Inlägg från: Anonym (Isa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Isa)

Vabba eller vad gör man?

Hur gör jag med barnen då jag jobbar väldigt många Timmar /dag och pappan inte kan ha barnen för socialtjänsten. 

Barnen är för stora för dagis o fritids men för små för att vara ensamma 16 timmar / dag. 

Kan jag ta vab en period?

• Svar på tråden Vabba eller vad gör man?
  • Anonym (Isa)
    Anonym (M) skrev 2024-06-17 00:09:11 följande:

Om de är förstora för fritids är de också förstora för vab. Så nej, van kan du inte ta. 

Hitta en granne eller annan som kan vara barnvakt. 

Nä man får vabba tills de fyller 12 så?
    Om jag nu skulle ha någon granne eller vän att fråga så hade jag naturligtvis gjort det redan.
  • Anonym (Isa)

Så man får inte vabba för barnens psykiska ohälsa? När barnen är under 12

• Anonym (Isa)
    Anonym (Kim) skrev 2024-06-17 00:13:57 följande:

Är de unde 12 så är de ju inte för stora för fritids?

Bara småbarn på fritids ju. Oavsett så lämnar jag hemmet långt innan fritids är öppet 
  • Anonym (Isa)
    Anonym (Isa) skrev 2024-06-17 00:14:52 följande:
    Bara småbarn på fritids ju. Oavsett så lämnar jag hemmet långt innan fritids är öppet 
    Och kommer hem långt efter stängning 
    så fritids går bort
  • Anonym (Isa)
    Anonym (M) skrev 2024-06-17 00:15:01 följande:
    Och fritids får man ha tills de är 13. 

Både en 13 åring och äldre ska kunna vara hemma själv några timmar, såvida de inte har någon funktionsnedsättning. 
    Det handlar om 16 timmar!!
  • Anonym (Isa)

Varför blir allt på fl så komplicerat?? 

nej jag jobbar inte alla dom timmarna men har resväg så jag är ändå borta från hemmet. Jobbar heller inte alla dagar i veckan. jobbar ca 85%
    Men nu har de inträffat en stor kris i våra liv med pappan. Dom kan inte vara där o mår såklart dåligt o är oroliga o ledsna. Känns fel att lämna barnen ensamma i de skicket just nu. Så för en kort period undrar jag om man kan ta vab för de? 

men jag googlade lite efter ha bara fått motfrågor o ja det kan man visst 

så tack för mig 

• Anonym (Isa)
    Anonym (Giro) skrev 2024-06-17 08:17:18 följande:

Vem skulle vara ordinarie vårdare?
    I samband med att du söker om vab behöver du ange det. Skulle det varit fritids? Annan vuxen som råkade bli sjuk?
    Du får inte ersättning om det inte var tänkt någon annan lösning.  
    Från dag 8 behöver du också läkarintyg.
    Jag hade försökt styra upp med någon fritidskompis eller granne mer strukturerat, att någon kunde ta ansvar. Det blir ju nästan ingen påverkan för var och en om man sprider ut det. 

Ordinarie skulle vart pappa. Fritids har barnen aldrig haft. Jag känner ingen som kan ta hand om barnen när jag jobbar. Kanske ngn enstaka dag att dom lyckas vara med ngn kompis men inte flera dagar i veckan. 
  • Anonym (Isa)
    Anonym skrev 2024-06-17 08:32:53 följande:
    Det är ju du som komplicerar det? Det korta och enkla svaret fick du ju tidigt: Barnvakt.
    Därefter har du inte gjort annat än att hitta argument för att det är omöjligt.
    Anonym (Isa) skrev 2024-06-17 00:35:37 följande:

men jag googlade lite efter ha bara fått motfrågor o ja det kan man visst 

Du glömde skriva vad.Det var så lite.
    Jag känner ingen här! Så vem fan är barnvakt åt mig då? Folk jobbar väl?
    man får ta vab om barnen mår psykiskt dåligt. Det googlade jag fram. 
  • Anonym (Isa)
    Anonym skrev 2024-06-17 08:45:32 följande:
    Det är väl rätt sällan man känner barnvakten innan man anlitar denne. Är du förbjuden att googla vissa termer eller att läsa annonser?
    Har inte råd att betala ngn
  • Anonym (Isa)

Det här med pappan hände efter skolavslutningen. Jag får sjukskriva mig en vecka o hoppas att de löst sig efter de då

• Anonym (Isa)

Jag orkar inte gå igenom allt men det dummaste svaret jag fått hittills är att ordna en barnvakt. 

som OM jag inte funderat på de enklaste lösningar redan 

Jag har sagt upp mig nu. Byter jobb inom kort så de löser sig 

• Anonym (Isa)

Svaren var på saker jag inte undrade.
    jag frågade om vab när när barn mår dåligt. Inget annat 

• Anonym (Isa)
    Anonym (M) skrev 2024-06-17 11:54:55 följande:
    Och varför är det ett dumt svar?

Det är det man gör när man inte får livspusslet att få ihop och man vägrar barnen fritids "för att bara småbarn går där". 
    Det är en tillfällig KRIS som gör att pappan inte kan ha barnen därför funkar inte mitt liv just nu. Herregud vad alla är dryga o elaka.
  • Anonym (Isa)
    Anonym (Lia) skrev 2024-06-17 17:21:35 följande:
    Men barnvakt hade ju kanske räckt 1 h på morgonen innan fritids och några h på eftermiddagen efter fritids, om barnen varit i fritidsåldern.

Men ts säger att de är för gamla för fritids så då är de ju minst  12-13 år gamla eftersom fritids är upp till den åldern. då borde de ju även kunna klara sig hemma de flesta av de 16 timmarna. Då borde det räcka att en barnvakt kommer en stund mitt på dagen och tex hjälper till med matlagning.

Barnen borde ju även ha kompisar att kunna umgås med. Det är ju även minst 2 barn och om yngsta är 13 så är ju den andra minst 14.
    När jag var 13 var jag barnvakt åt andra barn och vid 14 kunde jag vara ensam hemma en hel helg.

Vem har sagt att yngsta är 13? Nej yngsta är 11 år. Klart att dom klarar sig som så men dom är ledsna o gråter o jag ska sitta 7 mil bort utan att kunna hjälpa. jag VET att en 11 åring får vara på fritids men här där vi bor finns ingen i den åldern på fritids dessutom är de inte öppet då jag åker. alla bor inte i en stad?. Mina barn skulle inte kunna vara ensamma en hel helg. Kaos. 

ja alla är olika. 

• Anonym (Isa)

Situationen är typ löst. Ni behöver inte spekulera mer. 

jag har bytt jobb till ett med normala arbetstider 

Svar på tråden Vabba eller vad gör man?