• Anonym (A-M)

    Jag blev orättvist behandlad som valfunktionär, ska jag anmäla detta till Valnämnden?

    I söndags var jag valfunktionär. Man ska alltid vara fyra personer i vallokalen, och det finns fyra roller: 
    - stå vid dörren och säga välkommen och kolla röstkort
    - stå en bit in i lokalen och dela ut valkuvert
    - sitta och ta emot rösterna, kolla legitimation och stoppa rösterna i valurnan
    - sitta bredvid ovanstående person och pricka av i röstlängden. 

    Alltså två stående och två sittande roller. Alla andra gånger när jag har gjort det här, har det varit noga med att byta roll varje timme, så att alla får göra alla moment och turas om att sitta. 

    Men i söndags var det ordföranden och hennes son (!), en frisk ung man, som satt vid röstmottagningbordet nästan hela tiden när de hade pass. Vi andra fick stå, och jag hade särskilt svårt att stå för att jag hade ont i fötterna efter att ha varit tvungen att stå och gå mycket på jobbet på sistone. Jag kunde nästan inte dölja att jag hade så ont, och jag sa också flera gånger att jag hade ont i fötterna och frågade om jag kunde få sitta. Då  sa ordföranden "kanske sedan", men det hände inte. Jag fick bara sitta två av mina nio timmar (den sista timmen var det dock samma för alla: rösträkning och sedan undanplockning av allting i lokalen). 

    Detta med att ordförandens son var i samma grupp kändes också märkligt. De kunde ju ha pratat ihop sig om att t.ex. byta ut kuverten med förtidsröster mot andra förpreparerade med bara ett visst partis valsedlar.

    Min fråga är: skulle ni anmäla detta till Valnämnden i kommunen? Eller är jag ogin om jag gör det?

  • Svar på tråden Jag blev orättvist behandlad som valfunktionär, ska jag anmäla detta till Valnämnden?
  • Anonym (A-M)

    Glömde förresten skriva att jag var äldst i gruppen också, 60 år. Jag tänker att det rimligaste är att alla får göra alla roller lika ofta, men OM det ska vara olika så borde väl de äldre få sitta mer och de unga stå mer?

  • Anonym (A-M)
    Anonym (E) skrev 2024-06-12 06:17:41 följande:

    Vad tror du Valmyndigheten ska göra så här i efterhand åt det faktum att du hade velat sitta mer under ditt arbetspass? Valet och arbetspasset är över.

    Utöver att du tycker ordförande och sonen satt för mycket där du ville sitta, har du något som helst bevis för att de fuskade med rösterna?


    Det är klart att inte Valnämnden kan backa tiden, men jag tänker att den ordföranden kanske inte ska vara det någon mer gång? När hon inte kan eller vill leda och fördela arbetet bättre. 

    Jag tror inte att de fuskade med rösterna, men jag trodde faktiskt inte att nära släktingar FICK samarbeta i valkrets-grupperna. Är inte det jäv? För är man två som samarbetar om det, så GÅR det att fuska. Om jag vore Valnämnden, skulle jag sätta ihop nya grupper varje val, så att det inte hann bildas kotterier. Samt inte låta någon önska en placering, för då kan det ju vara för att komma i samma grupp som någon man känner. 
  • Anonym (A-M)
    Anonym (Skuggan) skrev 2024-06-12 11:06:36 följande:
    Tycker inte att du ska anmäla. Och nästa gång något likande sker så står på dig mer. 

    Om personen säger "kanske senare" svarar du med likande "vadå kanske senare? Jag ska sitta hälften av tiden så kl xxx kommer du att flytta på dig".

    Och om inte personen flyttar på sig tar du en stol och sätter dig brevid. Säger till personen på skarpen om deras oacceptabla beteenden.
    Fast detta var ju svårt när det var just ordföranden och hennes son som satt där...
  • Anonym (A-M)
    Anonym (M) skrev 2024-06-12 10:40:03 följande:

    Fast att det finns jäv är ju inget bevis för fusk i detta fall. 


    Jäv handlar om att det inte ska finnas något som riskerar att en person blir behandlad på ett orättvist fördelaktigt sätt. 


    Här gynnas ingen av dom av att är släkt. 


    Jo, den unge mannen gynnades ju. Han fick sitta ner.
  • Anonym (A-M)
    Anonym (M) skrev 2024-06-12 10:25:07 följande:

    Du hade kunnat ta en stol och suttit när det inte kom något folk. Var ju ingen rusning precis. 


    Sedan ditt svammel om röstfusk är bara löjligt. Ni sitter tillsammans och räknar, så hade de fuskat hade du sett det. 


    Så har svårt att ta dig på allvar. Varför inte hämta en stol om du har så ont? Och att anklaga andra för fusk tyder på att du inte vet hur det går till när röster räknas. 


    Jag talar inte om rösträkningen. Då satt vi alla runt ett bord, så där kunde ingen göra något. Jag talar om förtidsrösterna. När mor och son satt vid rösträkningsbordet under dagen och kontrollerade dessa, hade de hastigt kunnat byta ut dem mot förpreparerade valkuvert med andra valsedlar. Inte alla såklart, det hade verkat för misstänkt, men även10 stycken hjälper ett parti. Jag reagerade faktiskt även på att ordföranden hade sin väska modell "läkarväska" med sig till rösträkningsbordet. För oss andra var det väldigt viktigt att lägga bort väskor och ytterkläder i ett hörn av lokalen - enligt henne då. 
  • Anonym (A-M)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-06-12 09:48:14 följande:

    Detta är väldigt vanligt jag är själv rösträknare och de andra jag räknade med gömde flera röster med SD, jag tycker inte detta känns rätt och sa till men fick munhugg och att jag var otacksam. 


    Jag hoppas att det här inte är sant. Jag tror inte att det är sant, för det hade de inte vågat inför främmande människor. Det är ju ett brott till och med. Men det är just om det blir ett kotteri där samma människor har arbetat med varandra i flera val och kanske blivit privata vänner (och ännu mer om de tillhör samma familj såklart), som det skulle vara möjligt att fuska under dagen. Inte under själva rösträknandet, men med förtidsrösterna.
  • Anonym (A-M)
    Anonym (M2) skrev 2024-06-12 11:35:31 följande:
    Pga du har svårt att stå på dig om att ni ska byta. 

    Men nej, ingen av de hade gynnats av att fuska. 
    De hade ju gynnat sitt parti, vilket det nu var. OM de fuskade. 
  • Anonym (A-M)
    Anonym (Pia) skrev 2024-06-12 11:37:33 följande:
    Varför blev det svårt då? 
    Man kan inte ta i hur mycket som helst mot chefen. Ordföranden var ju min chef denna kväll.
  • Anonym (A-M)
    Anonym (M2) skrev 2024-06-12 11:38:17 följande:
    Och det hade man inte kunnat göra om man inte var släkt?

    Har man som uppsåt att byta ut röster så gör man det oavsett om man är släkt med andra frivilliga eller inte. 

    Och vad hade de gynnats av fuska? Ingenting. Det är inte jäv och förmodligen inte fusk heller. Det sitter enbart i ditt huvud. 
    Har du svårt att fatta? Klart man kan göra upp om att fuska även med någon som man inte är släkt med, men en nära släkting är dock säkrast, då det är hundra procent säkert att han eller hon inte kommer att gå någonstans och skvallra, utan vara lojal för evigt. Vi talar ju om ett allvarligt brott.
  • Anonym (A-M)
    Anonym (M) skrev 2024-06-12 12:13:45 följande:
    Du kunde hämtat en stol. 
    Jag gjorde det. Men det kändes fel att sitta ner när jag välkomnade väljarna. Nonchalant. 
  • Anonym (A-M)
    Anonym (M) skrev 2024-06-12 12:42:30 följande:

    Så du kan inte resa dig när folk kommer? 


    Du känns verkligen som väldigt oflexibel. 


    Jo, men det gör ännu ondare i fötterna att hoppa upp och ner. När fötterna plötsligt måste ta hela vikten, och om och om igen. Har dessutom inte så lätt att resa mig upp heller, längre. 

    Och du framstår som väldigt otrevlig. Vad har du för anledning att bråka i en sådan här tråd?
  • Anonym (A-M)
    Lönnsirap skrev 2024-06-12 16:21:00 följande:

    Jag tänker att det kan vara rimligt att lyfta fram saker som fungerat mindre väl till valnämnden, utifrån att röstadet naturligtvis ska hanteras på ett korrekt sätt.

    Gällande att plötsligt behöva jobba på ett sätt som inte fungerar tycker jag inte du ska fästa så stor vikt vid de som tycker det är normalt att plötsligt jobbet har förändrats och att det inte längre går till som tidigare val. Vissa unga, pigga människor tycker tydligen att bara de i "toppskick" ska kunna jobba... Så ser ju inte verkligheten ut, utan som arbetstagare behöver man ibland vara väldigt tydlig med att vissa moment faktiskt inte fungerar längre.


    Ja, och eftersom det är en kommun som anställer, så borde de även ha något slags integrations- och mångfaldsperspektiv, tycker jag. T.ex. borde en rullstolsburen person, eller en äldre person som går med rollator, kunna få vara med och arbeta någon gång - men då bara med de uppgifter som fungerar för honom eller henne, såklart. Detta har jag dock aldrig sett, och då har jag varit med vid fem eller sex val nu. Kommuner borde föregå med gott exempel när det gäller sådant. 
  • Anonym (A-M)
    mammatill6 skrev 2024-06-13 10:20:12 följande:

    Ni var 4, alltså 3 utan ordföranden. Ordföranden är ju den som ska sitta med röstlängden. Så tre ska dela på den andra stolen. 9 timmar delat på 3 inenbär 3 timmar var. du satt två. Du vill klaga för att du satt 1 timme mindre?
    Var också röstmottagare och klarar man inte stå så ska man kanske inte anmäla sig.


    Det har jag aldrig varit med om förut - och jag har som sagt medverkat i flera val innan detta - att ordföranden har monopol på att pricka av röstlängden. Utan det har varit så att alla har alternerat mellan alla fyra platserna.
  • Anonym (A-M)
    mammatill6 skrev 2024-06-13 10:26:26 följande:
    4 från samma parti? Du vet att det är vanliga svensson som jobbar, inte partianslutna. Och vem du röstar på när du ska jobba är inget som de har med att göra eller fråga. 
    Man kan ju lika lätt valfuska om det är en nära vän man arbetar med. Sedan är det inte så lätt att valfuska som man kan tro. Lokalen är ju öppen för vem som helst att inspektera, när förtidsrösterna gås igenom får vem som helst vara med och titta. I vallokalen ha man inte kuvert för förtidsröster som är tomma som man kan byta ut.
    Allmänheten FÅR vara med ja, men jag har aldrig upplevt att någon allmänhet har stannat kvar i vallokalen i timmar för att kontrollera vad som görs med förtidsrösterna. Dock har jag varit med om att någon har kommit för att titta på rösträkningen efter vallokalens stängning, det var det ett par gubbar som gjorde även i söndags. 

    Ordföranden kan ha plockat på sig en hög tomma valkuvert vid tidigare val. De är inte märkta med något, t.ex. "EU-valet 2024". Det hade jag också kunnat göra, det är inte så svårt. (Om han eller hon kan få tillgång till valkuverten dagen innan valet eller innan vallokalen öppnar, om han/hon är där tidigt, vet jag faktiskt inte.) Sedan kan han eller hon preparera dessa med önskade valsedlar hemma - att få tag i valsedlar är inte svårt, det kan man ta i vilken förtidsröstningslokal som helst och stoppa i väskan. Ingen kollar vad man gör i det båset. 

    Sedan är det inte svårt att byta ut kuverten med förtidsröster, som sitter hopgemade med respektive röstkort, mot de preparerade valkuverten. Inte om man är allierad med den som sitter bredvid. Enda sättet detta skulle kunna upptäckas, är om en person som förtidsröstat ångerröstar på valdagen. För då ska han eller hon få tillbaka sin röst. Kräver också att han/hon bryr sig om att ta med sig rösten hem och öppna kuvertet förstås. Och om ordföranden skulle dra en fuling och säga "nej du får inte tillbaka din förtidsröst, den ska sparas i en speciell folder och lämnas in till valnämnden", så är det inte många som skulle stå på sig. Folk har inte så bra koll på finliret i valet.
  • Anonym (A-M)
    Anonym (Vice ordförande) skrev 2024-06-13 10:17:12 följande:
    Vet du hur svårt det är att få folk att ställa upp som röstmottagare???
    Det är inte så många som är intresserade. Vad ska kommunen göra? Gå ut på gatan och släpa in en stackars farbror med rullator och tvinga honom att arbeta under valet?
    Men VAD ni var griniga här då..?
  • Anonym (A-M)
    Anonym (M2) skrev 2024-06-13 14:52:43 följande:
    Vad sa valnämnden när du kontaktade dem om dina misstänkar?
    Det har jag inte gjort än. Men det brukar alltid komma ett mail från dem någon tid efter valet, där de vill att man fyller i en liten utvärdering. Jag tänker skriva det då. 
  • Anonym (A-M)
    Anonym (M) skrev 2024-06-13 17:17:03 följande:
    Är väl lika nonchalant att stå och glo på de som satt vid bordet. För det är ju det du gjort eftersom du anklagar dom för fusk. 
    Fast nu finns det ju en tanke med att man alltid ska vara fyra stycken samtidigt inne i vallokalen. Det ÄR för att man ska övervaka varandra, för att förhindra fusk. Sedan går det inte att bevaka varje sekund ändå, eftersom man blir upptagen med funktionshindrade personer som behöver hjälp bakom valskärmarna, man behöver kanske gå på toaletten o.s.v..
  • Anonym (A-M)
    Silverjenny skrev 2024-06-13 17:28:05 följande:
    Jag tycker du ska anmäla det till Valnämnden så får de avgöra om de tycker det är relevant eller inte.

    Ordföranden som du säger borde ha fördelat arbetet bättre så att du som är äldst, och kom och bad att få sitta fick sitta vid rösträkningen. Om hon och sonen ville vara i samma grupp kunde de stå vid dörren tillsammans istället. 
    Tack!
  • Anonym (A-M)
    Anonym (Emmie) skrev 2024-06-14 12:51:22 följande:
    Menar givetvis personer som arbetar i partiet, det är inte hemligt.

    Försöker du och den andra missförstå med flit?
    Regeln är att valfunktionärerna inte själva får stå som kandidater på en valsedel, i valet de arbetar med. Men det är ingen som kontrollerar om de är medlemmar i ett politiskt parti. Det skulle inte gå, det finns inga sådana offentliga medlemsregister såvitt jag vet.
Svar på tråden Jag blev orättvist behandlad som valfunktionär, ska jag anmäla detta till Valnämnden?