Inlägg från: Anonym (Hjälp!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp!)

Går ned sedan upp i vikt?

Hej. Började nyligen banta.

Den metod jag använder är att endast räkna kalorier. 

Jag är bara 155 cm och vägde först 50,2. Jag vill ner till 45.

Min app rekommenderade 130 kcal. 

Första veckan gick jag ned 800g till 49 4. Andra veckan hade jag GÅTT UPP TILL 50,3!

Är detta normalt eller gör jag fel? Kommer jag bara gå uppåt nu? Nu väger jag MER än innan jag ens började ju! :O

Utöver minnkaloriplan så går jag promenad 30 min 3 ggr/vecka och joggar 30 min 3 ggr/vecka. 

• Svar på tråden Går ned sedan upp i vikt?
  • Anonym (Hjälp!)

Jag äter lätt frukost, lunch, middag och två små mellanmål mellan kl 07-19, sedan fasta mellan 19-07. 

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Ja) skrev 2024-06-22 21:24:43 följande:

Snälla säg att du menar 1300 kcal.

Är du kvinna? Menscykeln påverkar väldigt mycket

Ja, absolut menar jag 1300 kcal!
  • Anonym (Hjälp!)
    enfunderandeman skrev 2024-06-22 23:25:36 följande:
     Inte så lågt,1500 kalorier rekommenderar man för en kvinna som vill gå ner i vikt. 2500 kalorier för normalviktig kvinna. 

Låt säga att TS vill gå ner 10 kg. Så kan hon ungefär tappa 1 kg om veckan. Om hon ligger på ett kaloriunderskott med 1000 kalorier. Nu rekommenderas helst 0,5 kg i veckan. För en inte allt för snabb viktnedgång. Men det någonstans där om man följer rekommendationen på 1500, för en kvinna som vill gå ner i vikt.

Tänk på att det lugnt, våra kroppar är unika. Och hetsa inte dig själv.  Och för gärna en matdagbok där du skriver ned vad du äter. Lättare hålla reda på dom där 1500 kalorierna då. 
    Ja, jag vill alltså gå ner från 50 till 45. 5 kg. Mitt mål är 0,5 kg/vecka men första veckan hade jag tappat 800g, inget jag kan styra över.... Den rekommendation jag fick från appen är 1300... kanske för att jag är kort, 155 cm (tänk ett barn)? 

Jag skriver ner vad jag äter. Annars hade jag aldrig vetat kalorierna själv. Appen räknar också ut hur många kalorier jag har bränt när jag skriver upp min motion. 
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (r) skrev 2024-06-22 23:27:49 följande:
    Fundera över vilken vikt TS vill ha i förhållande till sin längd. Ge sedan inga viktråd till uppenbart ätstörda brudar.
    Enligt BMI blir det då 18,7. Man är inte underviktig så länge det är över 18.5. 

www.1177.se/liv--halsa/sunda-vanor/sa-bedomer-du-din-vikt.
  • Anonym (Hjälp!)
    enfunderandeman skrev 2024-06-22 23:39:05 följande:

Jag tror hon dessutom menar 60 kg
    Hon kan aldrig vara så dum att hon inte förstår att det är normalvikt för någon på 155 cm

Eller hur TS? :)  Det har du koll på om du planerar att gå ner i vikt. 

Jag är 155cm och vill väga 45 kg. Enligt BMI blir det då 18,7. Man är inte underviktig så länge det är över 18.5. 

www.1177.se/liv--halsa/sunda-vanor/sa-bedomer-du-din-vikt.
  • Anonym (Hjälp!)

Kan mam inte få seriösa svar?!

• Anonym (Hjälp!)
    Anonym (S) skrev 2024-06-23 03:29:12 följande:

Varför vill du gå ned i vikt? är det någon rekommendation du gått medicinskt? Oavsett låter det märkligt då du ligger mitt på skalan gör normalvikt. Rekommenderar inte att testa dieter när du redan är notmalviktig.

Jag vill tillbaka till den viktigaste jag hade innan. 
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2024-06-23 10:44:42 följande:
    Jag vill tillbaka till den viktigaste jag hade innan. 
    Vikt! 
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (W) skrev 2024-06-23 10:24:35 följande:

Du äter för många kalorier. Antingen har du räknat fel på det du ätit eller så behöver du helt enkelt färre kalorier än så för att gå ner. Räknare på internet får man ta med en nypa salt, de är dessutom programmerade att inte ge så mycket lägre än 1300 kalorier för att man ska få i sig tillräckligt med näringsämnen (vitaminer etc) och för att man inte rekommenderas lägre kaloriintag än så, men när man är kort och petit kan det bli för mycket. Jag är längre än dig (163 cm) men upplevde att jag gick upp om jag åt över 1200 kalorier per dag (tränade dock inget). Du får experimentera lite. Sänk till exempel med 100 (så 1200) kalorier nästa vecka (och väg och räkna ALLT, inklusive slick här och där, olja som du steker i, smör, såser, grönsaker, frukt osv) och se vad som händer. Om du står still eller går upp i vikt sänk ytterligare 100 veckan där på. Då hittar du kalorierna du står still på och vet vad du behöver till behöver gå ner. Ät då främst näringsrik mat som ägg, kött och fisk. Det är alltid viktigt men extra viktigt när man äter så få kalorier. Dels för att se till att du får i dig så mycket näringsämnen som möjligt och dels för att vara mättare. Går det inte med vanlig mat så drick måltidsersättning. Typ nutrilett. Där vet du exakt hur många kalorier du får i dig och behöver inte räkna ut det själv. Det är redan uträknat vad varje påse innehåller. Tänk också på att hur många kalorier du behöver minskar ju mindre du väger så när du går ner kan du behöva justera kalorierna. Om du tycker det är jobbigt/svårt att äta så få kalorier kan ett sätt vara styrketräning för att öka muskelmassan. Att underhålla muskler kostar i energi och gör att du behöver, och kan konsumera, fler kalorier. Muskler väger mer än fett så det kan då dock hända att du går upp men ser bättre/mer slank/tränad ut. Träning ökar dock också aptiten så det kan bli svårare att inte överäta.

Ja, jag har en app som räknar hur många kalorier jag äter och hur många kalorier jag "tjänar" när jag motionerar. Jag tycker det är svårt att hålla mig till 1300, så jag promenerar/joggar och styrketränar också. Jag äter typ lchp nu. Det har blivit så när jag börjat räkna kalorierna men ändå kunna äta så pass mycket så att jag kan känna mig mätt. Jag har slutat nästan helt med bröd och jag äter bara lite pasta/ris/potatis och mer grönsaker/rotfrukter/frukt. Men kanske att musklerna har ökat då? För jag gar som sagt gått upp, fast mitt mått runt magen har samtidigt sjunkit 1cm? Mätte idag.
  • Anonym (Hjälp!)
    Mrs Moneybags skrev 2024-06-24 14:50:41 följande:

1300 är inte direkt för lite för någon som är så petite som TS på bara 155 cm.

Men - anledningen till att det är svårt för dig att tappa vikt är för att du redan har din idealvikt. Inte kanske den idealvikt som sitter i ditt huvud, utan den idealvikt som din kropp har bestämt. 50 kg är helt normalt till din längd och om du har andra kroppsmål som t ex helt platt mage eller fastare lår så är det styrketräning som gäller.

Tycker inte du ska mixtra så mycket med maten för du har ju redan en normal vikt. Risken är att du börjar en cykel av jojobantning istället för att bara acceptera din vikt som den är och börja träna istället.

Tack för ditt svar.
Svar på tråden Går ned sedan upp i vikt?