Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Min man har blivit bitter!

Det låter som att han är missnöjd med hur er livssituation ser ut just nu och faktiskt inte mår bra av hur det är just nu.
    Även om DU är lycklig så är det rätt uppenbart att han inte är det . 

Ni behöver inte hotellnätter, ni behöver sätta er ner och lägga upp en plan för hur ni rent konkret ska ta er igenom husrenovering och vardag när du samtidigt inte är hemma och kan ta det ansvar som behövs.  

• Fjäril kär
    Anonym (huh) skrev 2024-06-12 00:38:50 följande:

Verkar finnas två spår i tråden: att han krisar p.g.a. att han egentligen inte ville flytta och att han nu är slutkörd och bitter på TS - eller att han förälskat sig i någon annan.

Jag tänker att han hade varit mer öppen för kommunikation om det gällde det förstnämnda. Att han söker konflikt tyder mer på att han träffat någon annan och försöker driva relationen mot sitt slut.

Eller så är det ts som inte ser/hör/lyssnar och då spelar det ingen roll hur mycket han kommunicerar... 
  • Fjäril kär
    Anonym (huh) skrev 2024-06-12 14:18:46 följande:
    Ja, det faller ju under det första scenariot. Men det faktum att hon startat en tråd och frågar om råd om hur hon når fram till sin man talar väl emot det tänker jag.

Vi kan ju omöjligen veta hur det ligger till, men jag har levt tillräckligt länge för att åtminstone inte bli förvånad om TS skulle titta in i tråden om några månader och uppdatera att han hade en annan. Det utesluter ju i så fall inte att han var frustrerad över flytt, utmattad och kanske uttråkad över att TS var frånvarande så mycket.

Med det sagt menar jag inte att det finns några som helst bevis för att TS man skulle vara otrogen - men historien med plötsliga stora gräl som tycks starta från ena sidan och från den andra sidan ter sig oförklarliga brukar enligt min erfarenhet förknippas med att den arga parten redan "gått vidare" i tanken. Att han är utmattad är förståeligt oavsett, men är enligt min erfarenhet förknippad med en annan typ av ilska.
    Man kan starta en tråd och vilja ha råd fastän man är naivt blåögd av ändå uppenbara orsaker . Just det faktum att hon beskriver sig själv som lycklig i drömboendet och samtidigt är borta på långa jobbresor känns som att fly verkligheten en aning...  att just som jag skrev inte vill ta in makens eventuella försök till kommunikation utan kanske mer hoppas på fler tips a la hotell och romantik så han kan ta sig igenom sin bittra fas..... 
  • Fjäril kär
    Anonym (huh) skrev 2024-06-12 15:19:39 följande:
    Förstår det. Tänker mer att det (att hon var lycklig i drömboendet medan han inte var det) var en beskrivning av historien såsom den utspelat sig, att hon varit lyckligare av flytten och de förändringar den inneburit än vad han varit, och att det inte nödvändigtvis är en beskrivning av nuet. Det faktum att hon i slutet av inlägget ber om hjälp och råd menar jag pekar på att hon är öppen för förändring.

Men som sagt, vi kan ju inte veta om det "bara" är att han är bitter, eller om det är så att han är bitter och har tankarna på någon annan.
    Att han tänker på nån annan låter för mig långsökt . Snarare är det så att han är missnöjd med situationen och inte är lycklig som det är nu och att ts nog är lite naiv i sitt tänk där och hoppas på att sex/romantik eller liknande är det som behövs för pepp.  Att starta en tråd om förändringar och samtidigt förvånat säga att hotell inte hjälpte känns väldigt naivt när det inte borde vara nån överraskning för ts vad det egentligen är som behöver förändras...   

Hade ts varit den som lämnades ensam med renovering och barn medan maken reser hade nog ingen ens föreslagit att hon tänkte på nån annan , alla hade fattat vad bitterheten handlade om. Så varför skulle det vara skillnad bara för att det är en man? Låter mer som en kommentar från Kaffedraken...
Svar på tråden Min man har blivit bitter!