Digestive skrev 2024-07-18 17:47:12 följande:
Ok?
Det är väl en förenkling men övergripande inte felaktigt. Vägen från äldre natur- och folkrätt till våra moderna ideer om det samma har följt en tydlig väg och den går inte att skilja från varken kristendom, kanonisk rätt eller kyrkorätt.
Det verkar finnas någon slags önskan om en alternativ verklighet där 'kristna värderingar' inte skulle ha med oss att göra, att det är någonting vagt som knappt går att definera eller ens existerar. Vilket bara är nonchalans.
sv.wikipedia.org/wiki/Kanonisk_r%C3%A4tt
"Kanonisk rätt, jus canonicum (grekiska: kanon / ?????, regel, standard) åsyftar specifik kristen rättsordning och interna, ecklesiastiska lagar om det världsliga livet, en kanonisk lag, med traditioner från 300-talets kyrkomöten.Medan kyrkorätt handlar om stadganden från statens sida med avseende på religion och kyrkliga samfund som finns i staten, är den kanoniska rätten en angelägenhet inom samfundet och stadgas av kyrkans beslutande organ. Det är i första hand Romersk-katolska kyrkan, östortodoxa kyrkan, orientalisk-ortodoxa kyrkan och Anglikanska kyrkogemenskapen som tillämpar kanonisk rätt. Exempel på områden som den kanoniska rätten berör, är vilka krav kyrkan ställer på sina präster, hur olika poster inom kyrkan skall tillsättas, regler för kristet liv för kyrkans skilda medlemmar, och regler för sakramenten.
...
Den kanoniska rättens källor
Den apostoliska kanon är en samling kanoniska stadgar från antiken som handlar om kyrkans administration och kristet liv; Ortodoxa kyrkor accepterar 85 och den Romersk-katolska kyrkan 50 sådana stadgar.
Under 300-talets och 400-talets lopp antog diverse lokalsynoder kanoniska stadgar för sina respektive kyrkoprovinser, men dessa var endast regionalt normerande.
Vid fem av de sju ekumeniska koncilierna antogs kanoniska stadgar normerande för den världsvida kyrkan, och har påverkat både den romersk-katolska, den östkyrkliga och den anglikanska kanoniska lagen:
Kyrkomötet i Nicaea år 325 antog 20 kanoniska stadgar
Kyrkomötet i Konstantinopel år 381 antog 7 kanoniska stadgar
Kyrkomötet i Efesos år 431 antog 8 kanoniska stadgar
Kyrkomötet i Chalkedon år 451 antog 30 kanoniska stadgar, men de två sista förekommer inte i alla manuskript
Kyrkomötet i Nicaea år 787 antog 22 kanoniska stadgar
De kanoniska stadgar som antogs vid det så kallade Quinisextum in Trullo har endast accepterats i östkyrklig kanonisk rätt, inte i romersk-katolsk och anglikansk dito.
...
Vid kyrkomötet i Uppsala 1536 avskaffades den kanoniska lagen i Sverige,[2] och Svenska kyrkan befann sig under några decennier utlämnad åt kungligt envälde, till dess 1571 års kyrkoordning skänkte Svenska kyrkan ett nytt regelverk. Martin Luther avvisade nämligen den kanoniska lagen, och de lutherska kyrkorna saknar därför en sådan; i stället har religiösa bestämmelser underordnats den världsliga lagstiftningen, för svenskt vidkommande framför allt från och med Kyrkolagen 1686. Efter att juridiken blev ett universitetsämne i Sverige, under Johannes Loccenius tid, har juridiken i Sverige endast berört förhållandet mellan kyrkan och staten, i kyrkorätten, jus ecclesiasticum, vilka från 1800-talet behandlades inom ecklesiastikdepartementet, som 1968 bytte namn till utbildningsdepartementet."