• Anonym (Mika)

    Småbarn och alkohol

    Jag har funderingar kring min sambo. Har egentligen alltid tyckt att han varit glad i alkohol..så fort det är helg eller traditioner åker han till bolaget och fyller kylen med 1 platta eller ibland mindre..Han dricker ganska fort också men inte så att han blir full varje gång men påverkad. Nu är saken att vi har småbarn och man blir ju rätt trött och seg dagen efter om man druckit även om man inte blivit asfull vilket jag har problem med tycker att han blir lättirtiterad och får mindre tålamod och trött vilket inte passar med småbarnslivet. Han pratar ofta om att han aldrig har tid att göra något annat än småbarnslivet och då menar han träffa kompisar och ta "några öl" men det blir alltid för många öl så han blir aspackad men enligt honom är det normalt att ligga bakis nästa dag i sängen och sova bort dagen det gör alla och det är normalt..det kanske är normalt som pappa eller mamma. Jag hade aldrig gjort det men jag är ju tråkig. Han verkar inte förstå att det kommer en morgondag eller så tycker han bara att det är normalt. Han gillar att åka på kryssningar med kompisar och sen är han helt död när han kommer hem ligger bara och är trött. Det är ofta fokus kring alkoholen.. Vad är normalt när man har småbarn dricker föräldrar och sen ligger dagen efter ? Inte alltid men det händer med jämna mellanrum. Vad ska barnen tro när pappa ligger i sängen? Han är sjuk? Alltid när han ska träffa kompisar på "några öl" blir det 10 eller mer. Man bara vet att dagen efter ligger han i sängen. Det verkar ta lite av kärleken.

  • Svar på tråden Småbarn och alkohol
  • Anonym (Förälder)

    Att ta en öl eller två är väl i sig ingen fara om en förälder är nykter.
    Men att dricka varje helg och ligga dagen efter när man har barn hade jag aldrig accepterat att min a barns andre förälder gjorde.
    Festa ibland javisst , men att ligga bakis dagen efter hell no!

    Jag hade dumpat partnern om det blev en vana

  • Anonym (P)

    Vi dricker alkohol hyfsat frekvent, båda föräldrarna samtidigt också. Men ytterst sällan så att det märks av dagen efter. Vi tar ett glas eller två och stannar där och är nöjda.

    Jag hade, precis som tidigare skribent, inte accepterat att min partner låg bakfull halva helgen. Det är både oattraktivt och slött.

  • Anonym (Mika)
    Anonym (Förälder) skrev 2024-06-21 23:30:24 följande:

    Att ta en öl eller två är väl i sig ingen fara om en förälder är nykter.
    Men att dricka varje helg och ligga dagen efter när man har barn hade jag aldrig accepterat att min a barns andre förälder gjorde.
    Festa ibland javisst , men att ligga bakis dagen efter hell no!

    Jag hade dumpat partnern om det blev en vana


    Nej usch jag håller med. Detta händer inte varje helg men så fort vi blir bortbjudna på middagar eller där det bjuds på alkohol blir det ofta för mycket man vet aldrig hur det kommer sluta. Är det kompisar han ska ta några öl med blir det inte några det blir alltid för mycket..inte varje helg och inte så ofta men varje gång han vill göra något går det överstyr och jag vill bara resa bort med barnen eller vakna upp någon annanstans. Jag har ju märkt att när vi umgås med andra har dom ett stopp men inte min sambo han bara fyller på om någon frågar och jag sitter och irriterar ihjäl mig och vill bara säga : hallå vi har barn vi ska gå upp med imorgon.. även om han går upp är han trött och seg ..tack 
  • Anonym (Mika)
    Anonym (P) skrev 2024-06-21 23:39:12 följande:

    Vi dricker alkohol hyfsat frekvent, båda föräldrarna samtidigt också. Men ytterst sällan så att det märks av dagen efter. Vi tar ett glas eller två och stannar där och är nöjda.

    Jag hade, precis som tidigare skribent, inte accepterat att min partner låg bakfull halva helgen. Det är både oattraktivt och slött.


    Jag kan också ta 1 eller 2 glas vin men sen är det bra. Han blir inte nöjd han bara fortsätter det verkar inte finnas något tänk kring att det är barn som vaknar nästa dag. Tack.
  • Anonym (F)

    Nej ts. Det är inte normalt att vara alkoholiserad/ha ett missbruk. Vi pratar inte ens riskbruk här utan minst missbruk. Än mindre normalt som förälder eftersom man då brister i föräldrarollen. Vad tror du soc skulle säga om ni hade flyttat isär och han betedde sig så när han har barnen...?

    Prata med honom om att han får ändra livsstil eller så kan ni inte ha familj ihop.

  • Anonym (C)
    Anonym (Mika) skrev 2024-06-21 23:08:15 följande:

     Han pratar ofta om att han aldrig har tid att göra något annat än småbarnslivet och då menar han träffa kompisar och ta "några öl" men det blir alltid för många öl så han blir aspackad men enligt honom är det normalt att ligga bakis nästa dag i sängen och sova bort dagen det gör alla och det är normalt..det kanske är normalt som pappa eller mamma. Jag hade aldrig gjort det men jag är ju tråkig. 


    Så han är alltså helt okej med om du ligger bakfull och lämnar ansvaret för barnen åt honom? Eller är det bara när han gör det som det är normalt? 

    Antingen har han alkoholproblem, som han försöker bortförklara med att "alla andra" beter sig lika illa, eller så tycker han att barn bara är mammans ansvar. Eller båda.
  • Anonym (raka rör)

    Varje gång han tar sig en fest+slappa-dag ska du göra samma helgen efter.

    Gå ut och lämna honom med barnen. Åk och långfika eller sov över med en kompis, gå en led några mil ute, åk på trädgårdsmässa eller konstutställning eller kolla segelbåtar eller vad som helst, men du ska inte vara tillgänglig för att serva honom och barnen och du ska inte göra något hushållsarbete då om inte han gör det när han är bakis. Så ser ni hur det ser ut i hemmet efter en månad.

    Han måste fatta att ni ska ha lika tid för återhämtning och vila, det är inte ditt jobb att ständigt ta upp slacket med familjen.

    Klagar han på hur det blir i hemmet då och vägrar fatta vinken så separerar du.

    Det kommer du troligen ändå att få göra om några år eftersom 8% av män i landet har alkoholproblem och jag vet två bara i min korridor på förra jobbet som blev lämnade över det. Den ene lyckades skärpa sig, den andre är död idag.

    Din man jobbar just nu hårt på att bli alkoholist och han kommer inte att ens försöka stoppa om du inte steppar upp och ställer krav. På allvar.

    Det handlar om era barns liv lika mycket- de kommer att växa upp och tycka detta beteende är normalt av en vuxen man. Vill du det?

  • Anonym (Viol92)

    Sådär var min pappa under första delen av min uppväxt. Sen eskalerade det och han började dricka mer och mer. Jag och mina syskon har ingen kontakt idag för han valt flaskan framför sina barn. Din man borde ta ett ?vitt år? från alkoholen eller sluta helt. Tycker synd om dig och barnen 

  • Anonym (Mika)
    Anonym (F) skrev 2024-06-22 09:18:51 följande:

    Nej ts. Det är inte normalt att vara alkoholiserad/ha ett missbruk. Vi pratar inte ens riskbruk här utan minst missbruk. Än mindre normalt som förälder eftersom man då brister i föräldrarollen. Vad tror du soc skulle säga om ni hade flyttat isär och han betedde sig så när han har barnen...?

    Prata med honom om att han får ändra livsstil eller så kan ni inte ha familj ihop.


    Tack för svar. Han försvarar sina fyllor med att alla gör det.. Det som är svårt är att det inte händer ofta men varje gång han ska iväg med kompisar eller jobb man vet alltid att nästa dag är barnen mitt ansvar. Även om han inte dricker sig full hemma men påverkad så blir han sur och lättirriterad dagen efter...har känt ett bra tag nu att detta inte känns bra. 
  • Anonym (Mika)
    Anonym (C) skrev 2024-06-22 12:53:36 följande:
    Så han är alltså helt okej med om du ligger bakfull och lämnar ansvaret för barnen åt honom? Eller är det bara när han gör det som det är normalt? 

    Antingen har han alkoholproblem, som han försöker bortförklara med att "alla andra" beter sig lika illa, eller så tycker han att barn bara är mammans ansvar. Eller båda.
    Jag har frågat vad skulle du tycka om jag låg i sängen ibland? Helt okej säger han. Jag tror inte det stämmer och jag hade inte ens klarat av att ligga där och veta att mina barn är hemma och mamma ligger i sängen. Usch
  • Anonym (F)
    Anonym (Mika) skrev 2024-06-23 10:57:35 följande:
    Tack för svar. Han försvarar sina fyllor med att alla gör det.. Det som är svårt är att det inte händer ofta men varje gång han ska iväg med kompisar eller jobb man vet alltid att nästa dag är barnen mitt ansvar. Även om han inte dricker sig full hemma men påverkad så blir han sur och lättirriterad dagen efter...har känt ett bra tag nu att detta inte känns bra. 
    Fast så är det inte, iaf inte bland normalt folk. Så ja, "alla" gör det om man umgås med trash eller alkoholister eller övervintrade tonåringar som inte är redo för vuxenlivet.

    Även om det inte händer ofta så måste ni ta ett allvarligt snack om detta. Du måste först fundera på vad du vill i situationen och vad som händer om han inte kan/vill leva upp till det. Är du beredd att lämna honom t ex? Man kan vara särbos vet du.
  • Anonym (Mika)
    Anonym (raka rör) skrev 2024-06-23 09:17:54 följande:

    Varje gång han tar sig en fest+slappa-dag ska du göra samma helgen efter.

    Gå ut och lämna honom med barnen. Åk och långfika eller sov över med en kompis, gå en led några mil ute, åk på trädgårdsmässa eller konstutställning eller kolla segelbåtar eller vad som helst, men du ska inte vara tillgänglig för att serva honom och barnen och du ska inte göra något hushållsarbete då om inte han gör det när han är bakis. Så ser ni hur det ser ut i hemmet efter en månad.

    Han måste fatta att ni ska ha lika tid för återhämtning och vila, det är inte ditt jobb att ständigt ta upp slacket med familjen.

    Klagar han på hur det blir i hemmet då och vägrar fatta vinken så separerar du.

    Det kommer du troligen ändå att få göra om några år eftersom 8% av män i landet har alkoholproblem och jag vet två bara i min korridor på förra jobbet som blev lämnade över det. Den ene lyckades skärpa sig, den andre är död idag.

    Din man jobbar just nu hårt på att bli alkoholist och han kommer inte att ens försöka stoppa om du inte steppar upp och ställer krav. På allvar.

    Det handlar om era barns liv lika mycket- de kommer att växa upp och tycka detta beteende är normalt av en vuxen man. Vill du det?


    Helt rätt jag har tänkt att jag ska ta hela dagar! Ska börja med det. Jag tycker inte hand beteende är okej. Trött och tjurig. Även när han inte supit med sina vänner bara druckit 6 öl hemma en helg blir han inte sig själv dagen efter och är trött och jag orkar ärligt inte med detta det var inte så här jag såg familjelivet.. 
  • Anonym (Mika)
    Anonym (Viol92) skrev 2024-06-23 09:33:19 följande:

    Sådär var min pappa under första delen av min uppväxt. Sen eskalerade det och han började dricka mer och mer. Jag och mina syskon har ingen kontakt idag för han valt flaskan framför sina barn. Din man borde ta ett ?vitt år? från alkoholen eller sluta helt. Tycker synd om dig och barnen 


    Tack. Usch ja...Det är inte ofta men det är tillräckligt ofta så jag har börjar reta mig på honom. Det är mycket fokus kring alkohol. Han klagar ofta på att han aldrig har tid att göra saker som att träffa kompisar för jag har sagt att han inte får komma hem full då vi har barn att ta hand om. Sist strunta han i att gå på en grabbfest för att han inte såg nån mening när dom var fulla och inte han då blev ser inget kul så allt prat om att han aldrig gör något annat än vår familj är alltså att han inte kan dricka lika ofta det borde vara det som är problemet inte det sociala han längtar efter då hade jag inte haft några problem med att han träffa vänner oftare..
  • Anonym (O)

    Jag tycker inte att den stora frågan rör att ni har barn. Jag och min man är frivilligt barnlösa, men jag skulle inte acceptera det där ändå. Det är klart att det blir ännu mer på spel när man har barn, men jag tycker inte att det beteendet du beskriver låter sunt överhuvudtaget. Jag och min man är långt ifrån nykterister, men din mans beteende låter osunt, otrevligt och på väg att bli ännu värre.

  • Anonym (Sätt barnen först)

    Skippa alkoholen. Barnen kommer först, alltid.

  • Anonym (Mika)
    Anonym (O) skrev 2024-06-23 11:26:06 följande:

    Jag tycker inte att den stora frågan rör att ni har barn. Jag och min man är frivilligt barnlösa, men jag skulle inte acceptera det där ändå. Det är klart att det blir ännu mer på spel när man har barn, men jag tycker inte att det beteendet du beskriver låter sunt överhuvudtaget. Jag och min man är långt ifrån nykterister, men din mans beteende låter osunt, otrevligt och på väg att bli ännu värre.


    Ja det är otrevligt och inget liv jag vill leva och speciellt inte med barn..Hade inte velat det utan barn heller.. När vi ska hitta på saker bara han och jag är det också mycket fokus på dricka och bli full ungefär: nu får du faktiskt bli full och ha lite kul men varför skulle jag vilja bli packad för att sen komma hem till mina barn nästa dag och vara bakis.Då är jag tråkig. Är så trött på det här vem är det som är tråkig egentligen! Vet inte ens om det är lönt att  få till någon förändring känns som han alltid haft det här beteendet och det är normalt för honom och han förstår inte problemet. Det är jag som borde tänkt till mer innan jag valde att skaffa barn med honom, trodde väl det var självklart att man tar sitt fulla ansvar.
Svar på tråden Småbarn och alkohol