Inlägg från: Anonym (Vi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vi)

Hur hanterar ni era barns skärmtid?

Anonym (Gry) skrev 2024-06-18 19:56:05 följande:
    Hur hanterar ni era barns skärmtid?

Folkhälsomyndigheten har precis kommit ut med en rapport som slår fast att digital medieanvändning påverkar barns- och ungas hälsa negativt på många olika sätt:

- det sker på bekostnad av mer sunda aktiviteter såsom rörelse och umgänge med jämnåriga

- det påverkar sömnen och ökar risken för depressiva symptom

- det leder till ökat missnöje med den egna kroppen

- det finns en koppling mellan skärmtid och övervikt och fetma

- det ökar risken för rygg- och huvudvärk

- m.m m.m (https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/06/kunskapslagesrapport-bekraftar-negativa-halsoeffekter-av-omfattande-skarmtid-for-barn-och-unga/ )

Hur gör ni föräldrar för att hantera/minska era barns skärmtid och tid som spenderas på sociala medier? 

Nu är inte mina barn så stora. Men jag ser till att vi är ute mycket och rör på sig, flera timmar varje dag, i både lekplatser och skogen. Vi leker också inne med annat som tränar motorik, och främjar lek, språk och rörelse. Barnen har också fysiska fritidsaktiviteter.

Så då anser jag att lite skärmtid med innehåll vi föräldrar styr till att vara mer lågintensivt innehåll faktiskt är helt okej.

Vi vuxna har också begränsad skärmtid på sociala media, lägger inte ut bilder på barnen och försöker allmänt också föregå med gott exempel att vi läser, löser korsord och tränar, för att det ska bli normalt att skärmar bara är en del i en vardag men inte så himla dominerande.
  • Anonym (Vi)
    Friger skrev 2024-06-19 10:31:49 följande:
    Din beskrivning låter mer perfekt än mitt facebook-flöde.

Ni är ute flera timmar varje dag med barnen, löser korsord och sköter fritidsaktiviteter och träning ovanpå det.

Hur får ni i hopp tiden med jobb å så?
    Det yngsta barnet är så litet att pappan är föräldraledig med båda (det äldsta är i förskoleålder) är väl det korta svaret. 

Men när bägge barn är större är tanken att vi kommer köra på rätt liknande. Jag arbetar stor del av tiden hemifrån och kan därför sluta rätt tidigt när jag börjar tidigt. Min man har också ett jobb som går att saxa ihop bra med mitt. Eftersom barn inte går i skolan så sent när de är små finns bra med tid då att vara utomhus gemensamt. 

Vi vuxna ser typ ingen tv. Kvällarna ägnas därför åt lek, rörelse, dans till musik, bokläsning och matlagning. Vi har alltid tränat en hel del och mannen springer med barnen i löparvagn/cykelvagn, då kommer de med ut och ser att rörelse är kul. 

Men vi är nog rätt gammelmodiga på ett vis, vi vuxna föredrar liksom en eftermiddag/kväll att vara ute i skogen att plocka bär ihop och sen rensa dem på altanen, eller att lösa korsord ihop före att se en tvserie, så det är ju vår vardag.
Svar på tråden Hur hanterar ni era barns skärmtid?