Inlägg från: Anonym (Kim) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kim)

Hjälp! Skatt på sjukpenning, får jag för lite?

Nu vet jag inte om jag förstår dig rätt, men är det så att FK tänker att du framöver ska få sjukersättning istället för sjukpenning? Om det är så så beskattas de olika och bruttoinkomsten är inte heller densamma dvs du får inte samma summa innan skatt i sjukersättning som i sjukpenning. 

Vet inte dina övriga omständigheter, men är du ensamstående med egen lägenhet så kan du även få bostadstillägg om du beviljas sjukersättning, vilket du inte kan få med sjukpenning. Bostadstillägget kan vara ganska högt, upp till 94% av din hyra.

Har jag missförstått din trådstart så glöm det jag skrev

• Anonym (Kim)
    Guilliotine skrev 2024-06-21 14:54:30 följande:
    Detta är sjukpenning, inte sjukersättning. Enligt FKs hemsida så drar de skatt på sjukpenning enligt ens skattetabell, och enligt Skatteverkets kalkylator, som räknar på ens skattetabell, så borde jag betala runt 2k mindre i skatt än jag gör. 
    Min sjukpenning har legat på samma nivå sedan jag blev sjukskriven 2018, de har dragit ungefär lika mycket skatt hela tiden, och har inte fått tillbaka mer än 3k på skatten sen dess. Och om jag nu betalar in 2k för mycket i månaden så borde jag ju fått betydligt mer än så. Det är därför jag tänker att jag kanske missar något, förstår inte hur det kan skilja så mycket. 
    Ja, enligt skattetabell, men det är olika kolumner beroende på vilken inkomst det rör sig om. Du har ju valt kolumn 1 som är lön och det är det ju inte eftersom det inte finns något jobbskatteavdrag. Sjukpenning och sjukersättning är inte heller samma skatt.

Men din grundfråga är väl ändå oron över att du inte skulle klara dig på sjukersättning? Och då tänker jag att du visst kommer att göra det då du troligen får bostadstillägg också.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Karin) skrev 2024-06-22 15:12:19 följande:
    Du tillhör kolumn 4, du har tryckt in kolum 1 som är för löner. Tabell 36 och kolumn 4 gäller för dig.
    Nej, det gör hon inte eftersom hon inte har sjuk- eller aktivitetsersättning utan sjukpenning. 
Svar på tråden Hjälp! Skatt på sjukpenning, får jag för lite?