Inlägg från: Hyllemor |Visa alla inlägg
  • Hyllemor

    Här sitter vi på FL en lördagsnatt. Varför då?

    Jag börjar svara: 

    Jag har haft en riktig skitdag, bokstavligt talat: första semesterdagen, magsjuk unge och sedan stopp i avloppet så att allt jäkla bajsvatten bubblade upp under badkaret. 

    Jag vill inte slås ned av det, så jag hoppas att Familjeliv kan få mig på bättre tankar. Jag är inte ens så ofta här längre.

  • Svar på tråden Här sitter vi på FL en lördagsnatt. Varför då?
  • Hyllemor

    Lund är fint. Jag har varit där alldeles för lite de senaste åren. Har hört talas om Botaniska trädgården och tänkte åka dit någon dag. När på sommaren är det bäst att besöka den (om du nu kan någonting om blommor)? 

  • Hyllemor

    Ja, det gör ju det. Lund står på min "semesterlista" eftersom jag har Skånekortet. Har du några bra tips kring vad man bör uppleva där? Jag har varit på vattenhallen, kulturen, domkyrkan, några restauranger och på teater via studentnationerna (i min ungdom) men i övrigt inte så mycket mer.

  • Hyllemor
    Anonym (+) skrev 2024-06-16 00:33:10 följande:

    Pigga upp dig med lite färska sommarfrukter och bär? Jordgubbarna är fantastiska just nu. Så även körsbären från Spanien. Finns till ett rimligt pris på Lidl bådadera.

    Gör en god rabarberkaka? Även dessa avlånga frukter är fina just nu. Unna dig nåt sött som boostar humöret lite? 

    Så fort sol och värme gör en återvisit så bär det iväg till stranden för mig med kompisen, jordgubbar och lite härlig smultroncider från Herrljunga.

    Längtar verkligen tills de varma tiderna kommer åter och hoppas på en lite förlängd sommar, med tanke på hur vädret sett ut hittills i juni månad. 


    Ja, jag borde baka paj! Det är ju galet gott! 
  • Hyllemor
    Anonym (+) skrev 2024-06-16 00:33:10 följande:

    Pigga upp dig med lite färska sommarfrukter och bär? Jordgubbarna är fantastiska just nu. Så även körsbären från Spanien. Finns till ett rimligt pris på Lidl bådadera.

    Gör en god rabarberkaka? Även dessa avlånga frukter är fina just nu. Unna dig nåt sött som boostar humöret lite? 

    Så fort sol och värme gör en återvisit så bär det iväg till stranden för mig med kompisen, jordgubbar och lite härlig smultroncider från Herrljunga.

    Längtar verkligen tills de varma tiderna kommer åter och hoppas på en lite förlängd sommar, med tanke på hur vädret sett ut hittills i juni månad. 


    Har du några fler semesterplaner? Vad ska DU göra?


    Det här är nog första sommaren någonsin som jag inte har planerat någonting. Jag tänkte att det ger med sig, men tja, så blev dagen som den blev och nu känns det som att det är svårt att komma på något över huvud taget. Kanske borde jag ha planerat något, som vanligt.

  • Hyllemor
    Anonym (+) skrev 2024-06-16 00:38:00 följande:
    Så oerhört vackert och rofyllt därinne. Jag trivs bäst vid karpdammen. Eller dammarna då det finns en lite längre upp i trädgården, in i skogen en bit och upp mot ett artificiellt vattenfall. Karparna har sina yngel däruppe och de är bedårande söta och även färgglada. 

    Färger överlag piggar upp. Hitta en billig nätbutik online där det finns vackra sommarklänningar som du kan göra dig fin med? Verkar rätt populärt med långklänningar som försetts med puffiga ärmar just nu.

    Men inget slår de vackra färger och miljöer som syns ute i naturen. Ta dig dit om möjligt är. 
    Det låter jättetrevligt! Jag googlade på botaniska idag och det är helt klart ett ställe jag ska besöka. Finns det fjärilar där fortfarande? En vän visade en bild på en jättestor fjäril för kanske 2-3 år sedan och jag vill minnas att det var på botaniska hon hade varit när hon tog bilden.
  • Hyllemor
    Anonym (+) skrev 2024-06-16 00:43:44 följande:
    Jag har haft en långvarig önskan om att resa till ett nordiskt grannland. Det har dock inte blivit av ännu då ingen vill resa dit med mig och jag vågar inte åka ensam. Är inte van vid flygplatser och att resa runt på det sättet heller. Om det inte vore för oron jag känner så hade jag åkt dit för längesen.

    Har annars planerat långa naturpromenader med kompis och lite bad och picknick vid både hav och sjöar. Blir en del födelsedagar också då flertalet i min närmaste familj fyller år under sommaren. 

    En massa glass kommer det bli också. Både egengjord och på olika glassbarer. Jag gillar Bräutigams bäst. De gör sin egen glass och den är finfin. 

    Glass är ju såå gott! Har du gjort egen glass? Jag insåg hur galet enkelt det är efter att jag fattade grejen med konservburkar med sötad kondenserad mjölk. (Leta recept om du inte har gjort det!)


    Du ska inte vara rädd för att besöka ett nordiskt grannland. Nu har jag bara varit i Danmark och Finland (Kan inte tro att Norge är värre) men det är i princip som att vara i Sverige, eftersom man fattar vad det står på skyltarna. Enda gången jag har upplevt problem var när jag insåg att allemansrätten inte existerar i Danmark. (Tur att jag googlade innan) Man kan liksom inte bara slå upp ett tält någonstans och tro att det är okej att tälta där.

  • Hyllemor
    Anonym (+) skrev 2024-06-16 00:47:32 följande:
    Ja, det syns fjärilar överallt där det finns blommor. Jag gillar skogarna bäst. Det är nåt med luften där och syret som förhöjer välmåendet inom mig. Lugnare där också och lite mer avskilt. För att inte tala om alla vackra träd med sin sprudlande grönska. 
    Men tänker du främst på blommorna så finns även dessa att beskåda över hela parken. 

    Jag sitter härinne för att jag inte blivit trött än. Men snart så. 

    Jag måste helt klart åka dit under sommaren! 


    Ibland blir man inte trött helt enkelt, av olika orsaker. Imorgon kan jag i alla fall sova ut, utan att någon stör mig, så därför sitter jag här nu, och en liten stund till.

  • Hyllemor

    Den stora frågan jag har just nu är bara om ingen mer än några få hänger på FL efter kl 12 på natten?


    För några år sedan var det som mest aktivitet på FL mitt i natten mellan lördag och söndag. Nu sitter du och jag här i en sandlådetråd som om det vore en medlemstråd. Det hade varit intressant att få veta hur många aktiva medlemmar som egentligen finns på Familjeliv, tycker jag,

  • Hyllemor
    Hyllemor skrev 2024-06-16 01:00:33 följande:

    Den stora frågan jag har just nu är bara om ingen mer än några få hänger på FL efter kl 12 på natten?


    För några år sedan var det som mest aktivitet på FL mitt i natten mellan lördag och söndag. Nu sitter du och jag här i en sandlådetråd som om det vore en medlemstråd. Det hade varit intressant att få veta hur många aktiva medlemmar som egentligen finns på Familjeliv, tycker jag,


    Eller så är det ytterst få som ser syftet med sandlådetrådar... Glad
  • Hyllemor
    Anonym (+) skrev 2024-06-16 01:08:57 följande:
    Kanske en del medlemmar som inte har tagit ut semester från sina jobb ännu? Eller så behöver de sova så här dags för att orka ta itu med morgondagens familjebestyr. 
    Så är det säkert. Nu slipper jag det, men samtidigt så kvarstår faktum, att du och jag sitter här och chattar en natt. Det tyder på att antalet aktiva medlemmar på familjeliv kanske inte är högre än ett hundratal. Kanske är det också så, att dessa är färre än så, och att alla de få som är här svarar på varandras meddelanden dagtid.

    Tänk på hur många anonyma trådar det finns här på familjeliv. Det vore spännande att veta hur många vi egentligen är som skriver här.
Svar på tråden Här sitter vi på FL en lördagsnatt. Varför då?