Inlägg från: Anonym (d) |Visa alla inlägg
  • Anonym (d)

Rädd för vår dotter på 5 år!

Anonym (Lis) skrev 2024-06-14 13:17:11 följande:

Hej, 
    förstår att ni haft och har det tufft. En sak jag vill säga är att mycket låter som normalt beteende, men att det är draget till det extrema och att vid 5 kanske visst beteende borde ha lugnat sig.
    Min första tanke var autism, man ska inte slänga ur sig diagnoser men nu är ju er bedömning inne på det spåret också.
    Jag tänkte även på särbegåvning då hon verkar bli understimulerad. Det kan ofta förväxlas med adhd. Inom autism så förekommer det ju även savantsyndrom, extrema förmågor på vissa områden, dock verkar hon inte så intresserad av något specifikt som de ofta är.
    Gällande empatin så kan även de förklaras av en autismdiagnos, se på tex de som tidigare fick diagnosen Aspbergers, de har ofta svårt att tolka och förstå känslor.

Försök att inte fokusera för mycket på hennes utmaningar, även om det så klart blir mycket fokus där, hitta sånt hon är bra på, kanske behöver hon börja tävla i nåt om hon har sån tävlingsinstinkt. Det är så lätt att gå ner sig i tankar på att ens barn inte kan det ena eller andra. 

Ta bort B! 

Bra, att du skrev ''ofta'', och inte ''alltid'', men jag ha då inte svårt att tolka eller förstå känslor. 
Svar på tråden Rädd för vår dotter på 5 år!