• Anonym (celibat)

Ni som lever i celibat, påverkar det er hälsa?

Jag är nog långt ifrån den enda som lever i ofrivilligt celibat, vissa gör det i korta perioder i livet och andra i långa perioder i livet. Jag har levt i celibat nästan hela livet och jag är snart medelålders och har bara haft sex några gånger som kan räknas på mina fingrar. Inte oskuld men väldigt sexuellt oerfaren alltså.

Jag är helt övertygad om att detta leder till psykisk ohälsa för min del men det är otroligt svårt att träffa någon för vissa av oss vare sig det är en partner eller tillfälligt sex.

Finns det andra som är i samma situation eller har varit? Hur mår ni? Tror ni det påverkar eran psykiska hälsa?

• Svar på tråden Ni som lever i celibat, påverkar det er hälsa?
  • Anonym (nn)

Det påverkar negativt men också nog inte värt att ändra på det för saken kan bli värre.

• Anonym (Bilia)

Jag tror det påverkar så mkt man låter det påverka. 

Visst är sex viktigt, men att ha familj, vänner, hobbys osv är nog så viktigt och ökar dessutom chansen att träffa någon. 

• Anonym (/)

Jag har aldrig haft sex och har försökt i drygt 15 år att hitta någon. Ja det påverkar så klart hur jag mår men jag tror inte det är att inte ha sex som är värst utan bristen på närhet, kärlek och värme. Men visst är det också påfrestande att aldrig få utlopp för sin sexualitet annat än med hjälp av fröken höger men det är bara att gilla läget. I alla fall om man inte får bukt med sina svårigheter att träffa någon.

• Anonym (….)

Jag har varit sambo i 5 år och levt i ofrivilligt celibat sen vi fick barn för 4 år sedan ungefär. Påverkar sömnen mest skulle jag tro. Och utan sömn blir man väl lätt deprimread. Att ligga sidan om den man älskar och har haft ett bra sexliv förut helt plötsligt en dag för flera år sedan ?försvann? hennes lust att ligga. 

man vill ju inte vara otrogen heller Drömmer

• Anonym (Dre)

Har aldrig haft sex eller romantisk relation men detta är inget jag lider av. Romantisk kärlek är ganska ytlig och inget jag sätter nåt högre värde på ändå.

Får dessutom redan riktig kärlek från mina närmaste och detta räcket gott och väl för mitt självförtroende.

• Anonym (Frivillig celibat)

Jag hade långdistansförhållande med min man drygt tre år mot vad som visade sig vara slutet av vår relation och jag saknade inte sexet alls, mitt ofrivilliga celibat var helt frivilligt. Inte för att jag inte hade lust, för den fanns där de få gånger vi kunde träffas den tiden. Men när jag var ensam stängdes den av och jag saknade det inte. Tvärtom var det skönt att fokusera på mig själv och ägna min energi åt annat. Och vi hade ju allt annat än det fysiska.

Sedan när min man och jag levde ihop igen tog det mindre än ett år tills det tog slut och jag visste att jag aldrig kommer att vara i ett förhållande igen. Det känns skönt faktiskt. Jag har alltid varit rädd för att vara ensam och har gått in och ur förhållanden med korta mellanrum. Nu ser jag fram emot att leva som singel resten av mitt liv. Jag behöver inte ta hänsyn till någon partner utan kan leva mitt liv precis som jag vill.

• Anonym (Dåligt)

Dåligt psykiskt men fysiskt har det vart bra då jag känner att det spritter i tantkroppen av sexuell frustration och jag får ur en del av den frustration på gymmet så jag har fått ner från nästan 80kg till 58 vilket nog är bara 3kg från min idealvikt.

• Anonym (Nej)

Jag levde i typ celibat i många år och sedan i två år totalt och nej, min hälsa har inte påverkats.

• Anonym (Ensam)

Bristen på sex påverkar mig inte ett dugg. Men att vara ensam gör det.

Svar på tråden Ni som lever i celibat, påverkar det er hälsa?