• Anonym (Trådstartare)

Trilla köttbullar på köttfärs som tinas från frysen, blir det lika bra som på färsk köttfärs??

Hjälp! Planerar stort midsommarfirande och igår åkte vi och handlade, köpte 4 kg köttfärs som jag hade tänkt trilla köttbullar på under kvällen och sedan frysa in. Men maken slängde in hela köttklumpen i frysen så nu har jag en jätteklump fryst köttfärs..!!

Blir köttbullarna lika bra om man gör dem på fryst istället för färsk köttfärs? Jag har bara för mig att det inte blir bra, jag kanske har testat någon gång och de blev torra/höll inte ihop. Eller gör det ingen skillnad?

Jag funderar på om jag ska åka och köpa ny köttfärs och spara denna till något annat tillfälle, det är ju midsommar och jag vill inte att något så viktigt som köttbullarna blir misslyckade men det är ju rätt mycket köttfärs- och allt i en stor klump ggrrrr

• Svar på tråden Trilla köttbullar på köttfärs som tinas från frysen, blir det lika bra som på färsk köttfärs??
  • Anonym (M)

Ingen skillnad. 

Varför ska du frysa dom efter de är klara? 

• Aliona

Det blir ingen skillnad. Se bara till att lägga köttfärsen i fryspåse istället för att frysa i orginalförpackning. 

• Anonym (Trådstartare)
    Anonym (M) skrev 2024-06-20 09:11:09 följande:

Ingen skillnad. 

Jag hade tänkt göra köttbullarna och sedan frysa in dem och värma på när vi ska äta. Jag är ensam och gör en midsommarmiddag för många personer så jag hade tänkt göra så mycket som möjligt i förväg. Men nu vill jag inte frysa in dem två gånger så jag får tina klumpen och laga till allt på en gång.

Skönt att höra att det inte är några problem att använda köttet i alla fall! 
  • Anonym (Trådstartare)
    Anonym (M) skrev 2024-06-20 09:11:09 följande:

Ingen skillnad. 

Jag hade tänkt göra köttbullarna och sedan frysa in dem och värma på när vi ska äta. Jag är ensam och gör en midsommarmiddag för många personer så jag hade tänkt göra så mycket som möjligt i förväg. Men nu vill jag inte frysa in dem två gånger så jag får tina klumpen och laga till allt på en gång.

• Anonym (M)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2024-06-20 14:32:35 följande:

Men varför frysa in innan du värmer på dom? Vad kommer det ifrån?
  • Anonym (M)

Och 4 kilo, hur många blir ni egentligen? 

• klyban

Nej, det blir det inte, men det blir bra ändå.
    Så inget man ska tveka på som så, men kan man använda färsk köttfärs, så är ju det lite bättre just för köttbullar.

Det man tappar då är vätska i köttfärsen.
    Så tina långsamt är bra.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Trilla köttbullar på köttfärs som tinas från frysen, blir det lika bra som på färsk köttfärs??