Inlägg från: Anonym (kärlek) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kärlek)

Jag är inte kär i min sambo!

Jag hade försökt om jag varit du att se vad det är som gör att du tycker han är så fantastisk och du inte? För jag får känslan av att du tycker att du själv är mindre fantastisk? Är han verkligen så fantastisk som du säger eller är iaf lite av det ett skådespel för han? Något han måste leverera, leva upp till, ständigt? Du vet de som är så himla peppiga hela tiden är också de som åker på en depression, titta bara på de som är fast i sitt komiker-fodral såsom han som spelat Mr Bean eller varför inte Robbie Williams (från bandet Take That). 

Jag kom till exempel i kläm tidigare i mitt äktenskap då speciellt hans familj (tävlingsmänniskor) skulle jämföra oss i ett och ett. Det var ideligen pikar. När jag mådde bra psykiskt hade jag ett motstånd, en vägg mot det här, men när jag började må dåligt gick det rakt igenom mitt sämre skydd. Han mådde också extra bra i att bli så höjd till skyarna. Istället för att jag då skulle dra ner honom backade jag. Det var som att vi levde i två skilda världar. Han var också perfektionist och många vet inte vilket sjukligt driv där är bakom perfektionism, de ser bara den perfekta ytan och tyckte han var rena drömmannen. Andra jämförde oss. Jag jämförde oss. Det kändes som om hur jag än ansträngde mig kunde jag aldrig nå upp till hans nivå, och att även han var missnöjd med mig. Hemma var allting på hans villkor: Nästan alla möbler, inredning, var allt skulle vara. Kändes som om jag gick på tå där hemma. Var jag inte snabb nog med att ta bort något gjorde han det. Jag kunde inte slappna av i "vårt" hem. 

Jag skulle vilja gissa på att din man har någonting i sig som brer ut sig på liknande sätt som gör att du backar från honom istället för till honom. Jag tror du ska fundera mer över vem du är, vad du tycker om, om det var ditt drömscenario  hur skulle du vilja ditt liv såg ut, under allt det här ytliga, vad är det du behöver men inte känner du får, den kontakten, med honom? Du kanske inte är som han, helt enkelt. Du kanske vill ha mindre externa upplevelser, du kanske inte känner för att vara Fru Peppig eller Fri Bihang till Mr Peppig alltid. Någonting är där som skaver. Med dig. Med honom. Försök ta reda på vad det är. 

Svar på tråden Jag är inte kär i min sambo!