Fjäril kär skrev 2024-06-12 16:09:58 följande:
Att han tänker på nån annan låter för mig långsökt . Snarare är det så att han är missnöjd med situationen och inte är lycklig som det är nu och att ts nog är lite naiv i sitt tänk där och hoppas på att sex/romantik eller liknande är det som behövs för pepp. Att starta en tråd om förändringar och samtidigt förvånat säga att hotell inte hjälpte känns väldigt naivt när det inte borde vara nån överraskning för ts vad det egentligen är som behöver förändras...
Hade ts varit den som lämnades ensam med renovering och barn medan maken reser hade nog ingen ens föreslagit att hon tänkte på nån annan , alla hade fattat vad bitterheten handlade om. Så varför skulle det vara skillnad bara för att det är en man? Låter mer som en kommentar från Kaffedraken...
Jag förstår vad du menar med att TS verkar naiv i sin framställning av hotellvistelsen osv. Samtidigt läser jag inte in att hon hade tänkt sig hotellvistelsen som en lösning på ett problem, eller att hon blev "förvånad över att det inte hjälpte". Jag läser rakt upp och ner att hon bokade en hotellvistelse och att det inte var som det brukar utan att det blev stelt och att de knappt pratade.
Jag tänker helt enkelt att TS formulerat sig kortfattat i ett försök att inte låta trådstarten bli en hel novell, och att det då kan bli lite platt och bjuda in läsarna att dra sina egna slutsatser (som att TS tänkt sig hotellnatten som en lösning på deras problem - "oj, han är ledsen för att jag jobbar så mycket och han renoverar hela tiden - nu blir han nog glad!").
Jag förstår att du tycker det är långsökt att han gått vidare i tanken, då jag ser att du tror hårt på den ena teorin. Jag har dock hört liknande historier lite för många gånger genom mitt yrke för att utesluta det, så jag hade som sagt inte blivit förvånad då det finns vissa signaler där. Oavsett vilket så tror jag att han absolut är frustrerad.