Inlägg från: Anonym (Referenser) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Referenser)

    Vilka upplevelser är viktiga för barn?

    Jag är nyfiken på vad ni andra anser är viktiga upplevelser för barn att ha med i sin referensbank. 


    Rent socialt nu för att kunna umgås med andra barn. 


    Det kan vara att veta vad Mcdonals är. 


    Hur det ser ut på en fotbollsarena och vad det kan innebära att gå på fotboll.

    Att åka till lekland/vattenland. 


    Det här är bara exempel. Jag tänker mer på saker som är lite norm och är bra att känna till. Jag är exempelvis uppvuxen med landställe. Min man har kvar sitt landställe och jag har kvar mitt tillsammans med mina syskon. 

    Jag har däremot varit med om att vissa barn känt sig exkluderade i att just inte förstå vad ett landställe kan vara.

    Så vilka saker anser ni är bra att ge sina barn? 

  • Svar på tråden Vilka upplevelser är viktiga för barn?
  • Anonym (Referenser)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-06-18 10:42:03 följande:

    Tycker det är skillnad på att veta vad olika upplevelser är och att själv uppleva/göra det. 


    Mina barn vet att det finns sommarstugor som vissa åker till, men själv har vi ingen. De vet att det finns olika lekland men vi har inte varit på alla . Jag tror detta är ganska vanligt, att barn vet att det finns saker som de själva inte gör/upplever, men att andra gör/upplever det. 


    Jag tänker att detta kan vara bra främst när barn leker. Om det leker restaurang så vet man hur det går till och då blir det enklare att härma detta. Eller om man leker att man är guide så är det ju bra att ha en erfarenhet av detta. Landställe behöver inte räknas till detta och man behöver inte åka till alla lekland heller men man vet iaf vad det är och inte bara ordet utan även vad det kan innebära, vad som kan tänkas finnas där. 


    Samma sak när man lekar att man åker ut på sjön, det är lättare att leka detta om man vet att man kan hissa ett segel, det betyder inte att man själv behöver äga en segelbåt, men man kan ändå varit på en utflykt där man seglat. 


     

  • Anonym (Referenser)
    Anonym (Ella) skrev 2024-06-18 10:52:06 följande:

    Äta på restauranger av olika sorter.
    Åka buss, tåg, taxi, flyg.


    Jag tänker när det kommer till flyg, handlar inte det även om resorna då också än enbart flygresan? Att hur är det att checka in på ett hotell, hur kan det se ut när man äter hotellfrukost. Hur kan ett hotell med pool se ut. :) 
  • Anonym (Referenser)
    Tukt skrev 2024-06-18 11:18:02 följande:

    I stället för att som vuxen lista saker, så kan man ju alltid läsa av vad barnen är nyfikna på och bejaka detta. Det blir i regel både bättre referenspunkter och en viktig och rolig erfarenhet. Men framförallt så bekräftar man barnen i det de är för stunden.


    Barnen är ju bara nyfikna på det som finns i deras liv och vad de vet. Så om vi bara sitter hemma och aldrig rör oss ut och gör saker så utvecklas ju inte barnet på samma sätt även om barnet visar intresse för att leka med sin nalle enbart?. 
Svar på tråden Vilka upplevelser är viktiga för barn?