• Anonym (Morsa)

Gejmande ungdom, hur minska magomfång.

Hej!
    Jag oroar mig för min son som är rätt stor om magen. Behöver tips på aktiviteter eller sysslor som leder till en smalare mage. Sonen på 14,5 år har inte börjat växa ordentligt än. Han är ca 166 cm och har stl herr-M på t-shirtar och då sitter de inte tight, men stl herr-s gör det. Han växer lite mer nu än förra året men det går långsamt, kanske 5-6 cm per år. Dock tycker jag att han ganska ofta växer ur sina t-shirtar och jag är lite orolig för hans växande mage. Hans kroppsform är störst på mitten och har alltid varit så. Rumpan är ganska liten men magen är bara som en lös degklump och jag har svårt att förstå hur den kan bli så stor. Har dock både nära släktingar och svärföräldrar med liknande kroppsform. Har ändå hört på tv mm att en större mage inte är hälsosamt men vill inte att hans mage ska bli större, men inte heller råda honom att banta. Han gillar att gejma och jag tycker det är ok om det inte varit så att han knappt rör sig alls då. Sen så är han också mästare på att ta det lugnt och vila. Har han inget att göra så trivs han bäst med att ligga ner och fundera eller spela. Ser andra barn som blir rastlösa av att inte göra något eller vara stilla för länge men inte min son.

• Svar på tråden Gejmande ungdom, hur minska magomfång.
  • Anonym (Hmm)

Den första aktiviteten är att äta mindre/bättre. Det kan gå åt mycket läsk, energidryck, snacks, godis och annat om man spelar. Rör man sig inte så mycket så måste man anpassa kaloriintaget. Fokus på bra mat och regelbundna måltider, tre om dagen brukar vara lagom. Om frukost/lunch varit liten kan man behöva ett mellanmål.

Lagsporter och liknande kan vara kul. Även sånt som paintball eller soft air gun där han kan spela med sina kompisar irl så att säga.

• Anonym (Morsa)

Hej! Äta mindre låter som någon form av bantning. Undvika skräpmat, läsk, chips, energidryck m.m. har vi gjort länge, dock gör han det m kompisar och släktträffar, men ska man prata med honom och säga att han inte får äta sånt med sina kompisar och det han äter mellan tre måltider om dan är oftast bara äpple. Han har gymmat hela våren, ska nog testa tennis i höst. Så fort jag börjar prata aktivering blir han arg och säger att jag är en sporthetsande 70-talistmorsa. Men jag kan ju prata med han att eftersom han ökar i tshirtstorlek snabbare än längden, så behöver han minska på skräpmaten när han är med kompisar, det är nog inte att uppmana till bantning.

• Tom Araya

Motion skulle jag påstå är det allra viktigaste för den totala hälsan och kommer även att påverka kroppsformen.

En rask promenad på 4-5 km varje dag (det dubbla om man cyklar eller 3 km om man joggar) eller någon idrottsaktivitet, exempelvis padel, lite mer intensivt 3 gånger i veckan.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Morsa) skrev 2024-06-20 17:57:19 följande:

Hej! Äta mindre låter som någon form av bantning. Undvika skräpmat, läsk, chips, energidryck m.m. har vi gjort länge, dock gör han det m kompisar och släktträffar, men ska man prata med honom och säga att han inte får äta sånt med sina kompisar och det han äter mellan tre måltider om dan är oftast bara äpple. Han har gymmat hela våren, ska nog testa tennis i höst. Så fort jag börjar prata aktivering blir han arg och säger att jag är en sporthetsande 70-talistmorsa. Men jag kan ju prata med han att eftersom han ökar i tshirtstorlek snabbare än längden, så behöver han minska på skräpmaten när han är med kompisar, det är nog inte att uppmana till bantning.

Nej, det är verkligen inte bantning att äta rätt mängd mat! Man måste anpassa intaget efter aktivitetsnivån, annars blir man till slut fet.
  • Anonym (Morsa)

Ja, tack för bra svar. Har försökt hela hans liv att få han att bli aktiverad, vilket har varit svårt. Det är svårt att mäta om han blir fetare eftersom han växer på längden och då naturligt bör öka i vikt. Sedan har det blivit svårare att få honom att träna alls för han blir äldre och får större vilja. Jag vill att det ska komma från honom och att få honom att träna med lite högre puls, likt fotbollsträning känns nästan oöverstiglig svårt. Han gymmar relativt ofta, men jag tror att det går i ett väldigt lugnt tempo. Kanske att man kan säga till honom att om han vill äta chips, godis, läsk och liknande bör han också träna pulshöjande tre ggr per vecka, med en medelpuls över 150 i en halvtimme. Själv kan jag knappt äta sånt trots träning tre ggr per vecka utan att öka i vikt. Han brukar sova över med kompisar och gå runt i stan väldigt långt på helg nätterna, vilket är bra, men då äta de väldiga mängder med chips godis läsk. Sen är jag också rädd att ge honom dåligt självförtroende för om jag säger att han bör träna om han ska äta godis m.m. och han sen inte gör det för han inte orkar, då kommer han tro att jag tycker han gör fel och är dålig. Men egentligen vill jag ju att han ska veta att jag tycker väldigt mycket om honom vad han än gör.

• Anonym (Man52)

Kanske en liten hund ? 

tillsatt socker finns det i mycket som vi stoppar i oss idag 
    mjölk , sylt , yougurt, juice , godis , choklad , mjukt bröd , 
    olika såser till mat , snabba kolhydrater mm 
    ändra kosten så mkt som du kan 
    barnet behöver inte veta allt ?.

• Anonym (Rörelse = tid)

Enklast är väl att rör han sig så får han motsvarande speltid. 

Går han en promenad på 1 timma så får han gama en timma. 

• Anonym (S)

Det är kosten som måste ändras. 

• Anonym (g)

Magen blir man av med genom att ligga på kaloriunderskott och träna sina magmuskler med klassiska sit ups eller olika redskap på gym för just mage. 

• Anonym (Morsa)
    Anonym (g) skrev 2024-06-22 04:24:47 följande:

Magen blir man av med genom att ligga på kaloriunderskott och träna sina magmuskler med klassiska sit ups eller olika redskap på gym för just mage. 

Ja, tack för detta. Börjar inse att det kommer bli svårt/omöjligt att få honom till detta eftersom han jämför sig med sina smalare längre kompisar och tycker sig själv äta nyttigare än dem, men jag misstänker att hans förbränning är jättelåg och att han är av typen som knappt kan äta socker och kolhydrater alls om magen inte ska vara en degklump som putar ut. Han har svårt att förstå vilken nivå av nyttighet jag tycker han ska hålla och det behöver komma från han själv för att det ska funka och att han inte ska äta i smyg. Kaloriunderskott verkar väldigt svårt. Men magträning kan jag nog få honom att göra. Han försöker oftast argumentera bort det, men jag ska försöka igen.
  • Anonym (Morsa)

Hej! Nu har jag sagt att eftersom skärmen leder till att man är väldigt inaktiv, då han oftast halvligger i sin gejmingstol när han tittar på skärm, så om han ska ha internet idag efter kl tre så måste han träna innan och då ska han gör något där pulsen är över 150 bpm i minst en halvtimme. Nu har han bestämt träff med en kompis att spela tennis i minst en timme. Han har en pulsklocka. Ett steg i ok riktning tror jag. Han verkar dessutom rätt nöjd med det.

• Anonym (Morsa)

Magträning får vi ta senare och tack för alla tips.

• Anonym (Morsa)

Inser nu att det kan bli väldigt svårt att driva genom träning mot skärmtid(internet). Har pratat med min man om detta som inte verkar helt med på mina planer och vi behöver egentligen vara två om det ska funka ( båda föräldrar eniga). Han säger att sonen kommer inte gilla det alls. I stora drag säger han att nej det verkar inte bra. Sen vet jag av 20års erfarenhet att när hösten kommer går min man in i ekorrhjulet (jobbmode) och tycker sånt som att sonen är lätt överviktig och missar skola är mindre viktigt än sitt eget jobb och alla som ber om hjälp på jobbet, jobbet märks mer. Sonen märks mindre då han sitter tyst på sitt rum och betyg som är halvdåliga skickas över i en app som lätt glöms bort. Han är dessutom lätt överviktig själv efter för mycket stress på jobbet och oförmåga att inte prestera på topp i jobbet jämt. Nu kämpar han på semestern med att gå ner i vikt och om jag får välja tycker jag det är viktigare att han fokuserar på att inte själv vara överviktig än att hans son ska vara i form. Har anmält sonen till tennis vilket han är ok med 2 ggr i veckan och hoppas verkligen att han kommer in i en grupp han trivs med.

Svar på tråden Gejmande ungdom, hur minska magomfång.