Inlägg från: Gullvivor |Visa alla inlägg
  • Gullvivor

Flytta utomlands?

567890 skrev 2024-06-22 21:04:46 följande:
    Det negativa är att du inte får bestämma själv utan det är en religion (läs män) som bestämmer åt dig, gärna med straff som påföljd om du inte lyder. 

Att vara hemma med barn kan absolut vara negativt om det innebär att det är ett krav/en förväntan, om det innebär att det inte går att komma tillbaka till arbetslivet, om det innebär att du aldrig har egna pengar, om det innebär att du blir helt beroende av din arbetande man, om det innebär att din arbetsdag aldrig tar slut, om det innebär att du aldrig har semester. Behöver jag fortsätta?

Det är absolut en vanlig tanke i religiösa länder att kvinnor inte behöver utbilda sig, framför allt att de inte behöver sin utbildning så fort de fått barn eftersom de då ska stanna hemma. Den sekulariserade världen har släppt de gamla religiösa skrifternas regler utan ser världen som den är idag och förändrar regler som inte passar in eller som är moraliskt förkasliga, t ex barnaga.
    Jag håller fortfarande inte med dig där men visst. 

Okej, du menar så. 
    Det beror såklart på vilket land det handlar om men dit vi ska flytta kommer det inte bli några problem för mina döttrar att utbilda sig. Och vill de vara hemma när de fått barn så har de den möjligheten, och vill de jobba så har de även den möjligheten - men isåfall för att de själva vill och inte för att de ska behöva dela det ekonomiska ansvaret med sina män. Det är en stor skillnad.
  • Gullvivor
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-06-22 22:37:31 följande:
    Ja om man skiter i mänskliga rättigheter är Irak säkert ett fantastiskt land att flytta till, bra klimat, god mat. 

The human rights situation worsened during the year due to increased federal and Kurdistan Regional Government restrictions on fundamental freedoms and civic space. 

https://www.state.gov/reports/2023-country-reports-on-human-rights-practices/iraq/

Jag vet inte hur andra resonerar men jag skulle knappast lämna min trygghet och familj och ta mina barn till ett nytt land för god mat eller annat meningslöst. Isåfall finns det något som kallas för semester.

Alla länder har sina brister men det handlar ju om att se vilka fördelar som väger tyngre för en, och då får man acceptera det mindre bra också. Eller tror du själv att det finns perfekta länder?
  • Gullvivor
    Anonym (Nja) skrev 2024-06-23 10:56:02 följande:

Jag flyttade och flyttade hem från ett land i Mellanöstern med barnen. Jag ville inte riktigt flytta(längre) men var övertygad om att det var det bästa för barnen. 

Vi flyttade för att barnen skulle lära sig arabiska och religionen. Vi ville inte de skulle uppleva mobbning pga religion, vi ville inte att du skulle känna sig utanför samhället pga deras tro. 

Min man jobbade kvar i Sverige eftersom vi inte skulle ha råd med en relativt bra levnadsstandard annars. Även skolan kostade en del. 

Skolan var bra kunskapsmässigt men blev besviken på samhället. Detta var en religiös skola men upplevde att de lät barnen göra mycket som inte gick ihop med Islam. Det fanns en hel del fina delar av religionen i kulturen men de flesta praktiserade inte eller var snabba med genvägar. 

Lika som i Sverige fanns det en hel del beteende/egenskaper som samhället lärde ut. En del bra, en del dåligt. 

Jag har 3 barn och jag fick inte tiden att räcka till. Lunchlådor skulle göras och packas. Städning tog mist dubbel tid. Handlingen fick göras i massa olika affärer(dåligt utbud)  vilket tog tid. Uppkom mer vardagsproblem och oväntade kostnader än det gör i Sverige. 

Anledningen till att vi flyttade tillbaka var delvis att min man inte kunde flytta med och det var svårt för både barnen, min man och mig. Den andra var att jag förlorade den kvalitetstid jag får med mina barn i Sverige. Jag hade inte tiden att forma dem själv alls vilket hade betytt att de skulle ta allt från kulturen där, på gott och ont. 

Det var mycket svårare men om tiden funnits och min man kunnat flytta med hade vi stannat. Samhället är att föredra framför Sverige generellt om man är muslim oavsett om man är praktiserade eller ej. Det hade kunnat passa öppensinande svenskar oxå. Då det fanns alkohol att köpa och självklart kunde kvinnor jobba osv. Kulturkrocken är inte så stor som man kan tänka sig. Men visst är det en kulturkrock. 

Sen om man var rik där kan man leva mycket lyxigare än i Sverige. De finns ju dem som har privatchauförr, städerska som lagar mat, barnvakt osv. Alla tjänster gick att köpa för en mycket mindre summa än i Sverige. Men det kanske skiljer sig i Irak. 

Under den tiden vi var där, lite mer än 1år, lärde sig barnen relativt bra arabiska men inte alls så mycket i religionen som jag hoppats på. 

Nu satsar vi på ett invadrarområde i en större stad istället. 

Vad är det som driver dig till att flytta?

Tack så mycket för ditt svar. 
    Vilket land flyttade ni till? 

För vår del handlar det inte så mycket om att lära sig språk eller religion, då sådant går att fixa i Sverige också. Är väl mer att vi tycker värderingarna, normerna och åsikterna här är under all kritik och vi vill inte att barnen ska växa upp i ett sådant samhälle. 
    Sedan är ju inte alla värderingar i Irak perfekta heller, men då har man möjligheten som förälder att uppfostra sina barn och slippa få myndigheter efter sig. 

Men starkt av dig att åka dit som ensam förälder, jag hade aldrig kunnat göra det. 
  • Gullvivor
    BuoBä skrev 2024-06-23 11:00:01 följande:
    Jag har flyttat från Sverige och tillbaka flera gånger, utan och med barn. 
    Utan barn var det ett äventyr, och lätt att bara packa ihop sina prylar och flytta igen när man tröttnade. Med barn i skolåldern blir man mer fast, så ja då tänkte vi igenom några extra gånger om det var värt det, exakt var vi ville bosätta oss i det nya landet etc. 
    Men man kan knappast jämföra en flytt inom Europa med att dra med sig barnen till en krutdurk, där frågan inte är om utan när det kommer bli oroligheter. Svensk gängkriminalitet känns som en fis i rymden jämfört med IS...
    Ja självklart, men i sådana fall om det skulle bli oroligheter så är det ju bara att komma tillbaka. Jag hade knappast bott kvar om t.ex IS härjade runt där. 
    Men det verkar bli bättre och bättre i Irak och inte tvärtom.
  • Gullvivor
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-06-23 11:13:19 följande:

Berätta inte för sociala myndigheter att du tänker flytta till Irak, då tvivlar de på din föräldraförmåga pga att du vill ta dina barn till ett farligt land 

Med anledning av säkerhetsläget avråder UD från alla resor till Irak förutom till provinserna Dahuk, Arbil och Sulaymaniyah i den kurdiska regionen i Irak. Avrådan gäller tills vidare.
    https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/irak/#

Tack för tips, satt faktiskt och funderade på om man skulle vara öppen med det och få allt gjort med äldstas skolplikt innan avresa eller om man skulle resa dit först och fixa allt sådant efteråt, för att slippa en soc-anmälan. Men vi får väl se.
  • Gullvivor
    567890 skrev 2024-06-23 14:04:01 följande:
    Är man troende förstår jag att man inte gillar Sverige, här bygger vi våra värderingar och moral på vetenskap och erfarenhet och inte på skrifter som skrevs för några tusen år sedan.

Vi har inga problem med att man har sex så länge båda är med på det, vi tycker att man får lyssna på vad man vill, läsa vad man vill och säga vad man vill så länge man inte kränker andra. Det finns ingen i samhället som står över någon annan, det finns ingen vars åsikter väger tyngre och som vi inte får ifrågasätta.

Om du vill att dina barn ska lära sig att tänka fritt och känna efter vad de själva tycker så borde du bo kvar i Sverige, om du hellre vill att de ska lära sig att följa en bok, lyssna på äldre män och tygla sina egna tankar och åsikter förstår jag att du inte tycker att Sverige fungerar så bra för dig och din man.
    Fast det handlar inte om att jag skulle ogilla Sverige, det gör jag verkligen inte men som förälder får man prioritera barnen och göra det man tror är bäst för dem.
    Jag kämpar inte gärna ihjäl mig som mamma under deras uppväxt med allt vad föräldraskap innebär för att de sedan ska lära sig omoraliska och absurda saker av samhället.

Sedan är det väldigt märkligt att du tror att folk i andra länder inte har möjligheten att tänka fritt? 
  • Gullvivor
    Anonym (M) skrev 2024-06-23 11:32:56 följande:
    Kvinnan naturligvis som också är kapabel till att jobba och försörja familjen. Det MÅSTE inte vara kvinnan som är hemma och mannen som jobbar. 
    Så om kvinnan är hemma med barnen så undrar du varför man skaffar barn med en sådan man, som är inkapabel till att ta hand om barnen, men sedan menar du själv att mannen kan vara hemma med barnen. Varför skaffa barn med en sådan kvinna då, om vi vänder på frågan? 

Men hursomhelst, man gör givetvis som man vill. Men i andra "religiösa länder" som det diskuterades (kan bara tala för muslimska) så är det nämligen så att det är mannen som har försörjningsplikt, dvs en mans skyldighet att försörja sin fru och en kvinnas rättighet att inte behöva jobba för att få tak över huvudet och mat på bordet. Men visst, vill man byta roller så är det ju ingen som sätter stopp.
  • Gullvivor
    Xenia skrev 2024-06-24 12:07:56 följande:
    Vad menar du med "samhället"? Det barnen får lära sig i skolan anser jag inte vara absurt. Men nu påverkas inte barn enbart av skola och föräldrar utan också av kompisar. Ja, jag har läst att kompisar påverkar mer än föräldrarna.

Så då gäller det att inte bo i ett "utanförskapsområde" där attityden är att polisen är vår fiende, att det är ok att bränna bilar och kasta sten på ambulanser och man självklart struntar i att plugga utan antingen saboterar lektionerna eller skolkar.
    Menar inte bara skolan utan allmänt, där räknas ju även kompisar in. Jag tänker mer på sådant som är normaliserat i samhället, som barnen automatiskt lär sig att normalisera trots att det är fel när de bor här.

Jag håller med, bo i ett "utanförskapsområde" där det är polishat, droger, fientlig inställning till utbildning, vulgärt språk osv är inte direkt något jag vill att mina barn ska omges av.

Men att byta till ett "svenskt område" där homosexualitet normaliseras, ha relationer innan äktenskap är självklart, oanständig klädsel överallt, i princip det mesta som är omoraliskt uppmuntras osv - det är inte heller något jag vill att mina barn ska normalisera.
  • Gullvivor
    Anonym (M) skrev 2024-06-24 09:54:54 följande:
    I min värld så är båda lika kabapla till att vara hemma med barnen om det behövs. Annars kan båda försörja familjen och barnen är på förskola för de börjar skolan. 

Men så anser också jag att mannen och kvinnan är lika mycket värda och att det inte är slaget i sten att kvinnan är den som SKA vara hemma med barnen. 
    Men självklart, i Sverige. Du förstår väl att inte alla länder har det lika bekvämt och enkelt för föräldrar att lämna sina barn på förskola billigt som det är i Sverige? 

Sedan förstår jag inte varför man anser att ta hand om sina egna barn är så illa att det skulle handla om att man skulle vara mindre värd. Varför ses automatiskt sådant som kvinnor är bättre på som något negativt? 
  • Gullvivor
    Anonym (M) skrev 2024-06-24 15:02:15 följande:
    Då flyttar de till Sverige och lever på skattepengar. 
    Ja, låter ju verkligen superlyxigt och härligt att flytta ännu en gång med barn och allt vad det innebär för att leva på existensminimum.
Svar på tråden Flytta utomlands?