Anonym (Sara) skrev 2024-06-12 19:46:46 följande:
Ja det är väl att de vill diskutera att det var sjukt att han friades. Iallafall den som började diskussionen. Oavsett vad du säger så diskuteras inte alla våldtäktsfall på Flashback.
Tycker att det är sjukt om man ska låta bli att anmäla brott för att det finns en liten risk att det diskuteras på Flashback. Har en vän som blev våldtagen av en känd kriminell (numera avliden) person, det diskuterades kan jag lova men hon är stolt över det (att hon anmälde alltså) och jag är stolt över henne. Eftersom hon anmälde vågade fler kvinnor som han hade våldtagit träda fram. Det är faktiskt inte kvinnan som har blivit våldtagen som ska skämmas.
Menar du isåfall att ingen nånsin ska anmäla ett brott? Vad har vi för samhälle då? Eller är det bara sexualbrott som inte ska anmälas? Gäller det pedofiler också? Hör du själv hur sjukt det låter?
Det finns inget "ska" i detta, det avgör brottsoffret själv. Jag råkar veta att det ÄR så, att just sexualbrottsoffer ofta upplever rättegången, där alla intima detaljer ska avhandlas, och där den åtalades advokat gör allt för att måla upp kvinnan som ett luder, som ytterligare ett övergrepp. För en man som utsatts för en homosexuell våldtäkt blir det ännu värre, för där är skammen ännu mycket större. Därför väljer män ofta att inte anmäla sådant, och sedan blir det svårt att förklara för frun eller flickvännen varför de smittats av en könssjukdom...
Och sedan är risken som sagt stor att det blir en FUP och en dom som blir offentlig handling, och som vem som helst kan få ut. Även fiender som vill gotta sig åt ens olycka.
En pedofil måste naturligtvis stoppas, och då tas det mycket mera hänsyn till brottsoffret också, och hennes/hans personuppgifter maskas och blir icke-sökbara.
Sedan känner jag även, att handlar det om en överfallsvåldtäkt så "bör" man också anmäla för att det är ett så oerhört svårt brott, och för att gärningsmannen måste stoppas från att begå fler brott. Det sker ofta automatiskt, eftersom man måste (eller bör) åka till sjukhus för att bli undersökt och få dagen efter-piller eller en spiral insatt, om man inte redan har ett preventivmedel. Och då anmäler ju personalen, polisen kommer direkt till våldtäktsmottagningen. I så fall kan ingen heller påstå att det var ens eget fel - ja om man inte bar sig VÄLDIGT dumt åt då, och raglade omkring full och halvnaken i stilettklackar på natten i ett utsatt område. Då kommer en del att skriva på Flashback, att det var ens eget fel.
Men om det är inom en relation eller så kallat "date rape" - är det VÄRT det att anmäla? Jag skulle nog inte tycka det nu, men troligen när jag var en ung tjej. Dock skulle jag ta mig ur relationen omedelbums.