• Anonym (Rhes.us)

    Kost- fjärde trimestern

    blir tvåbarnsförälder vilken dag som helst och Kommer föda med planerat kejsarsnitt. 


    vill ha alla tips på lätt, god och ?läkande? kost till efter förlossningen! Vad hade ni alltid hemma första tiden? 🙏

  • Svar på tråden Kost- fjärde trimestern
  • Anonym (Re)

    Sånt som man bara tar fram ur frysen och värmer. Gör matlådor i förväg eller köp färdigrätter. 


    Du behöver ingen särskild mat för att läka. Bara ät vanlig mat. Men dricka mer om du ammar. Om du är trasig efter förlossningen är det ju bra med mat som ger mjuk avföring. 

  • Anonym (Re)

    Jag äter alltid naturell yoghurt och müsli när jag inte orkar laga mat, så det har jsg alltid hemma, nyförlöst eller ej. :) 

    Och lycka till!, glömde jag skriva i förra inlägget. :) 

  • Anonym (Mammabjörn)

    Jag har två kejsarsnitt i bakgrunden :) Behövs ingen särskild kost för det. Allt är som vanligt förutom att det gör lite ont att röra sig första veckan. 

    Har alltid fyllt frysen med mat som är enkel att bara värma, så behöver vi inte fundera allt för mkt på ?vad ska vi äta? första tiden. Man brukar vara rätt seg och trött också. 


    Kvarg, keso, ägg, nötter, mkt frukt och grönt man kan ta när man blir sugen. Jag älskar knäckebröd och kan ha allt möjligt på, pålägg, keso, avokado men brukar också ha hemma makrill och tonfisk så jag kan lägga det på mackan, mättande och nyttigt med fisk och tar minimalt med tid att göra.

    Har också alltid några burkar med overnight oats med chiafrön och bär färdiga i kylen bara att ta när jag blir hungrig. 

    Första tiden gäller det att dricka massor om du ammar, annars kommer huvudvärken. 

  • Anonym (enkel)
    Anonym (Rhes.us) skrev 2024-06-19 11:51:42 följande:
    Kost- fjärde trimestern

    blir tvåbarnsförälder vilken dag som helst och Kommer föda med planerat kejsarsnitt. 


    vill ha alla tips på lätt, god och ?läkande? kost till efter förlossningen! Vad hade ni alltid hemma första tiden? 🙏


    Vilken mat som helst som täcker ditt energi- och näringsbehov samt gör dig mätt och nöjd. Jag åt vanlig mat, men behövde extra mellanmål för att täcka upp för amning och långpromenader. Det var trevligt att få äta sånt som man ska undvika under graviditeten, så det passade jag på att fira lite med. 
Svar på tråden Kost- fjärde trimestern