-
Har du någon källa på att Islam är ursprunget?KillBill skrev 2024-06-17 12:32:46 följande:Våra siffror (arabiska siffror), decimalkommat och algebra har sitt ursprung Islam och det vill man inte vara utan.
-
Vad ordet betyder har inte nödvändigtvis någon relevans för vad det står för.Anonym (Mångfald) skrev 2024-06-19 01:05:24 följande:
Islam betyder fred och tolerans, men vissa vill inte förstå det.
Jag skulle inte hävda att Muhammed och Koranen står för fred och tolerans. -
Att människor flyr från dessa länder är väl i så fall ett dåligt betyg för islam, om man nu drar likhetstecken mellan islam och vissa länder och deras befolkning.PernillaPG skrev 2024-06-23 17:41:04 följande:
Islam har bidragit positivt till det svenska samhället på flera sätt. Historiskt sett har kontakterna med den muslimska världen daterats tillbaka till 7:e?10:e århundradet, när vikingarna handlade med muslimer under den islamiska guldåldern.
I modern tid har invandring från övervägande muslimska länder sedan 1960-talet haft en betydande inverkan på Sveriges demografi och spridningen av islam i landet.
-
Nej, det gör det inte.Anonym (Mångfald) skrev 2024-06-19 01:05:24 följande:
Islam betyder fred och tolerans, men vissa vill inte förstå det.
Islam betyder underkastelse (till Allah). -
Men vad exakt har Islam påverkat i detta?Padirac skrev 2024-06-19 19:57:55 följande:Muhammad ibn Musa al-Khwarizmi föddes och dog i det muslimska kalifatet Abbasid
Han gjorde mycket mer än att ge möjlighet till att indiska siffror spreds till europa
en.wikipedia.org/wiki/Al-Khwarizmi -
Kan du argumentera för det positiva i detta?PernillaPG skrev 2024-06-23 17:41:04 följande:
I modern tid har invandring från övervägande muslimska länder sedan 1960-talet haft en betydande inverkan på Sveriges demografi och spridningen av islam i landet.
-
Jag ställde en fråga...Padirac skrev 2024-06-29 20:38:48 följande:Känner du inte till någonting av det du ifrågasätter? Känner du verkligen inte till någonting av historien?
Vetenskap och utbilning var centrala delar av det islamsk samhället vi den tiden.
Kunskap och vetenskap de samlade, översatte och utvecklade sägs vara grunden för den europeiska renässansen, upplysningen och vetenskapliga utvecklingen.
sv.wikipedia.org/wiki/Muslimska_guld%C3%A5ldern
Så, vad exakt tror du att islam inte hade med al-Khwarizmi vetenskapliga arbete att göra?
Vad talar för att det är just Islam som framdrivit detta och att vi inte hade sett detta i arabvärlden utan Islam?
Är detta något som i väsentlighet skiljer sig från delar av världen där Islam inte är/var en betydande religion? -
Citera funkar inte....
Svar på Padiracs senaste inlägg:
Romarna och grekerna sysslade väl en del med vetenskap också, om inte mitt minne sviker mig... -
Men se där, ett vettigt svar.
Tvärt emot vad du verkar tro, så försöker jag faktiskt att lära mig något här. Jag köper bara inte vad som helst bara för att jag själv saknar kunskap i ämnet.