Kan någon relatera till den här typen av mensvärk?
Jag har två typer av mensvärk. Båda är hemska, men åtminstone biter alvedon och ipren på den ena. Är uppgiven för att det inte finns ett mått som faktiskt kan visa för sjukvården hur j*vla ont (förlåt) det faktiskt gör. Allting i mig säger att det inte är en normal menssmärta, men ändå verkar inte sjukvården riktigt förstå hur ont det gör och hur det begränsar mig under den veckan...
Är det verkligen normalt att knappt kunna varken kissa, fisa eller bajsa för att det känns som jag rivs sönder inuti? Har två fasta smärtpunkter. En på vänster sida (vänster äggstock) och typ djupt, mot rumpan. Där som det kan göra ont när man har sex typ om mannen kommer stöter till för långt in. Men jag kan liksom inte trycka på till följd av den smärtan även om jag vill. Ofta slutar det med att jag skriker rakt ut på toaletten, höjer axlarna, spänner mig och gråter. Här hjälper varken ipren eller Alvedon. Det är en skärande smärta.
Ibland gör det till och med ont av att jag varit uppe och gått och sätter mig ner på en stol. Det räcker för att jag typ ska skrika rakt ut. Det är ingen smärta man direkt kan "hålla tillbaka".
Dem första dagarna på mensen blöder jag ganska mycket, tror jag, dock har jag aldrig haft problem med varken lågt blodvärde eller järnet. Alltid sett till att äta järnrika produkter och mycket c-vitamin inför, under och efter mensen (i tro om att jag blir piggare). Men dag 2-3 blöder jag igenom en normalbinda på en timma.
Man har aldrig sett tecken till endometrios på något vaginalt ultraljud. Blev till och med skickad på en vanlig röntgen av hela magen för man trodde det kunde ha varit något med mina tarmar. Blev friad där också. Dock är mina symtom endast relaterade till min mens och som tillägg har allting bara blivit värre. Nu är jag ofta hemma 2 dagar innan mensen och två första dagarna på mensen till följd av smärta och ohållbart att blöda igenom.
Vart fasiken vänder man sig?! Är endometrios så j*kla svårt att diagnostisera, eller har jag en sjukdom som man inte upptäckt än?! Det kan inte vara normalt att känna såhär :(