• Anonym (ljudkänslig?)

    Mannen höjer ständigt rösten hemma, känner obehag är det fel på mig?

    Min man höjer rösten så fort barnen inte gör som han vill. Eller om barnen gråter så höjer han rösten. Ofta så säger han till barnen när de gråter. "vad är det för fel nu, du har inte ont så sluta gråt" 

    En situation hemma som blivit fruktansvärt jobbig är matsituationerna. För mig är det viktigt att matsituationerna är lugna, vi umgås och pratar. En stund vi har tillsammans som ska vara mysig. Men de situationerna har lett till extremt mycket skrik, gråt, starka viljor och en man som höjer rösten. Jag kallar det skrik men mannen säger att han höjer rösten. Detta har lett till att jag tappar matlusten och förknippar matsituationerna till något ångestladdat. Stor barnet äter med god aptit och verkar inte bry sig, mellanbarnet som egentligen älskar att äta försöker göra sig förstådd och misslyckas med det och blir frustrerad och börjar skrika, mannen höjer rösten och mellanbarnet skriker ännu mer. Den lilla han äter helst inte vid matbordet, men vi utreder honom just nu för varför han kräks och är så smal. 

    Men idag spårade det ur igen som vanmigt vid matbordet. Jag går med en stress inombords dels för att förhindra skrik. Sen för att när han väl höjer rösten så blir jag stressad, orolig och känner att hansätter sig över oss ansra. Han menar på att det beror p åatt jag har något tidigare trauma och är känslig då. Jag mätte upp hans decibellnivå idag då hade han höjd röst men inte så hög som han brukar kunna ha och han var upp till 95 db.

    Idag höll jag för öronen för jag känner en enorm inre stress och mår dåligt av det ständig höjande av röster. Då blir han arg och säger att han kommer lämna mig om jag fortsätter sådär och han kommer att skrika påriktigt. 

    Han säger att han höjer rösten för att få respekt. Vilket gör mig förvirrad, varför kräver han respekt från oss när han visar noll respekt? 

    Jag är lite förtvivlad. När vi dejtade och lärde känna varandra var han som en stor teddybjörn. Han lyssnade in vad jag hade och säga, han öppnade upp sig om sina erfarenheter. Jag kunde alltid få tröst och förståelse mot honom. Då kunde jag aldrig föreställa mig att han ständigt varje dag skulle höja rösten hemma åt mig och barnen. Der fanns liksom inte på världskartan då. 

  • Svar på tråden Mannen höjer ständigt rösten hemma, känner obehag är det fel på mig?
  • Anonym (Nej)

    Ts, nu måste du lyssna. Du och barnen blir utsatta för psykisk misshandel p flera sätt. Han förtrycker både dig och era barn. Dessutom hotar han med att lämna dig för att du reagerar.

    Det finns bara en sak att göra. Be honom gå i terapi (ensam/som par) eller skilsmässa. Era barn ska inte behöva växa upp i detta och skapa osunda relationer som vuxna, bland andra mentala sår som han skapar i dem.

  • Tecum

    Detta är inte acceptabelt och dina barn ska inte behöva stressas och riskera trauma vid måltiderna. Det som gäller är skilsmässa eller terapi för honom.

    Sen kan man undra hur det blir för barnen att vara själva med honom vv utan din modererande närvaro? Kan du få ensam vårdnad?

  • Meddelande borttaget
  • Anonym (R)
    BejefalkJ skrev 2024-06-22 16:11:00 följande:

    Bara för han höjer rösten lite så är han inte automatiskt en misshandlare och ska behöva utsättas för skilsmässa, känns orättvist. Jag skriker och höjer rösten ofta på min fru och barn för de ska lyda men inte vill de flytta för det 


    Lyda? Är familjen husdjur som ska tränas?
  • Anonym (ljudkänslig?)
    Anonym (Nej) skrev 2024-06-22 15:51:40 följande:

    Ts, nu måste du lyssna. Du och barnen blir utsatta för psykisk misshandel p flera sätt. Han förtrycker både dig och era barn. Dessutom hotar han med att lämna dig för att du reagerar.

    Det finns bara en sak att göra. Be honom gå i terapi (ensam/som par) eller skilsmässa. Era barn ska inte behöva växa upp i detta och skapa osunda relationer som vuxna, bland andra mentala sår som han skapar i dem.


    Har sagt åt honom att prata med någon för att lära sig hantera sina känslor bättre. Men enligt honom finns det inte för män. Såklart det finns, det vet jag. Men kan inte tvinga iväg honom. 
  • Anonym (ljudkänslig?)
    Tecum skrev 2024-06-22 16:02:00 följande:

    Detta är inte acceptabelt och dina barn ska inte behöva stressas och riskera trauma vid måltiderna. Det som gäller är skilsmässa eller terapi för honom.

    Sen kan man undra hur det blir för barnen att vara själva med honom vv utan din modererande närvaro? Kan du få ensam vårdnad?


    Du har en jättebra poäng där!! Jag vet ju att jag inte kommer vilja ha det såhär på sikt. Men barnens rätt till båda föräldrarna är starka så finns inte rätt bevis eller andra starka skäl kommer han få behålla vårdnaden och skulle kännas hemskt att veta att det inte finns en annan vuxen med honom och barnen som kan säga ifrån. Jag säger ifrån ofta.
  • Anonym (ljudkänslig?)
    BejefalkJ skrev 2024-06-22 16:11:00 följande:

    Bara för han höjer rösten lite så är han inte automatiskt en misshandlare och ska behöva utsättas för skilsmässa, känns orättvist. Jag skriker och höjer rösten ofta på min fru och barn för de ska lyda men inte vill de flytta för det 


    Ursäkta? Så det är ni som blir offren när era respektive lämnar pga att ni inte kan hantera era känslor och visa respekt? Barnen och din fru har också känslor och viljor som ska respekteras. Vadå lyda? ska din fru lyda dig och ska du inte istället lära dina barn att respekteras och respektera? tänk p åhur det blir för din fru och barn. kanske nyttigt för dig att se hur man kan må av att bli utsatt för detta av någon nnan än din fru. En vacker dag lämnar hon dig och hittar en lugn man. 
  • Anonym (ljudkänslig?)

    Apopå det har min man sagt att barn och hundar är skrämmande lika att uppfostra. Håller definitivt inte med. En hund ser upp till flockens ledare och är en trogen vän för alltid. Ett barn ska uppfostras och bli självständigt. 


    Anonym (R) skrev 2024-06-22 16:16:18 följande:
    Lyda? Är familjen husdjur som ska tränas?
  • Anonym (Fia)

    Det är inte antalet decibel som är det väsentliga utan att han är aggressiv och "kräver respekt". Folk som använder det uttrycket brukar ha väldigt dålig koll på vad respekt egentligen är och tror att de är respekterade när de i själva verket har skrämt andra till lydnad.

    Våga prata med andra om hur ni har det. Kontakta socialtjänsten och be om råd. Visa att du vill lösa situationen på bästa möjliga vis.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (ljudkänslig?) skrev 2024-06-22 16:19:18 följande:
    Har sagt åt honom att prata med någon för att lära sig hantera sina känslor bättre. Men enligt honom finns det inte för män. Såklart det finns, det vet jag. Men kan inte tvinga iväg honom. 
    Helt rätt, men då har du skyldighet att skydda dina barn. När flyttar du? Eller tänk så här, kan du försvara inför någon annan, kanske en bekant, eller soc, att du låter barnen utsättas för detta?
Svar på tråden Mannen höjer ständigt rösten hemma, känner obehag är det fel på mig?