Inlägg från: Anonym (Lilly88) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lilly88)

    Narcissist- hur bete mig mot?

    Har en narcissist i min närhet som jag behöver förhålla mig till. Han har psykiskt misshandlat mig men står så klart inte för någonting. Men han vet vad han gjort mot mig. Jag kan inte flytta. Jag vet att han är narcissist så behöver inga råd eller annat gällande det. Jag tycker inte jag ska behöva begränsa mig i mitt liv. Anpassa vart och när jag vistas på ställen där jag kan stöta ihop med honom. Hade ni
    " anpassat" er efter honom d v s tex gått över på andra sidan gatan om jag ser honom eller undvika honom i kön på affären eller hade ni bara typ inte låtsas om honom fast ni stöter ihop med honom? Jag är så djävla förbannad på honom och vill inte vara den som ska anpassa mig då jag inte gjort ett dugg fel mot honom medan han utnyttjat mig grovt. 

  • Svar på tråden Narcissist- hur bete mig mot?
  • Anonym (Lilly88)
    Anonym (Me too) skrev 2024-06-24 23:05:11 följande:

    Ignorera bara. Låtsas som du möter ngn du inte känner 


    Har tänkt den tanken. Men har också hört att då ger jag honom energi i form av min totala ignorans ( negativa känslor). Samtidigt känns det skönt. Behandla honom som "luft". Följer jag rekommendationen inte visa varken positiva eller negativa känslor utan bara behandla honom som en typ granne jag ytligt känner typ så kommer han ju liksom undan helt, så känner jag...
  • Anonym (Lilly88)
    Anonym (S) skrev 2024-06-24 23:23:39 följande:

    Om du känner att du kan möta honom på gatan utan att må dåligt så finns det väl ingen anledning att anpassa sig?
    Inte sällan är man rädd för vad den andre kan hitta på eller känner obehag vid tanken att behöva möta den som utsatt en men du verkar inte lida av det så kör bara på. Gå förbi. 


    Jo jag känner obehag. Men jag vet också jag kommer behöva stöta på honom ( hyfsat ofta) utifrån hur vi bor så ska jag undvika honom helt blir det ett livslångt jobb. Vill liksom vänja mina känslor att möta honom. Besegra obehaget. Men känns inte bra egentligen ens hälsa neutralt även om det är ofta rådet- varken ge positiva eller negativ uppmärksamhet. 

    Anonym (Me too) skrev 2024-06-24 23:05:11 följande:

    Ignorera bara. Låtsas som du möter ngn du inte känner 


    Har tänkt den tanken. Men har också hört att då ger jag honom energi i form av min totala ignorans ( negativa känslor). Samtidigt känns det skönt. Behandla honom som "luft". Följer jag rekommendationen inte visa varken positiva eller negativa känslor utan bara behandla honom som en typ granne jag ytligt känner typ så kommer han ju liksom undan helt, så känner jag...
  • Anonym (Lilly88)
    Anonym (Bli tråkig) skrev 2024-06-25 00:01:38 följande:

    Om det är en narcissist på riktigt får du vara glad om du kommer undan. Att tänka att du vill ha någonslags hämnd på en narcissist går inte. De älskar uppmärksamhet. Jag skulle avhandla alla möten kort och inte alltför otrevligt men inte heller för trevligt. Så att det blir tråkigt för narcissisten. Då kommer du slippa människan på riktigt.

    Om det är en narcissist på riktigt kan det bli fruktansvärda situationer snabbt. Om man ignorerar helt är det också en typ av bekräftelse. Det är oftast bäst att låtsas som ingenting (om det inte finns något att polisanmäla som faktiskt kan leda till fällande dom). Bli supertråkig (inget drama, ingen uppmärksamhet). Det är min erfarenhet.


    Hur skulle du göra när ni delar en gemensam strand som är 100 m lång och han satt sig intill din strandstol.   ( som jag har där hela dagen och går ifrån då och då upp till vår stuga för att sen komma tillbaka) Ta din stol ( med parasoll, lite tungt) och gå lite längre bort och omplacera mig ( anpassa mig) eller rätt och sätt sätta mig i min stol och inte prata med honom? 
  • Anonym (Lilly88)
    Anonym (Bli tråkig) skrev 2024-06-25 00:01:38 följande:

    Om det är en narcissist på riktigt får du vara glad om du kommer undan. Att tänka att du vill ha någonslags hämnd på en narcissist går inte. De älskar uppmärksamhet. Jag skulle avhandla alla möten kort och inte alltför otrevligt men inte heller för trevligt. Så att det blir tråkigt för narcissisten. Då kommer du slippa människan på riktigt.

    Om det är en narcissist på riktigt kan det bli fruktansvärda situationer snabbt. Om man ignorerar helt är det också en typ av bekräftelse. Det är oftast bäst att låtsas som ingenting (om det inte finns något att polisanmäla som faktiskt kan leda till fällande dom). Bli supertråkig (inget drama, ingen uppmärksamhet). Det är min erfarenhet.


    Han vet att det är min stol. 
Svar på tråden Narcissist- hur bete mig mot?