Inlägg från: Anonym (Haha) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Haha)

Är jag smal, rund/mulligt eller något annat?

Mia448 skrev 2024-06-18 14:53:41 följande:
    Vad som är bäst för hälsan är att man äter en varierad nyttig kost. Tex är det ej nyttigt att hoppa över måltider eller att bara äta socker. Sålänge man ej är överviktig eller underviktig så har vikten ingen större roll för hälsan.
    Haha det du säger är alltså att vikten inte har någon större betydelse för hälsan så länge man inte har en ohälsosam vikt 😆
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Rob) skrev 2024-06-18 17:34:38 följande:
    Forskningen visar även att bmi är en glädjemätare. Främst för kvinnor då den visar för lite för personer under 170 cm. 
    Jag håller faktiskt ofta med om saker du säger, även om jag kanske tycker att du ofta är lite onyanserad. Just det här håller jag dock inte riktigt med om - att bmi är ett ganska trubbigt verktyg är jag helt med på, men inte att det är en glädjemätare; om man inte är extremt kort är felmarginalen inte speciellt stor. Mitt bmi, t.ex., är 15,3 enligt traditionell bmi-räkning; räknar man enligt den nya metoden, som balanserar för skillnader i längd, är det 15,6, så ingen enorm skillnad, med andra ord. Och då är jag ändå betydligt kortare än många andra kvinnor (162 cm).
  • Anonym (Haha)
    En glad tjej skrev 2024-06-19 08:36:42 följande:
    Jag jämför med hur jag själv ser ut och är ungefär lika lång och skulle jag vägt så lite hade jag sett sjuk ut. Visst, vi är olika byggda men skulle jag väga 12 kg under min längd hade jag varit benig och sett anorektisk ut! 
    Oj - har du en väldigt speciell kroppskonstitution då? Om du hade sett anorektisk ut om du hade varit normalviktig, menar jag.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Hgd) skrev 2024-06-20 07:17:26 följande:
    Är du sjuk?
    Haha - va? För att jag inte slaktar "Rob" menar du?
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Hgd) skrev 2024-06-20 07:20:39 följande:
    Alla har olika kroppar! Klart någon med bred bröstkorg och breda höftben ser benig ut fortare än någon med tunn dito.
    Alltså, det är en jäkla skillnad på att se benig ut och att se anorektisk ut... Att se anorektisk ut på ett helt normalt bmi känns inte helt vanligt.
  • Anonym (Haha)
    En glad tjej skrev 2024-06-20 08:44:38 följande:
    Jag är rätt lång, har ganska breda axlar och höfter. Jag har varit smal, med ett bmi på 20 som sägs vara normalt. Jag såg sjuk ut, brösten försvann och jag trivdes inte alls. Så vikt kontra längd säger egentligen inte så mycket, man måste titta på personen i fråga. 
    Intressant! Jag måste tillägga att min fråga till dig inte var elakt menad på något sätt, utan jag var genuint nyfiken. Tyvärr är jag "bra" på att come across as offensive när jag bara skriver utan att tänka efter så noga hur jag formulerar mig... :( Jag blev bara så förvånad (och nyfiken), för det är ju trots allt ovanligt att man faktiskt ser anorektisk ut på ett normalt bmi. 
  • Anonym (Haha)
    Anonym (E) skrev 2024-06-21 15:41:37 följande:
    Under 19 är inte smalt det är utmärglad.. Du anser alltså att man bara är smal om man är precis över undervikt eller underviktig. Fräscht. 
    Det är ju en definitionssak vad man menar med smal; menar man 'under normal' så har Rob ju rätt. Däremot tror jag faktiskt inte att det finns någon som med objektiva ögon håller med om att man är utmärglad så fort man kommer under 19. 
  • Anonym (Haha)
    En glad tjej skrev 2024-06-23 08:18:53 följande:
    Jag tog inte illa upp men blir lite ställd att folk ens tycker det är fint att ha en barnkropp, dvs. platt både baktill och framtill. Jag kan inte jämföra mig med TS, hon skriver att hon är ung, jag är 46 så närmar mig 50. 
    Vad bra 😊 Att du inte tog illa upp, alltså. Nä, alltså, jag håller helt med, och jag skulle själv älska att ha din kropp, så som du beskriver den, med kvinnliga former, men ändå platt mage - goals, liksom! Det var bara den där biten om att du såg anorektisk ut på bmi 20 som jag blev förvånad över. Sen är det klart att det är skillnad på en "mogen kvinna" och en tonåring/ung vuxen, och även om man fött barn eller inte, till exempel. Varje ålder har ju sin charm, tänker jag.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Hgd) skrev 2024-06-23 11:13:37 följande:
    Nej verkligen inte.

Tänkte på bmi 15,3.

Styrkekramar och förhoppningar om att du snart blir bättre!
    {#emotions_dlg.flower}
    Åh... Haha, det tänkte jag inte ens på - det är ett högt bmi för att vara mig, så jag associerar det inte alls med att vara sjuk, eftersom jag är väldigt frisk (iaf fysiskt) just nu i jämförelse med hur det är i andra perioder. Men ja, jag är sjuk i betydelsen "har en ätstörning".

Men du - tack så jättemycket för din omtanke ♥️   
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Hgd) skrev 2024-06-23 11:23:18 följande:

Dessutom, om jag börjar lägga all vaken tid på att gå in i trådar och propagerar för att män ska väga minst 120 steroidpumpade muskler eller att kvinnor bör väga över 150 kg för att ens få kallas riktiga män och kvinnor. Ja då hoppas jag att normala, sunda människor totalslaktar mina snedvridna ideal.

Inte konstigt att Rob får mothugg alltså.

Haha ja - det förstås, men jag har ärligt talat inte sett några inlägg från "Rob" som har så väldigt snedvridna ideal... Det jag har reagerat på är mer att han är lite onyanserad och ganska klumpig emellanåt (men det är tyvärr jag också, så jag vet att det inte alls behöver bero på människoförakt eller så), men just väldigt snedvridna ideal har jag inte lagt märke till. Det jag har sett honom säga är saker som att ett bmi på 20 är normalt (vilket ju är sant?), att mer än hälften av folk är överviktiga idag (också sant) och att en massa fett runt mage/bål är ohälsosamt (vilket även det är sant); jag har däremot inte sett honom säga saker som att bmi 15-16 är bäst, att tjejer över bmi 20 är tjocka eller något sånt. Det var (och är?) Pelle som kom med såna saker - att han fick (och får?) mothugg kan jag definitivt förstå. Rob, däremot, tycker jag (utifrån det jag sett) blir lite oförtjänt påhoppad. Eller iaf påhoppad för fel saker - om folk skäller ut honom för hans då och då totalt bristande sociala kompetens kan jag mer förstå, men det är vanligtvis inte det folk attackerar.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Hgd) skrev 2024-06-23 12:54:53 följande:
    Så du skulle vara någon från min bekantskapskrets då eller?

Benen syntes tydligt i dekotellaget. De skymtade inte bara fram i vissa ljus, 3 revben syntes tydligt ovanför/mellan brösten. Höftbenen stack ut otroligt mycket. Åt heller inte normalt, sprang mycket och tog amfetamin 3-4 ggr I veckan. Låg kanske inte på 19 hela tiden, även lite lägre men aldrig under 17,5.
    Varför har du så svårt att förstå att alla är byggda olika? Har man breda höfter och bred bröstkorg så ser man förstås benigare ut vid samma bmi där någon som är nätt byggd naturligt bara ser smal ut.
    Anonym (Rob) skrev 2024-06-23 14:07:04 följande:
    Jag har inte svårt att förstå att alla är byggda olika. Att benen syns olika vid samma bmi är inget konstigt och fullt normalt. Det är kan vara otroligt tydligt som i ditt exempel. Bara för att benen syns mer på vissa ser man inte ut som skelett eller utmärglad ut.  Jag vet inte om du har sett hur en kvinna med BMI 11 ser ut kanske ?  Man är inte döende för att revben eller höftben syns. Det är snarare ett hälso tecken förutsatt att man inte ligger på en sjuklig lågt bmi.  Definitivt inte vid bmi 19.  
    Så att säga att det inte klär kvinnor att vara benig får stå för dig.  
    Jag hoppas dock du har slutat med amfetamin. Men löpning är väldigt bra. Fortsätt med det.
    Jag tänker att det kanske inte bara är en fråga om att alla har olika kroppstyper, utan även om att alla har olika referensramar? Jag håller ju 100% med Rob här: att bara för att man är benig innebär det inte att man ser ut som ett skelett eller ser utmärglad ut. Man kan ändå se sjuk ut, eller vara objektivt "ful" (i brist på bättre ord), så klart, men man kan inte vara utmärglad eller som ett skelett. Som jag ser det är det liksom fullständigt omöjligt, helt oberoende av vilken kroppstyp man har. Men, nu inser jag att min (och Robs) reaktion kanske beror på att jag (och, verkar det ju som: Rob (även om det in hans fall inte gäller honom själv)) är van vid en kropp som faktiskt är utmärglad "på riktigt" (som lägst har jag legat på ett bmi under 10), och då blir det som sagt fullständigt omöjligt att man skulle kunna se ut så på ett bmi på 19.

Bara för att jag är nyfiken: ni som anser att en människa på bmi 19 i vissa fall kan vara utmärglad, hur skulle ni beskriva någon som ligger på ett bmi på 11-12 eller lägre?

• Anonym (Haha)
    Anonym (Hgd) skrev 2024-06-24 06:46:13 följande:
    Hoppas verkligen att du inte blir sämre igen. Kämpa allt du kan! Allt gott<3
    Åh - tack ♥️ 
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Hgd) skrev 2024-06-24 07:06:16 följande:

Att uttrycka sig klumpigt, vilket händer mig också ibland, gör ändå att det kan låta väldigt provokativt, mer än det kanske är meningen. Är det sen helt med mening någon beter sig som en mobbare så självklart reagerar andra, med all rätt.

Detta håller jag helt med om! 
    Anonym (Hgd) skrev 2024-06-24 07:06:16 följande:

Och du om någon vet ju hur känsligt ämnet vikt kan vara. Så att gå in i trådar och medvetet få andra att må dåligt eller som Pelle att starkt framhäva sjuka ideal är inget jag står bakom.

Absolut. Och kanske är det just därför jag var "tvungen" att ta Rob i lite försvar - han har liksom inte skrivit nåt som jag upplevt triggande eller provocerande; Pelle däremot... OMG.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Hgd) skrev 2024-06-24 07:12:37 följande:
    11-12?!! Jag är glad att jag sluppit se det, usch så tragiskt! Har ingen aning om hur det ser ut. Som skelett och tunt skinn, bokstavligen! Seg, och knappt levande? Tror man måste vara ung för att överleva en sån svältkatastrof.

Spekulationer.

Sen "utmärglad" är en av de där beskrivningarna som betyder olika för olika personer. 
    Ja typ. Och ja, det är ett jävla skit rent ut sagt. Och ja - precis; det verkar verkligen vara så! Att "utmärglad" har olika betydelse för olika personer! Har bara aldrig insett det innan...
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Fia) skrev 2024-06-24 07:19:04 följande:

Rob och Pelle är samma person. Han har bara bytt nick

Är du säker på det? De uttrycker ju inte öht samma saker eller åsikter? 
Svar på tråden Är jag smal, rund/mulligt eller något annat?