Inlägg från: Anonym (ABC) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ABC)

Har islam tillfört något poitivt?

Det enda Islamen har tillfört  är att några få kvinnor har vågat ta sig ifrån mannens vansinniga grepp.  Måste vara tacksamt för dessa kvinnor att bo i Sverige som ser till kvinnornas värde. Det är positivt.

Synd bara att politikerna inte lyssnade mer på kvinnorna för att förstå hur en organisation kan destabilisera ett land! 

• Anonym (ABC)
    Padirac skrev 2024-07-30 18:56:29 följande:
    www.expressen.se/kultur/ide/ebba-busch-har-fel-om-muslimska-varderingar/
    "... Nazé som ansåg att just hennes syskonbarn och barnbarn var guds gåva till mänskligheten tolererade inte minsta kritik av dem. Hon svarade ilsket ?Mele Mihyedin, Mele Mihyedin, du har inte hjärta, titta bara hur söt hon är, hur vågar du klaga på henne??.

Mele Mihyedin sänkte blicken och lämnade rummet. I den stunden njöt jag av min triumf.
    Många år senare, när vi bodde i Sverige, frågade jag min pappa hur det kom sig att den respekterade imamen kunde vara så underdånig gentemot sin fru. Min pappa tyckte inte att det var konstigt och berättade om sin andra faster, Sebiha, som höll sin man i ännu stramare tyglar. Ja så var det ju, mindes jag. För att inte tala om mina egna fastrar som dessutom var utbildade och politiskt engagerade.

Jag kommer att tänka på de starka muslimska kvinnorna i min släkt när jag hör Ebba Busch framhålla jämställdhet som en specifikt västerländsk värdering som muslimer måste anamma för att få leva i detta land. Vad menar hon egentligen?

Det finns uppskattningsvis 1,5 miljarder muslimer i världen. Islam är den dominerande religionen i länder med vitt skilda kulturer, språk och historier, från Marocko i väster till Indonesien i öster. Dessutom finns det muslimska minoriteter i snart sagt alla jordens länder. För befolkningen i Turkiets byar är kulturen i Istanbul lika främmande som den i Stockholm och för befolkningen i de kurdiska byarna är turkiskan lika främmande som svenskan. 
    Skiljelinjerna går inte bara mellan moderna storstäder och traditionell landsbygd. Traditionella kurdiska gifta kvinnor i byarna som inte kan tänka sig att visa sig barhuvade skulle nog inte anse sig tillhöra samma kulturkrets som kvinnor på landsbygden i Bangladesh i deras färgsprakande sari och bara magar. 

Vår tolkning av religionen är färgad av våra olika kulturella bakgrunder. När Ebba Busch uttalar sig kategoriskt om muslimska värderingar är det därför lika befängt som att ge en enhetlig bild av kristna värderingar. Skulle vi fråga en rysk-ortodox präst som aldrig har satt sin fot i Sverige om hur kristna tänker så skulle inte många svenskar känna igen sig. Det är helt enkelt inte möjligt använda en schabloniserad bild av islam för att förstå och förklara de olika kulturer och olika religiösa riktningar som muslimer representerar.

...

Men Ebba Busch måste förstå hur absurt det blir för mig och många andra, när hon hävdar att värderingar om jämställdhet och demokrati är specifikt svenska och måste präntas in i muslimska invandrare. 

Dessvärre riskerar sådana uttalanden få direkt negativa konsekvenser och vidga de klyftor som redan finns. Om svenska politiska ledare på det här sättet bekräftar islamisternas idé om att muslimer är annorlunda än majoritetssvenskarna, läggs sten på börda för alla föräldrar som redan har det tillräckligt svårt att värja sig mot islamisternas propaganda om att muslimer måste ta avstånd från det svenska samhället."

Haha vilken uppsats! Vad vill du poängtera? 

Du får ursäkta mig, men din långa harang blev tröttsam att läsa. Trodde inte att jag behövde vara övertydlig, jag svarade bara på frågan. Jag är riktigt oförskämd just nu som inte har ägnar mer tid åt din uppsats. Förlåt, men du har tyvärr lagt ner onödig tid för att försöka förmedla ditt budskap till lilla mig.

Har du något viktigt att förmedla försök att hålla det kort och koncist. Du tröttar ut tråden med ditt ordbajseri.

Cola ner dig vännen!

• Anonym (ABC)
    Valackare86 skrev 2024-08-01 12:09:37 följande:

I regel arbetsamma, skötsamma, stark familjedynasti, godhjärtade många, otroligt fin matkultur, fin tro. Mer levnadsglada och ärliga än gemene svensk. Synd att vi inte har arbetstillfällen till dem dock. Dåligt av politikerna att gå över den kvot som var hanterbar. Eller vad säger ni därute ?

Ja, till viss del har du rätt men inte nödvändigtvis. Det uppstår kulturkrock och båda parter har svårt att komma överens om  vilken värdering som är bäst lämpad i vårt land.
  • Anonym (ABC)
    Padirac skrev 2024-07-30 19:59:15 följande:
    Nu är det nog du som måste chilla lite, eller i alla fall torka bort bajset från din mun 

Ditt påstående om kvinnors värde inom islam visade sig vara falskt. Det är också falskt i Sverige, titta bara på alla misogyna tomtar som skriver här på FL och i ännu högre utsträckning på andra forum
    Att Sverige infört ett förbud mot  tvångsgifte vurmar snarare för att kvinnosynen är skev?

Vi hade aldrig behövt den lagen om det inte vore för??. 
    Resten får du klura ut själv 😉
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Mångfald) skrev 2024-08-01 22:55:16 följande:
    Precis. Man lämnar inte sina värderingar och anammar svenska sådana när man bestiger svensk mark, men vissa tror på fullt allvar det.

Se vilka det är som förföjer och hatar judar i Sverige. Vilka som går i demonstrationstågen och hyllar Gamas och Hizbollah.

Gapiga, skrikiga och missanpassade människor.

Vad gör de här?

Ja det är helt sjukt!
    I bland undrar jag om det är kaos och elände som vänsterrörelsen vill ha?
    Enligt min mening är det okej att ta parti, vi har trots allt åsiktsfriheten kvar. Men det blir problematiskt när vänstern ska utöva sin åsikt i praktiken och går emot lagar och regler för att legitimera sin åsikt.

Det vänsterrörelsen pysslar med är sjukt. På ett sätt tycker jag att det är bra att detta får komma upp till ytan. Vi får nu se vänsterns rätta ansikte!
    Den som inte har varit insatt i politiken förr, lär bli det nu. Och den som trodde att vänstern var ett solidariskt parti har nu fått se vad vänsterrörelsen egentligen står för. 

Vi får heller inte glömma miljöpartiet! Miljöpartiet och Vänsterpartiet är av samma kaliber!

Jag är nöjd, nöjd, nöjd att vänstern bekänner färg 👌.
    Detta kommer att mynna ut i någonting bra ska du få se.
    Vänsterrörelsen tar kål på dig själva😏

• Anonym (ABC)
    Anonym (Mångfald) skrev 2024-08-02 11:28:40 följande:
    Vänsterns antirasism handlar bara om att få makt. När rasismen är större än någonsin tidigare är man helt tyst då det är de egna väljargrupperna som skriker ut sitt välkända judehat. Importerade och komplett missanpassade grupper som inte kan integreras i ett demokratiskt samhälle.

Finns en uppsjö av vänsterprofiler som gjort karriär på att vara antirasist och prata om att 30-talet är tillbaka men när vi nu har en situation som påminner om Tyskland under 1930-talet är man tyst som graven.

Aktiva vänsterpartister deltar i hyllningar till terrororganisationer medan deras partiledare låtsas som inget hänt.

Vist är det så, antirasismen är bara en fasad.

Det märks att vänsterpolitikerna jobbar ivrigt för att behålla sin makt.

-ökar budgeten till public service, även om det inte hade behövts
    -misstänkliggöra kända profiler som kritiserar S
    -Svt tiger om extremvänsterns våld.
    - viljan över att kontrollera sociala media 
    - myndigheten för psykologiskt försvar ändrar kalla fakta anmälan när S vill påverka anmälan till sin fördel.

Den som säger att Magdalena Andersson står för demokratin borde rimligtvis tycka att Putin är demokratisk. Båda två vill ha kontroll.

• Anonym (ABC)
    Anonym (Mångfald) skrev 2024-08-02 11:28:40 följande:
    Vänsterns antirasism handlar bara om att få makt. När rasismen är större än någonsin tidigare är man helt tyst då det är de egna väljargrupperna som skriker ut sitt välkända judehat. Importerade och komplett missanpassade grupper som inte kan integreras i ett demokratiskt samhälle.

Finns en uppsjö av vänsterprofiler som gjort karriär på att vara antirasist och prata om att 30-talet är tillbaka men när vi nu har en situation som påminner om Tyskland under 1930-talet är man tyst som graven.

Aktiva vänsterpartister deltar i hyllningar till terrororganisationer medan deras partiledare låtsas som inget hänt.

Precis! vänstern vill ha ett kontroll samhälle. det är därför vänstern bara förstör. 

• Anonym (ABC)

Ingen kan undgå ifrån att det har gått smärtfritt. Långt inifrån alla missköter sig men det är tillräckligt många som destabiliserar samhället idag.

Det är alltid en risk att blanda kulturer då det skiljer sig mellan synsättet på samhället. Nu har vi upptäckt risken och kan inte göra så mycket än att gilla läget. 

Samhället har fått betala ett högt pris. Sådant samhället har tagit för givet är idag inte en självklarhet längre.

• Anonym (ABC)

Nej.

Den har inskränkt våra grundlagar och gjort socialdemokraterna mer korrupta än vad dom redan är.

• Anonym (ABC)
    Anonym (Mångfald) skrev 2024-09-08 23:02:16 följande:
    Vänstern har en lite knepig balansgång framför sig när man gjort sig beroende av antidemokratiska importerade väljare.

Men man måste ge V cred som ger sitt passiva stöd till medlemmar som öppet hyllar terrororganisationer. Ärlighet är alltid ngt bra.
    Haha ja!

Vart är kalla fakta någonstans? Det fungerar med public service också.

Men journalisterna kanske väntar lite och gör en granskning innan valet?
Svar på tråden Har islam tillfört något poitivt?