• Anonym (MimmiGg)

    Okej Mat efter man spytt

    Hejsan, jag är ny här men har vart inne och läst många gånger när jag googlat på saker. Nu undrar jag om någon kan hjälpa lite. jag köpte någon dålig färdigmat i föregår och har kalkad spytt sen dess, reagerade bara med kräkningar (inte reagerat där bak så att säga) Känner mig nervös idag för vad jag kan äta. Testade att äta rostat vitt bröd igår men det spydde jag upp direkt. Så tänkte att idag ska jag hålla mig till nyponsoppa, blåbärssoppa och kanske potatis. Min fråga är kan jag mosa ner lite lätta i potatisen? Så det blir gott, det står överallt att man ska undvika fett samt mejeri. Men lätta är mejeri fritt, jag har inte spytt idag och är vrålhungrig. Vad menar dem när dem skriver undvika fett? 

  • Svar på tråden Okej Mat efter man spytt
  • Anonym (bra)
    Anonym (MimmiGg) skrev 2024-06-24 13:59:31 följande:
    Okej Mat efter man spytt

    Hejsan, jag är ny här men har vart inne och läst många gånger när jag googlat på saker. Nu undrar jag om någon kan hjälpa lite. jag köpte någon dålig färdigmat i föregår och har kalkad spytt sen dess, reagerade bara med kräkningar (inte reagerat där bak så att säga) Känner mig nervös idag för vad jag kan äta. Testade att äta rostat vitt bröd igår men det spydde jag upp direkt. Så tänkte att idag ska jag hålla mig till nyponsoppa, blåbärssoppa och kanske potatis. Min fråga är kan jag mosa ner lite lätta i potatisen? Så det blir gott, det står överallt att man ska undvika fett samt mejeri. Men lätta är mejeri fritt, jag har inte spytt idag och är vrålhungrig. Vad menar dem när dem skriver undvika fett? 


    Det är normalt att vara känslig efter en matförgiftning, så nästan vad du än äter riskerar du att spy av. Men mild mat brukar kännas bättre. Och lite fett brukar gå bra. Inget farligt kan hända om du äter för mycket eller nåt som är fett eller så, det blir kanske en kräkning eller ont i magen, men inte värre än så. 
  • Anonym (Vad som helst)

    Ät det som känns gott, men mycket små mängder i taget.

    Själv tycker jag det brukar vara bra att börja med salta potatischips/ salta kex.

  • Anonym (MimmiGg)

    Ah för efter jag googlat en del så känns det som alla råden gäller om man har problem med båda ändarna, men eftersom jag bara har spytt känner jag att jag inte behöver tänka på stoppande mat för den delen. Kryper på väggarna snart, tack för tips. 

Svar på tråden Okej Mat efter man spytt