Inlägg från: Anonym (Förskollärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förskollärare)

Äta med kniv och gaffel

Det är tidigt.
    Jag arbetar med barn från 1-3 år och till dem dukar jag alltid fram sked, liten gaffel, liten kniv. Många föredrar att äta med skeden, de yngsta med handen. 
    Märker att de som börjar äta med gaffel är "duktigare" i slutet av veckan vad det nu beror på. 
    Likaså att många av de äldre äter med sked/hand efter att ha varit borta från förskolan en tid. 

• Anonym (Förskollärare)

Gällande språket är spannet stort. 
    Det finns 2-åringar som talar meningar och jämnåriga som talar enstaka ord. 

• Anonym (Förskollärare)
    JosHed skrev 2024-06-15 14:01:52 följande:

Oj vad otrevligt? vet inte vad någon gjorde för att såra dig men ta in ut det över mig? 

han går på förskola men jag är ju inte där på dagarna så har ingen aning om vad de andra i hans ålder kan? På hans förskola går ingen annan som är lika gammal, och skillnaden mellan barn kan ju vara stor men fortfarande inom det normala? Om BVC säger att han är tidigt och jag inte helt tror på det är det väl inte fel med att  fråga? Försökt googla men får inte upp några bra svar på mina frågor. Har du inget svar på frågan kan du ju bara scrolla vidare. 

är ju inte heller mycket till skryt när jag skriver på ett ställe där inga jag känner är. Ganska onödigt att skryta för okända människor som aldrig kommer träffa min son med största sannorlikhet. 

Som jämförelse så har jag nu 2-åringar som kan äta med gaffel (inte dela maten) och som äter med händer och har svårt att ha mat på en tallrik, vi får ge maten i skål med höga kanter. En dricker ur glas, en ur pipmugg utan lock, en pipmugg med lock. En kan hälla vatten ur liten kanna och en klarar det inte utan att det blir vatten över hela bordet. En kan skära banan i bitar och en mosar bananen med handen. En kan säga "jag vill ha smörgås" och en kan säga "haaaa". 
    Spannet är stort i den åldern. De flesta är på samma nivå i detta när de är 4 eller äldre. 
  • Anonym (Förskollärare)
    JosHed skrev 2024-06-15 14:18:10 följande:

Tack för ett bra svar! Då tänker jag att han inte är tidig då utifrån det du skriver? Utan helt normal i sin utveckling :) skönt att höra. Har ändå haft en liten oro att han skulle vara tidig, något jag uppfattat kanske inte är det bästa i skolans värld, så skönt att höra att han inte är tidig så sätt! Han är också född sent på året så jämfört med andra födda samma år som ju är typ 3.5 år nu så ligger de säkert på en nivå över ändå och kan allt han kan och lite till.

tack för ditt svar!  

Jag tänker nog att det beror på många olika saker. 
    Vilka förutsättningar får barn till att bli kompetenta. Hur mycket pratar man med dem istället för till dem. Har de äldre syskon. Går de i förskola. Ja, det finns många orsaker till att barn är olika. 
Svar på tråden Äta med kniv och gaffel