Inlägg från: Anonym (Mimmi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mimmi)

Vilka upplevelser är viktiga för barn?

Tycker det är skillnad på att veta vad olika upplevelser är och att själv uppleva/göra det. 

Mina barn vet att det finns sommarstugor som vissa åker till, men själv har vi ingen. De vet att det finns olika lekland men vi har inte varit på alla . Jag tror detta är ganska vanligt, att barn vet att det finns saker som de själva inte gör/upplever, men att andra gör/upplever det. 

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Referenser) skrev 2024-06-18 10:48:35 följande:

Jag tänker att detta kan vara bra främst när barn leker. Om det leker restaurang så vet man hur det går till och då blir det enklare att härma detta. Eller om man leker att man är guide så är det ju bra att ha en erfarenhet av detta. Landställe behöver inte räknas till detta och man behöver inte åka till alla lekland heller men man vet iaf vad det är och inte bara ordet utan även vad det kan innebära, vad som kan tänkas finnas där. 

Samma sak när man lekar att man åker ut på sjön, det är lättare att leka detta om man vet att man kan hissa ett segel, det betyder inte att man själv behöver äga en segelbåt, men man kan ändå varit på en utflykt där man seglat. 

Fast alla kan inte ge sina alla olika sorters upplevelser. Man klarar sig utmärkt i livet även om man inte hissat ett segel. Barn har fantasi, så det går bra att leka båt ändå.
  • Anonym (Mimmi)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-06-18 12:57:03 följande:
    Ett bra sätt att ge barnet större vyer är att läsa böcker högt. Det gjorde vi mycket.
    Ja, det gjorde vi också. 

Men jag tolkade TS som att det ska vara i verkliga livet. 
Svar på tråden Vilka upplevelser är viktiga för barn?