Inlägg från: Anonym (Malin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Malin)

Hatar vardagar

Anonym (Usch) skrev 2024-06-21 00:15:46 följande:

Jag menar allvar när jag säger att jag hellre hade hängt mig än att leva i det där ekorrhjulet. Just därför har jag sett till att inte leva så eftersom ett sådant liv hade tagit död mig. 

Så ja, förstår precis. Det är bristen på frihet du känner. Och det är helt normalt och mycket sunt. Lyssna inte på folk som kommer med tomma förslag som kanske sparar dig en kvart här och en kvart där. Det kommer inte göra varken till eller från.

Jag blir så nyfiken! Hur lever du ditt liv istället?
  • Anonym (Malin)
    Hjelm skrev 2024-06-20 13:42:06 följande:
    Inte konstigt alls och inte snorkigt heller.

Jag har skrivit "önskar NOG". Det vill säga, det är vad jag tror. Och givetvis omfattar det majoriteten som lever välfungerande liv. Det finns alltid undantag som bekräftar regeln, i det här fallet djupt deprimerade människor som du beskriver. Det är inte osanning att säga att "alla människor vill ha en bra vän" för att det finns ett fåtal som lever som eremiter.

Ja, det är lite svårt att ta inlägget på allvar när hon själv verkar sitta inne på svaret. Om man redan lever ensam och inte behöver ta hänsyn till någon annan än en själv, har man redan maximalt med egentid att styra själv. Så enda sättet för henne att få mer egentid än vad hon redan har vore att helt enkelt ha mer fritid överhuvudtaget: jobba mindre. Det är helt uppenbart eftersom det inte finns fler sätt att frigöra tid på.

Vi vet ju faktiskt tvärtom nästan ingenting om vad TS gör av sin fritid sett till information i första inlägget. Hon lagar mat, men vad innebär matlagning i det här fallet och hur lång tid utgör det av den totala tid hon klumpar ihop i första inlägget? Samma med träning, dusch, "varva ned" etc. Men framför allt vet vi inte VAD hon gör, och det är en högst relevant fråga. Visst kan man önska fler lediga timmar till sin idag, men huruvida man slutar jobbet klockan 17 eller klockan 15 kommer inte att få en att må ett dugg bättre eller bli ett dugg mindre stressad om man inte lägger sin tid på rätt saker. Det som GER energi.

Därför är det högst relevant att fråga hur mycket tid och engagemang hon lägger på mat, och om det är värt det i förhållande till hur mycket det ger.
    Träning, är det något som hon älskar i nuläget och ser fram emot eller något som känns som ett tvång? Är det värt att se över hur mycket hon faktiskt tränar och om hon håller på med rätt aktivitet?
    "Varva ned", är det att sitta och slöscrolla med mobilen i flera timmar - vilket många av oss gör i tron att det är avkopplande men bara mår dåligt av - eller är det något som är både vilsamt, ger energi och går att kombinera med något annat som hon vill hinna med? Gå en promenad och prata i telefon med en vän, t.ex.

Det är ytterst relevant att ställa dessa frågor för de allra flesta människors känsla av stress och tidsbrist grundar sig i att de inte utnyttjar tiden på rätt sätt, och det kommer inte att förändras för att timmarna blir fler.
    Helt rätt! Skål

Människor har aldrig haft så mycket fritid som i dag men den här stressen och utmattningen som man hela tiden hör om nu pratades det inte alls om förr. Då fanns inte sociala medier att fastna i ett skrollande med och tusen tv-serier man "måste" kolla på. Man gjorde vettigare saker, saker man faktiskt mådde bra av.
Svar på tråden Hatar vardagar