Inlägg från: Gelas1 |Visa alla inlägg
  • Gelas1

    Kan man gå upp i vikt av kortisonsalva?

    Hej! Jag har fått kortisonssalva (Dermovat 005) utskrivet på recept av läkare, pågrund av hudbesvär.

    Jag vet att man kan gå upp i vikt och få månformat ansikte av kortison tabletter, kan man även få det av kortisonsalva? Någon som vet/har erfarenhet???

  • Svar på tråden Kan man gå upp i vikt av kortisonsalva?
  • Gelas1
    Anonym (......) skrev 2024-06-18 13:47:47 följande:

    asså du ska väl inte äta salvan?


    Nej naturligtvis inte,men eftersom det är kortison i salvan undrar jag om det ändrar hormoner på samma sätt som tabletter..
    Det är ju inte kortisontabletter i sig som gör patienter tjocka, utan ökad hunger och kroppen fylls med vätska osv, Undrar om salvan ändrar hormonerna och ens värden på samma sätt, eller kan man känna sig lugn att det inte kommer påverka mig på samma sätt som kortisontabletter??://
  • Gelas1
    Mantrasina skrev 2024-06-18 14:15:53 följande:

    Nej, du går inte upp i vikt av salvan. Viktuppgång/svullet ansikte av kortisontabletter beror på att man dels ofta binder lite vätska, och på att kortison stimulerar hunger så att man ofta äter mer. 


    Med salva behandlar man lokalt och det påverkar inte hela kroppen så som tabletter gör (systembehandling). Du kan lugnt använda salvan utan att oroa dig.


    Tusen tack för svaret.. Allt jag ville höra. Hade en familjemedlem i cancer som fick kortison och efter det blev det viktuppgång och runt ansikte, som en annan människa. Så när jag hörde ordet blev jag lite rädd, men tack då känner jag mig säker.🙏🏼
Svar på tråden Kan man gå upp i vikt av kortisonsalva?