• Anonym (Orolig mamma)

Min snart 1 åriga son kräks nästan varje dag. Fler som vart med om samma.

Min som blir 1 år om bar någon vecka han har sen flera månader haft lite svårt att gå upp i vikt. BVC har bokat in extrakontroller då han går upp lpngsamt och en gång gått ner i vikt. Men sista tiden kräks han nästan varje dag och det verkar inte vara magsjuka eftersom bara han som kräks, han har inga andra symtom. Vi kunde se ett samband. När han drack välling kom maten upp väldigt fort. Så vi slutade med välling men nu kräks han av annat. Han är inte så matglad längre heller och ju mer vi försöker ju mer kräks han. Så det är ett moment 22 att se han bli smalre men går inte mata honom. Han börjar bli så tunn, vi har lämnat ett blodprov och det visade ingen allergi. Det enda var att han hade lägre blodsocker än referensvärdet men det verkar inte vara något som oroar dom ändå. Jag vet innerst inne att bara vården kan svara vad det är med min son men någon kanske sitter på tips och vården arbetar inte så snabbt som jag önskat.

Fler som vart med om samma och vad har det vart för ert barn? 

Han är ofta väldigt glad, det enda är att hanr väldigt mammig och pappig. Så fort vi sätter ner han på golvet gråter han. Om inte hans systrar är där och leker med han då. Men annars så leker han och utforskar det mesta. 

• Svar på tråden Min snart 1 åriga son kräks nästan varje dag. Fler som vart med om samma.
  • Anonym (Mamma)

Amma ofta och pyyyyyyttelite i taget. Testa att dricka/äta laktosfritt för egen del. Det kan faktiskt vara så att han är känslig för sånt och det kan gå över med mjölken.

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-06-22 14:59:42 följande:

Amma ofta och pyyyyyyttelite i taget. Testa att dricka/äta laktosfritt för egen del. Det kan faktiskt vara så att han är känslig för sånt och det kan gå över med mjölken.

Han ammar inte längre. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-06-22 15:24:44 följande:
    Han ammar inte längre. 
    Laktos kan fortfarande vara en faktor.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-06-22 15:40:23 följande:
    Laktos kan fortfarande vara en faktor.
    Inte enligt första provsvaren. Då fanns inga allergier eller diabetes. Jag bad dom kolla allergier direkt eftersom han snart är 1 år och väger bara 8 kg så vågar vi inte exprimentera själv med kosten. De lyssnade på oss så det är tacksamt men frustrerande att inte ha en aning. Han är snart bara skinn och ben och så otroligt mammig och pappig. 
  • Anonym (Mamma)

Ok, nu är det ju svårt för oss att prata riktigt på djupet så här men ett par snabba frågor. Kräks han av precis allt han äter eller dricker? Finns det något han INTE kräks av? Verkar det vara bättre med fast eller flytande föda? Någon som helst info kring mat som du kan se på det sättet?

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-06-22 15:56:26 följande:

Ok, nu är det ju svårt för oss att prata riktigt på djupet så här men ett par snabba frågor. Kräks han av precis allt han äter eller dricker? Finns det något han INTE kräks av? Verkar det vara bättre med fast eller flytande föda? Någon som helst info kring mat som du kan se på det sättet?

Det är det som är det svåra. Vi såg att hn kräktes av välling rätt så ofta. Så vi slutade med det. Men spelar ingen roll vad vi ger så antingen behåller han det eller så kräks han upp det. Men han kräks nog i all fall varje dag mer eller mindre. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-06-22 16:29:37 följande:
    Det är det som är det svåra. Vi såg att hn kräktes av välling rätt så ofta. Så vi slutade med det. Men spelar ingen roll vad vi ger så antingen behåller han det eller så kräks han upp det. Men han kräks nog i all fall varje dag mer eller mindre. 
    Börja med att föra dagbok om du inte redan gör det. Tider, vilken mat och ungefärlig mängd. Ju mer man vet desto lättare för vården också. Men jag tror de behöver göra fler undersökningar, helt klart. Tror det kan vara något fysiskt eller nervaktigt som kan triggas fel. Gissar hej vilt så klart! Men nånting är det ju.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-06-22 16:36:07 följande:
    Börja med att föra dagbok om du inte redan gör det. Tider, vilken mat och ungefärlig mängd. Ju mer man vet desto lättare för vården också. Men jag tror de behöver göra fler undersökningar, helt klart. Tror det kan vara något fysiskt eller nervaktigt som kan triggas fel. Gissar hej vilt så klart! Men nånting är det ju.
    Tack det var riktigt bra tips men dagbok!! Det ska vi göra föra dagbok över hur han äter, vad och när han kräks. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-06-22 18:26:57 följande:
    Tack det var riktigt bra tips men dagbok!! Det ska vi göra föra dagbok över hur han äter, vad och när han kräks. 
    Lycka till :)
  • Anonym (Komjölksprotein?)

Är han kollad för komjölksprotein? Brukar inte visa på blodprov utan man får schema för att ta bort /sätta tillbaks, Fråga också om reflux om ni inte redan gjort det.

• cosinus
    Anonym (Komjölksprotein?) skrev 2024-06-22 19:41:36 följande:

Är han kollad för komjölksprotein? Brukar inte visa på blodprov utan man får schema för att ta bort /sätta tillbaks, Fråga också om reflux om ni inte redan gjort det.

Precis så. 

reflux och mjölkprotein är två lågt hängande frukter.

allergiprover visar rätt ofta negativt i tidig ålder. På mina söner så började det på den ena visa utslag först när han var 7 år (Allergi mot nötter och baljväxter främst) Den andra får fortfarande inte utslag på prover men mår inte bra av mjölkprotein och det försämrar också hans reflux. 

man får kartlägga själv så matdagbok är ett bra tips och jag hade provat ta bort mjölk en period bara för att se. Ersätt Inte med soja för de proteinerna är lika och man kan ha svårt med båda. 

• Anonym (sånt)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-06-22 11:49:30 följande:
    Min snart 1 åriga son kräks nästan varje dag. Fler som vart med om samma.

Min som blir 1 år om bar någon vecka han har sen flera månader haft lite svårt att gå upp i vikt. BVC har bokat in extrakontroller då han går upp lpngsamt och en gång gått ner i vikt. Men sista tiden kräks han nästan varje dag och det verkar inte vara magsjuka eftersom bara han som kräks, han har inga andra symtom. Vi kunde se ett samband. När han drack välling kom maten upp väldigt fort. Så vi slutade med välling men nu kräks han av annat. Han är inte så matglad längre heller och ju mer vi försöker ju mer kräks han. Så det är ett moment 22 att se han bli smalre men går inte mata honom. Han börjar bli så tunn, vi har lämnat ett blodprov och det visade ingen allergi. Det enda var att han hade lägre blodsocker än referensvärdet men det verkar inte vara något som oroar dom ändå. Jag vet innerst inne att bara vården kan svara vad det är med min son men någon kanske sitter på tips och vården arbetar inte så snabbt som jag önskat.

Fler som vart med om samma och vad har det vart för ert barn? 

Han är ofta väldigt glad, det enda är att hanr väldigt mammig och pappig. Så fort vi sätter ner han på golvet gråter han. Om inte hans systrar är där och leker med han då. Men annars så leker han och utforskar det mesta. 

Det kan vara förstoppning, för ett litet barn känns magen väldigt full om det ligger avföring kvar i tarmen och trycker på. Det kan orsaka kräkningar.

Det kan också vara den normala anatomin hos små barn. Hos små barn går matstrupen rakt ner och magsäcken ligger rakt under, som ett rör, och då kan maginnehåll skvalpa upp och bli en kräkning nästan utan anledning. Det blir då sämre av flytande mat, som välling. När barnen växer till sig (vanligtvis från ca ett års ålder) så går magsäcken istället som en böj, och då blir det svårare att kräkas. 

Det kan också vara glutenintolerans. kräkning är inte det vanligaste symtomet, det är inte heller så vanligt att det kommer så tidigt i ålder, men det förekommer. 

Jag tycker att ni ska be BVC om remiss till läkare för att utreda och eventuellt behandla detta. Särskilt som det pågått ett tag och att tillväxten börjar påverkas. Det behöver inte vara något alvarligt, men tex förstoppning kan behöva medicineras. 
Svar på tråden Min snart 1 åriga son kräks nästan varje dag. Fler som vart med om samma.