• Sarapri

Mitt Liv Upp och Ner: Att Hantera Småbarn, Autism och Ångest

Jag vet inte riktigt hur jag ska börja. Det är förmodligen mina hormoner som ställer till det, men jag behöver verkligen höra positiva historier om att det kommer bli bättre...

För tre veckor sedan kom lillasyster och allting har vänt upp och ner. Storebror är snart 6 år och har autism samt språkstörningar. Kommunikation är alltså inte riktigt på plats än. Vi avvaktade med syskon för att han skulle bli lite äldre och förstå mer, men det blir bara värre!

Jag har så mycket ångest varje dag, det känns inte alls bra. Jag älskar mina barn, men hur mycket kommer jag orka? Pappan försörjer familjen så han jobbar 10-22 fem dagar i veckan, och just nu sju dagar i veckan på grund av personalbrist. Storebror är hemsk mot lillasyster; han nyper och klämmer på henne så att hon får ont och gråter. Det har hänt två gånger när vi försökte visa honom hur man smeker handen och stryker över magen, men plötsligt tar han tag i henne. Så nu får han knappt röra henne, vilket gör honom ängslig och arg. Han gråter för att han vill ha samma uppmärksamhet. Det skär i mitt hjärta när han ropar "mamma kom" och samtidigt gråter bebisen helt hysteriskt och vill äta.

Jag har mer ångest över att han efter sommarlovet ska börja förskoleklass och har jättetufft med nya rutiner. Han älskar sin förskola men vill inte gå i skolan. Kommer han att klara det? Han kan ju inte prata riktigt, kommer de att förstå honom?

Lillasyster har omogen tarm och ont i magen i princip hela tiden och sover dåligt. Jag har gråtit i över en timme och finner inget hopp just nu, särskilt för sonen. Idag fick jag reda på från mormor, som var ute med honom, att han hela tiden slagit sin kusin och varit märkbart aggressiv. Att det var tufft att sitta barnvakt... vilket jag förstår, han är inte lätt. Ville bara skriva av mig...

• Svar på tråden Mitt Liv Upp och Ner: Att Hantera Småbarn, Autism och Ångest
  • Sarapri

Sonen har än inte fått sin diagnos, vi står i kö men är mycket säker på att det handlar om autism (jobbar själv med autism barn) sen vet vi inte om det är någonting mer men vi tror inte det. Vi har kontaktat skolan och sagt att vi önskar någon form av resurs/personal eller vad som helst som börjar den första kontakten med sonen, bygger en relation så att han vänjer sig med rutiner och lokal men de har sagt nej än så länge. Dock skulle hon ringa tillbaka i augusti innan skolstart så ska vi kan prata mer? jag har dock extremt mycket ångest.

Gällande dottern försöker vi göra så mycket som möjligt ihop, han  fått en docka som han samtidigt ger mat, byter blöja. Han hämtar dotterns vagn från förrådet, blöjor, napp osv men han är oförsiktig. Nyper gärna eller vill krama ?sönder? henne. Det slutar alltid med att jag får be honom sluta vilket gör hnm mer ängslig. 

mothertotwo skrev 2024-06-15 22:57:18 följande:

Hej! Kan förstå din frustration och ångest. Jag vet inte riktigt vad du ska göra åt situationen att han är elak mot sin lillasyster, mer än att du ändå ska försöka få med honom i alla rutiner kring bebisen. Det kan bara eskalera om han inte får vara med. Jag har två söner med 4.5 år emellan. Min var alltid med i alla situationer kring sin lillebror, även vid matning (Amning). Jag använde en bröstvårtsnapp för att lillebror inte kunde äta ifrån mina bröstvårtor. Då fick storebror vara med och mata sin nalle under tiden. Vi gjorde alltså det till en lek, men detta fungerade för oss. Han var även med vid blöjbyten och gjorde det på sina nallar. Men det är svårt att ge tips eftersom alla barn med autism är olika. Båda mina killar har autism och IF samt att lillebror har adhd med. Det finns dagar man bara vill dra täcket över huvudet, men älskar verkligen mina barn. Men det är för mycket ibland. Jag är ofta ensam med mina två, för att pappan alltid jobbar. 

Påtal om förskoleklass. Har du hört talas om uppskjutenskolplikt? Är det något du ansökt? 
    Min stora pojk fick det beviljat, så han började 1:an direkt i förstaklass i en anpassad skola. Min lille fick inte det beviljat eftersom dem tyckte han skulle klara av förskoleklass.. Nu är förskoleklassen slut och det har varit hemskt för oss (Han nådde inte upp till kraven i förskoleklass.) Det viktiga är att du alltid står på dig själv och att du hänvisar dem till barnkonversationen, om dem inte ger  honom rätt stöd i skolan. Nu ska min förhoppningsvis börja anpassad skolform, men det kommer inte att ske förrän i mitten på nästa termin. Hoppas vi i alla fall! Det är ett evigt kämpande! Jag skickar dig en styrke kram!

• Sarapri

Han känner sig inte trygg ensam med främmande människor? så avlastning på så sätt skulle inte hjälpa honom. 

Anonym (.) skrev 2024-06-16 02:25:03 följande:

Jag hade tagit upp det med BVC + se vad för slags stöd ni kan få för det äldsta barnet, avlastning. 

• Sarapri

Jag ska träffa BVC nu på torsdag då dottern har tid, får nog ta upp det här med utredningen då och se om de kan påskynda någonting. 

Det är han sätt att visa sin kärlek. Han pussar henne kramar och vill ligga och mysa med henne men kan liksom ligga över henne eller klämma för hårt. Det har blivit lite bättre nu de här sista 2 dagarna, uppelever att han är lite mer försiktig. 

Ja, han förstår det mesta, börjat prata lite i längre meningar. Att förstå ?ta på skor? och vardagliga fraser är inga problem. Men jag vet att det kommer bli kaos när han ska börja förskoleklass som att inse att ?mamma eller pappa kommer att hämta dig sen? eller om
    han skulle vara där ensam. Till en början var det jättejobbigt med förskolan också men nu vantrivs han, älskar gå dit men då har ju personalen också mindre grupper och har haft tid att bygga en relation med honom.

Vi var på överlämning förra månaden. Förskolan lämnade över en pedagogisk beskrivning och vi fick berätta om honom. Jag bad om bilder (har fått) på lärarna och personalen så att jag kan skriva ut och berätta/visa vad de heter. Jag har även skickat iväg ett mejl där jag ställt massa frågor gällande extra anpassningar och så vidare  men jag är sååååå orolig ändå.

mothertotwo skrev 2024-06-17 15:19:12 följande:
    Ok, förstår! Vet inte vilket län du bor i, men här i Skåne län krävs det ett intyg på diagnos för att ett barn ska bli beviljad åtgärdsprogrammet i grundskolan. Med ett sådant åtgärdsprogram kan han då få resurs eller annan anpassad undervisning som är skräddarsydd efter hans behov. Det är en lång process tyvärr. Jag gjorde likadant som dig med min lille, som inte hade en diagnos då. Var t.o.m. i skolan på besök tillsammans med personal från hans f.d förskola, men inget av det hjälpte. Tyvärr blir oftast dessa barn drabbade då dem hamnar i kläm, i systemet. 
    Såg kommentaren om avlastning med, det fungerar inte på oss heller. Min stora pojke klarar inte av andra människor och andra miljöer som inte han är van vid och det har tyvärr utvecklats till socialfobi. 

Men när du säger att han är oförsiktig, är det inte ett sätt för honom att visa sin kärlek? Tänkte om han är exalterad över något. Vet om att autistiska barn kan bli överlyckliga och vet då inte riktigt hur dem ska handskas i själva situationen. Har du hört något från BUP om när dem tänkt starta en utredning? Jag hade ringt en väg in för att få en konsultation. Gjorde det med min lille för allt blev mycket värre när han kom in i skolan. Fick då en tid snabbt och utredning sattes in. Det kan hjälpa er med. 

Får jag lov att fråga om er son har lätt med kortare instruktioner? T.ex gå ut och ta på dig skorna. Alltså såna saker.
Svar på tråden Mitt Liv Upp och Ner: Att Hantera Småbarn, Autism och Ångest