Mitt Liv Upp och Ner: Att Hantera Småbarn, Autism och Ångest
Hej! Kan förstå din frustration och ångest. Jag vet inte riktigt vad du ska göra åt situationen att han är elak mot sin lillasyster, mer än att du ändå ska försöka få med honom i alla rutiner kring bebisen. Det kan bara eskalera om han inte får vara med. Jag har två söner med 4.5 år emellan. Min var alltid med i alla situationer kring sin lillebror, även vid matning (Amning). Jag använde en bröstvårtsnapp för att lillebror inte kunde äta ifrån mina bröstvårtor. Då fick storebror vara med och mata sin nalle under tiden. Vi gjorde alltså det till en lek, men detta fungerade för oss. Han var även med vid blöjbyten och gjorde det på sina nallar. Men det är svårt att ge tips eftersom alla barn med autism är olika. Båda mina killar har autism och IF samt att lillebror har adhd med. Det finns dagar man bara vill dra täcket över huvudet, men älskar verkligen mina barn. Men det är för mycket ibland. Jag är ofta ensam med mina två, för att pappan alltid jobbar.
Påtal om förskoleklass. Har du hört talas om uppskjutenskolplikt? Är det något du ansökt?
Min stora pojk fick det beviljat, så han började 1:an direkt i förstaklass i en anpassad skola. Min lille fick inte det beviljat eftersom dem tyckte han skulle klara av förskoleklass.. Nu är förskoleklassen slut och det har varit hemskt för oss (Han nådde inte upp till kraven i förskoleklass.) Det viktiga är att du alltid står på dig själv och att du hänvisar dem till barnkonversationen, om dem inte ger honom rätt stöd i skolan. Nu ska min förhoppningsvis börja anpassad skolform, men det kommer inte att ske förrän i mitten på nästa termin. Hoppas vi i alla fall! Det är ett evigt kämpande! Jag skickar dig en styrke kram!