• Anonym (Blodtryck)

    Ni som kan läsa av blodtryck.... 159/103

    Jag var hos läkaren för ett år sedan, då tog han blodtryck och sa att det var högt, kommer inte ihåg siffror, sedan fick jag komma tillbaks på ett nytt test en månad efter och då var det bra.

    Nu var jag på kontroll igen och blodtrycket var högt, han föreslog att jag skulle köpa en egen Mätare hem och testa mig.

    Har testat 2 veckor dagligen och det ser lite olika ut men:
    159/103
    134/117
    152/85
    Osv...

    Men idag när jag tog trycket låg det på 128/73, varför blev trycket plötsligt så lågt? 

    Testade även min son, 5 mins mellanrum, lite överviktig:


    154/94
    142/70
    133/80
    Borde jag kontakta vården med de siffrorna?
  • Svar på tråden Ni som kan läsa av blodtryck.... 159/103
  • whitestar

    Har du testat vid samma tidpunkt direkt på morgon innan du sätter igång med nåt eller stoppar i dig käk? Blodtrycket kan ju variera rätt mycket över dagen. Sen ska man ta ett medelvärde utifrån alla blodtryck man tagit så får man fram ett genomsnittligt värde

  • Anonym (Mimmi)

    Det finns något som kallas white coat syndrome, som innebär att blodtrycket går upp hos doktorn men som läses av normalt hemma i lugn och ro.

    Det är därför det bästa är att kolla sitt blodtryck hemma. Du ska också sitta stilla 15 minuter innan och ta det lugnt. Dock finns ju alltid risken att när du väl ska testa blodtrycket så börjar du fundera en massa på det och hjärtat börjar slå lite hårdare.

    Försök kolla ditt blodtryck samma tid varje dag i ca 10 dagar och räkna sedan ut snittet. Och som sagt sitt stilla innan du testar dig och försök vara lugn och ta det på exakt samma sätt hela tiden.

  • Zamboni

    Om det undre trycket konsekvent ligger över 90 (vid vila) så är man i riskzonen för en infarkt. Men var noga varje gång med att vila innan du mäter, lägg dig på sängen i 5 min innan och slappna av ordentligt innan du kör igång. Då får du en rättvisande bild över tid.

  • Anonym (Blodtryck)

    Tack så jättemycket.

    Vilar alltid innan, men har inte tagit den vid samma tidpunkt varje dag. Ska göra det, har nytt besök hos läkaren i början av juli så har en stund på mig att få ihop siffror...

    När jag räknade ut alla testningar jag gjort blev snittet: 137/91...

Svar på tråden Ni som kan läsa av blodtryck.... 159/103