• Anonym (olis)

    Var kan man anmäla en skola anonymt?

    Hej, jag undrar om det finns något sätt att anmäla en skola anonymt? Känner till en skola där en i personalen är kraftig olämplig och vittnena vågar inte anmäla. Tyvärr jobbar jag inte på skolan men vill göra något.

    Är det anonym orosanmälan som gäller?

  • Svar på tråden Var kan man anmäla en skola anonymt?
  • Anonym (qwerty)

    Är det en kommunalskola så anmäler du till kommunen. Är det en privat/friskola så anmäler du direkt till skolverket.

  • Anonym (Eve)

    Gör en orosanmälan till kommunen. Säg inte vad du heter och bara berätta. 
    Eller skicka mejl. 
    Kan även vara gynnsamt att skicka brev/mejl till dem som sitter i utbildningsnämnd eller liknande lokalt. Förstår politiker vad som sker så kan de också börja luska i frågan. 

  • Anonym (Frida)

    Det bästa (och snabbaste) är nog att se till att du ringer från dolt nummer, och sedan ringa till rektorn för skolan och berätta det du vet. Om du inte får respons där kan du istället prova med skolchefen i kommunen.

  • Anonym (olis)
    Anonym (qwerty) skrev 2024-06-17 21:40:43 följande:

    Är det en kommunalskola så anmäler du till kommunen. Är det en privat/friskola så anmäler du direkt till skolverket.


    Det är en kommunalskola. Går det att vara anonym då?

    Jag behöver av olika skäl vara anonym.
  • Anonym (olis)
    Anonym (Eve) skrev 2024-06-17 21:41:48 följande:

    Gör en orosanmälan till kommunen. Säg inte vad du heter och bara berätta. 
    Eller skicka mejl. 
    Kan även vara gynnsamt att skicka brev/mejl till dem som sitter i utbildningsnämnd eller liknande lokalt. Förstår politiker vad som sker så kan de också börja luska i frågan. 


    Ok, orosanmälan kommunen, hittade digitalt verktyg för det.

    Ok, utbildningsnämnd lokalt, vad innebär det. Hur kan jag söka upp en sådan person?
  • Anonym (olis)
    Anonym (Frida) skrev 2024-06-17 21:47:25 följande:

    Det bästa (och snabbaste) är nog att se till att du ringer från dolt nummer, och sedan ringa till rektorn för skolan och berätta det du vet. Om du inte får respons där kan du istället prova med skolchefen i kommunen.


    Kan tyvärr inte kontakta rektorn.
    Men kanske skolchefen i kommunen.
  • Anonym (olis)

    Era svar betyder mycket, tack!

  • Anonym (Eve)
    Anonym (olis) skrev 2024-06-17 21:58:13 följande:
    Ok, orosanmälan kommunen, hittade digitalt verktyg för det.

    Ok, utbildningsnämnd lokalt, vad innebär det. Hur kan jag söka upp en sådan person?
    Du ska kunna hitta den sortens information på din hemkommun webbplats.
    I dessa nämnder som ju är beslutsfattare och som styr riktkursen på politiken och fördelningen av resurser (olika partier har ju olika syn på sånt) sitter ett antal människor som är partipolitiskt aktiva. 
    De brukar finnas uppräknade på webbplatsen för respektive nämnd med namn och politisk tillhörighet.  Så sen kan man ganska lätt få fram kontaktuppgifter om man går via partiets sajt eller liknande.
    När man tar kontakt kan man skriva från en "fejkad" e-post eller så kan man skicka brev eller lämna i kommunens reception. Då registreras sedan handlingen (och blir offentlig) och sen ska den ju överlämnas till vederbörande.  Man kan också uttrycka sig som väljare, att jag tar kontakt med dig i egenskap av folkvald och eftersom jag hört att du brinner för skolfrågor och jag vill dela en situation som jag tycker att ni bör känna till... eller nåt i den stilen. 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (olis) skrev 2024-06-17 21:57:17 följande:
    Det är en kommunalskola. Går det att vara anonym då?

    Jag behöver av olika skäl vara anonym.
    Ja du kontaktar den som är ansvarig för den förvaltning skolan räknas in i, tex lärandeförvaltningen.
    Ring från dolt nummer.

    Du kan även göra en anmälan till skolinspektionen men det tar längre tid.

    Om det är så att det är en person i verksamheten som begått ett brott, tx pedofil eller liknande så kontaktar du polisen direkt.
Svar på tråden Var kan man anmäla en skola anonymt?