• Anonym (Bisysslan)

    Semester, jobba i egen firma och förskola?

    Jag har möjlighet att få ta en veckas semester från mitt ordinarie arbete, för att arbeta i mitt företag. Men, hur fungerar detta gentemot förskolan? Mitt företag har inga kunder att arbeta emot.

    Är det okej att ha barn på förskola när man har semester, men arbetar inom egen verksamhet?

  • Svar på tråden Semester, jobba i egen firma och förskola?
  • Anonym (Bisysslan)

    Någon som vet?

  • Anonym (Bisysslan)
    Anonym (M) skrev 2024-06-10 16:50:36 följande:

    Vad säger förskolan?


    Jag frågar efter regelverket, inte deras privata åsikter (vilket det tyvärr ofta är här).
  • Anonym (M)
    Anonym (Bisysslan) skrev 2024-06-10 16:51:31 följande:
    Jag frågar efter regelverket, inte deras privata åsikter (vilket det tyvärr ofta är här).

    Följer inte din förskola regelverket? 

    Olika förskolor har olika regler. Ingen vet hur det är på er förskola. 


     

  • Anonym (Bisysslan)
    Anonym (M) skrev 2024-06-10 16:55:59 följande:

    Följer inte din förskola regelverket? 

    Olika förskolor har olika regler. Ingen vet hur det är på er förskola. 


     


    Fast det finns ju ett generellt regelverk att följa. Hos oss verkar de helst inte vilja ha barnen där alls.


  • Anonym (U)

    Alla komuner har olika regelverk så du behöver fråga just din förskola. 

  • Anonym (Enja)

    Tror inte förskolan blir så glada över att få veta att du behöver barnomsorg över sommaren ifall du redan har skrivit på ditt barns ledighet i sommar. Det kan innebära problem för pedagogerna som redan har gått dina semesterdagar beviljade.
    Kan kanske kunna ändras i särskilda fall. 


    Fråga komunen.

  • Anonym (Bisysslan)
    Anonym (Enja) skrev 2024-06-10 21:32:57 följande:

    Tror inte förskolan blir så glada över att få veta att du behöver barnomsorg över sommaren ifall du redan har skrivit på ditt barns ledighet i sommar. Det kan innebära problem för pedagogerna som redan har gått dina semesterdagar beviljade.
    Kan kanske kunna ändras i särskilda fall. 


    Fråga komunen.


    Nejnej, detta är en vecka utöver det som redan anmälts. Dvs, barnet ska gå enligt schema den veckan. 
  • Anonym (A)

    Jobb som jobb. Du skall jobba och har alltså rätt till barnomsorg. De bryr sig inte om du har ett eller tio jobb, så länge du just jobbar när barnet är på förskolan. 
    Du behöver väl inte ens berätta att du har ett annat jobb just den veckan?

  • Anonym (Vera)
    Anonym (Enja) skrev 2024-06-10 21:32:57 följande:

    Tror inte förskolan blir så glada över att få veta att du behöver barnomsorg över sommaren ifall du redan har skrivit på ditt barns ledighet i sommar. Det kan innebära problem för pedagogerna som redan har gått dina semesterdagar beviljade.
    Kan kanske kunna ändras i särskilda fall. 


    Fråga komunen.


    Fast det är inget föräldrar ska behöva bekymra sig om. Man har rätt till barnomsorg när man jobbar. Jobbsituationer kan ändras. Det är förskolan som måste anpassas till föräldrarnas behov, inte tvärt om. 
  • Anonvm

    Kan du inte bara skapa ditt onlyfans-material på barnfria veckan?

  • EpicF
    Anonym (Enja) skrev 2024-06-10 21:32:57 följande:

    Tror inte förskolan blir så glada över att få veta att du behöver barnomsorg över sommaren ifall du redan har skrivit på ditt barns ledighet i sommar. Det kan innebära problem för pedagogerna som redan har gått dina semesterdagar beviljade.
    Kan kanske kunna ändras i särskilda fall. 


    Fråga komunen.


    Och sedan när blir det föräldrarnas problem? 

    Bemanningen under sommar och semestertider är förskolechefens problem, och inte föräldrarnas problem. 
  • Anonym (Bisysslan)
    Anonvm skrev 2024-06-10 22:47:30 följande:

    Kan du inte bara skapa ditt onlyfans-material på barnfria veckan?


    På vilket sätt tyckte du att den kommentaren var nödvändig?
  • Anonym (Bisysslan)

    Jag pratade med kommunen som säger att det är ok. Jag kommer dock inte nämna något för förskolan, för de kör efter eget huvud i det mesta just nu. 

  • Anonym (U)
    EpicF skrev 2024-06-10 23:19:13 följande:
    Och sedan när blir det föräldrarnas problem? 

    Bemanningen under sommar och semestertider är förskolechefens problem, och inte föräldrarnas problem. 
    Har man fyllt i ett schema så är det, det som gäller. Och personalstyrkan är därefter. Man får fixa barnomsorg på egen hand om man ändrar sig. 
  • Anonym (Bisysslan)
    Anonym (U) skrev 2024-06-11 09:13:05 följande:
    Har man fyllt i ett schema så är det, det som gäller. Och personalstyrkan är därefter. Man får fixa barnomsorg på egen hand om man ändrar sig. 
    Fast nu ändras inget schema, eftersom detta är veckan innan anmäld ledighet. 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (U) skrev 2024-06-11 09:13:05 följande:
    Har man fyllt i ett schema så är det, det som gäller. Och personalstyrkan är därefter. Man får fixa barnomsorg på egen hand om man ändrar sig. 
    Nej, så är det verkligen inte. Har man förskoleplats så har man rätt till barnomsorg när det krävs för förvärvsarbete (eller annat). Scheman kan behöva ändras, man kan bli inkommenderad, behöva akut jobba, få ett uppdrag man inte kände till när semesterplaneringen gjordes osv. Men förskolor försöker ofta med den fulingen att det är förälsrarnas ansvar. Men nu var det tack och lov inte den situationen TS är i, utan det är utöver den anmälda semestern. 
  • EpicF
    Anonym (U) skrev 2024-06-11 09:13:05 följande:
    Har man fyllt i ett schema så är det, det som gäller. Och personalstyrkan är därefter. Man får fixa barnomsorg på egen hand om man ändrar sig. 
    Livet kan ändra sig. Mam kan bli integrerad på jobb, få indragen semester etc. Och då har man rätt till förskolan även om man tidigare sagt att barnen ska vara lediga. 

    Nu var dock detta en vecka där ts barn ändå skulle gå på förskola. 

    Men oavsett så är inte bemanningen föräldrarnas problem. 
Svar på tråden Semester, jobba i egen firma och förskola?