarnsår om han inte var delaktig i dem senast. Hans visioner av dem ÄR naiva och rosaskimrande. Det är också en rätt extrem skillnad på sömnbrist som är självvald och den som styrs av ett spädbarn, särskilt när man är 43 och van att ha styrt sitt eget liv länge.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Greta) skrev 2024-06-25 12:43:03 följande:

Ni gör självklart ett eget val men jag tycker att man är på gränsen till för gammal att sätta barn till världen när man är 43 år. Han kommer att vara pensionär när det barnet flyttar hemifrån. MEN detta är min personliga åsikt. 

Ändå en inte helt orimlig åsikt. Det är ju i den övre skalan för att kunna vara med aktivt länge, det är ju vad det är. 

Har flera bekanta som skaffat barn sent och det i sig har inte varit problem, men när barnen blivit äldre är även föräldrarna det. En 55-åring har allt som oftast ändå lägre ork än en 40-åring för att hänga med en 12-åring tex. Det får man ju också ta med i ekvationen.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Karin) skrev 2024-06-25 17:59:04 följande:
    Hur bitter är du på en skala 1-10? Vilka tråkiga och negativa människor det finns?
    Inte alls bitter, tackar som frågar. Däremot ser jag inte graviditeter och småbarnsliv som det puttinuttgulligull TS man har fått för sig att det är, efter att nyligen ha gått igenom det två gånger om och har det färskt i minnet.

Det sliter. 

Jag reagerar just på hur ts man har orealistiska tankar kring hur det är, vilket faktiskt är en risk i sig.  

Att skaffa ett barn är ett enormt åtagande, inte något litet sött man gör som att köpa en hamster eller tatuera sig. 
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Karin) skrev 2024-06-25 21:22:33 följande:
    Jag ser en man som längtar efter att få barn igen, en man som haft sin båda barn på heltid sen ena var 6 år gammal, en man som försörjde sin familj efter bästa förmåga, tog ansvar för ett oplanerat barn. Tiden han var borta var han i lumpen, arbetade och studerade på universitetet. Idag arbetar han ca 50 %, pensionssparar till sin sambo. 
    Det finns ju faktiskt dom som tycker om barn och småbarn, och inte tycker det är så fruktansvärt jobbigt, det är konstigt men det hör man mindre om på familjeliv.
    Ja. Men de har ju ändå upplevt det innan de uttalar sig så drömskt som ts man gör. Det har inte TS man gjort, om än han gjort annat.

Att ha barnlängtan är en sak, att ha en längtan efter en perfekt instagramtillvaro är något annat. 

Barn är underbara. Men har man inte haft små barn på länge tenderar man att förtränga de jobbiga delarna, och har man inte heller varit närvarande när de var pyttesmå så har man inte upplevt den totala belastningen spädbarn och småbarnsåren kan medföra. Många par går isär. Och för att minska risken är just orealistiska förväntningar på hur det kan vara bra att kanske inte ha som enda bild av det hela. Utan inse att det kan bli svinjobbigt men att man tar det jobbet.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Greta) skrev 2024-06-28 10:57:25 följande:
    Jag undrar också över varför man vill ha hemmavarande barn ända till pensionsåldern, man kanske i och för sig inte tänker så långt när man är 43 år och mitt i livet.. Men för mig är det alldeles för sent att skaffa barn, både som man och kvinna.
    Fast just detta är inte så konstigt väl - en del är ju väldigt familjekära och tycker att det är livet att just ha barn. Att livet efteråt inte är lika lockande.
Svar på tråden Fler barn?