Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

    Lösa boende som bonusfamilj

    Jag bor i en ort med min 5-åriga son och är separerad sedan 4 år tillbaka, har vv med pappan som bor på samma ort. Jag är i ett nytt förhållande sedan 2 år tillbaka och är särbo då min partner bor i hus en timme bort. Min partner har inga egna barn men vi planerar att skaffa gemensamma barn den dagen vi bor tillsammans. Vi diskuterar nu hur vi ska göra med boende för vår del och jag vill gärna höra hur ni som varit i liknande situation har gjort? Min sons pappa är tyvärr väldigt oengagerad som förälder och stundtals bristande i sin föräldraförmåga, men inte i den utsträckning att jag skulle få enskild vårdnad. Min partner och sonen har fått en väldigt nära relation vilket jag är tacksam över. Vi hade gärna velat ha min son mer men hans pappa vill ej det vilket jag såklart förstår, samtidigt lämnar han bort sonen till släktingar ofta för att göra andra grejer. Hade min sons pappa gått med på att ha honom varannan helg hade vi kunnat flytta in i min särbos hus men det vill inte pappan eftersom det då också skulle innebära att han får börja skola på annan ort. Måste vi bo så nära pappan som möjligt eller vad finns det för regler gällande avstånd och vad säger reglerna om skola osv? Har ni egna erfarenheter eller tips så dela gärna med er! 
  • Svar på tråden Lösa boende som bonusfamilj
  • Anonym (Fundersam)

    Tack för era svar, jag förstår att vi inte kan flytta till min särbo och det är inget jag ens har funderat på eftersom pappan vill fortsätta ha vv. Vi bor i en by med flera byar omkring så vi kommer troligtvis att flytta till någon av byarna i närheten men ville höra mer konkret kring hur det blivit för andra och hur man kan tänka, man får ju flytta inom kommunen och det är ju det vi kommer att göra. Självklart ska barnet få träffa sin pappa, vore tacksam om man som läsare inte lägger till egna antaganden som inte finns med i texten.

Svar på tråden Lösa boende som bonusfamilj