Cathariiina skrev 2024-06-16 01:30:21 följande:
Snarare så här: jag tror att det i förlängningen kommer att bli nödvändigt med anonyma vittnen, samt även att den öppna folkbokföringen, bilregistret och liknande som vem som helst kan titta i, måste tas bort. Det fungerar inte längre, när vi har så många element i det här landet som inte ställer upp på samhällskontraktet, inte följer normala regler (som att låta domstolar döma och sedan acceptera den domen och det straffet), och helt enkelt inte går att ha i ett öppet samhälle.
Nu är just detta inte relevant för den här tråden, då TS' sambo skulle förstå att det var hon som hade anmält, även om det gick att göra anonymt. Och självklart vet han redan vad hon heter och var hon bor...
Jag kan för övrigt även berätta för dig och andra, att detta brott inte skulle ses som så allvarligt av en åklagare, att TS' sambo skulle bli häktad fram till en ev. rättegång. Utan det som skulle hända, är att han skulle få en kallelse att inställa sig till polisförhör, där skulle han få veta varför och vem som anmält, och efter förhöret skulle han släppas. Troligen i rosenrasande tillstånd. Det är många som inte vet det här, de har bara sett polisarbete på film, och de tror att personen de anmäler omedelbart kommer att hämtas av polis, och sedan hållas inlåst många år framöver utan avbrott. Många säger också att de inte skulle ha anmält, om de hade vetat om detta.
Jag har själv anmält brott i nära relation.. vill inte gå in på alla detaljer här men det blev absolut inte som du beskriver. Det var mitt äldsta barns pappa, han blev dömd .. han erkände och ångrade sig och efter det var han inte våldsam mot sina flickvänner som han hade efter mig. Det har absolut varit konflikter även efter det men vi är vänner nu, kan har varit på mitt yngre barns dop, jag hat fikat och ätit middag med honom och hans tjej , jag har bra relation med hans familj. Att vi har haft kontakt efter är såklart för att vi har barn, TS behöver ju inte ha kontakt med sitt ex och även om man har barn förstår jag om man inte vill ha kontakt med sin förövare .. men för oss blev det så att vi kunde det.
Det finns inget som säger att det måste bli som du säger .. Han kanske blir rädd om han blir anmäld och vågar absolut inte göra något mer.. Han kanske blir avskräckt och låter bli att utsätta andra tjejer för det.
Och nej det är inte många som tror att personen kommer hållas inlåst i många år framöver utan avbrott.