• Anonym (Jag)

Rättegång , ingen barnvakt till 2-åring

Kommer säkert få massa arga kommentarer nu men vet ärligt talat inte vad jag ska göra. 

Jag är målsägande , jag ville verkligen inte det här.. pappan är misstänkt. Vill inte gå in mer på vad det handlar om. Vi är inte tillsamamns längre men vänner nu , det har gått nästan 1,5 år sen händelsen. Nästan hela familjen och min bästa vän kommer också att vara där och vittna. Sonen har bara tid på förskolan från 9-14.45 (jag jobbar inte nu men ska börja plugga i höst) och rättegången är mellan 9-16.30 (men jag kan få gå tidigare , inte säkert dock). 

Farmor som är den enda som skulle kunnat ta honom förutom de som är där jobbar till 15. Jag vill verkligen inte berätta det här för förskolan, vill liksom inte att sonen ska bli ?stämplad? som att han kommer från en problemfamilj. Socialtjänsten gjorde såklart utredning men det blev klart långt innan han började på förskola , vi går fortfarande i familjebehandling och allt är lugnt när det gäller den biten. 

Vad gör jag? Måste jag ta med honom? Det känna ju inte som att det blir så bra..  Eller ska jag hitta på nån annan anledning till förskolan, behöver både lämna tidigare och hämta senare då (farmor kan hämta vid 16)? 

• Svar på tråden Rättegång , ingen barnvakt till 2-åring
  • Anonym (Jag)
    Anonym (I) skrev 2024-06-10 18:47:21 följande:
    Suck. Om man bryter mot lagen så ska man få sitt straff. Spelar ingen roll att ni är "vänner" nu. 

Du verkar vara en jättebra förebild för ditt barn...
    Det är ju det som ska avgöras nu, om han har brutit mot lagen och om han ska få något straff, det är inte jag som bestämmer det. Det var inte jag som ringde polisen heller utan det var en familjemedlem. 

Nu tänkte jag på förskolan.. Och oavsett vad nån av oss har gjort tror jag det är bättre för vårt barn om vi kan vara vänner eller iallafall så att vi kan prata med varandra.  Menar inte att alla måste vara vän med sitt ex, har full förståelse för att man inte alltid vill det eller att det inte funkar ibland. 
  • EpicF
    Anonym (I) skrev 2024-06-10 18:42:09 följande:
    Eh nej?! Bättre hade varit om TS betalade skatt på sin inkomst. På vilket sätt är det svårt!? Gör om gör rätt. 
    Hon studerar och har ett extrajobb svart hon jobbar på ibland. Dvs, hon behöver inte bidrag och hon verkar inte heller behöva en riktig inkomst. 

Så vad är egentligen problemet?
    Ts har ett till förskola som student, oavsett om hon har ett svartjobb. Förmodligen har hon även rätt att ha barnet längre tid när hon ska i rätten. 

Men ts kan alltid sluta jobba svart, sluta studera, blir arbetslös och få ekonomisten bidrag istället. 
  • EpicF
    Anonym (I) skrev 2024-06-10 18:43:58 följande:
    Fast åter igen varför skulle du gå på bidrag..du har ett jobb du bara skiter i att betala skatt!

Du ska göra som så, inte använda förskola när du inte har rätt till det och betala skatt på din inkomst. Enkelt.
    Både som arbetslös och student har man rätt till förskola. Och ja, även om man jobbar extra svart så har man rätt till förskolan. 

Förstår faktiskt inte varför du är så upprörd över hur ts lever. 
  • EpicF
    Anonym (I) skrev 2024-06-10 19:15:08 följande:
    Nej det har man inte. Varken med intyg eller ej. Förskola får bara användas vid arbete, studier och reglerad tid som föräldraledig. 
    Jo, man kan få lämna på förskolan om man ska i rätten. Jag var vittne för inte så länge sedan och hade då barnen på förskolan lite längre den dagen än de normalt brukar vara. Var inga problem alls. 
  • Anonym (I)
    EpicF skrev 2024-06-11 00:27:25 följande:
    Jo, man kan få lämna på förskolan om man ska i rätten. Jag var vittne för inte så länge sedan och hade då barnen på förskolan lite längre den dagen än de normalt brukar vara. Var inga problem alls. 
    Att du hade det säger absolut ingenting. 

Jag har redan skrivit flera gånger hur förskolan får nyttjas. Att någon personal är snäll och säger ja ändå är en sak eller att man ljuger och undanhåller. Det förändrar inte reglerna för förskolan. 

Så att skriva vad du gjorde och vad som funka för dig är högst personligt. 
  • Anonym (I)
    EpicF skrev 2024-06-11 00:24:32 följande:
    Både som arbetslös och student har man rätt till förskola. Och ja, även om man jobbar extra svart så har man rätt till förskolan. 

Förstår faktiskt inte varför du är så upprörd över hur ts lever. 
    Ja vem har sagt att TS inte har rätt till förskola? Sluta hitta på saker. 

Det jag skrivit är att man INTE har rätt till förskola för att göra andra ärenden. Så är det, punkt. Läs på.

Att jobba svart är olagligt. 
  • Elis73

Skönt att det löste sig! Men jag tycker ändå att du ska tänka till kring det där med att "det inte är schyst" att berätta på förskolan, eftersom ni är vänner nu. 

Han står inför rätta för något han gjort. Om du måste berätta om detta för förskolan, så är det inte ett schyst eller oschyst agerande av dig - det är en konsekvens han får ta p.g.a sitt eget handlande. 

Ni är vänner och du har förlåtit. Men det är inte ditt ansvar att mörka vad som hänt om det inverkar negativt på ditt eller ert barns liv. Han får stå för vad han gjort och gå vidare och visa att han är bättre nu.

• EpicF
    Anonym (I) skrev 2024-06-11 05:50:09 följande:
    Att du hade det säger absolut ingenting. 

Jag har redan skrivit flera gånger hur förskolan får nyttjas. Att någon personal är snäll och säger ja ändå är en sak eller att man ljuger och undanhåller. Det förändrar inte reglerna för förskolan. 

Så att skriva vad du gjorde och vad som funka för dig är högst personligt. 
    Nu frågade jag dock inte förskolan utan kommunen och förskolechefen. 

Och jag skrev "kan" och inte att det alltid är så. 

Och jo, att jag hade det säger att man kan få det. 
  • EpicF
    Anonym (I) skrev 2024-06-11 05:51:59 följande:
    Ja vem har sagt att TS inte har rätt till förskola? Sluta hitta på saker. 

Det jag skrivit är att man INTE har rätt till förskola för att göra andra ärenden. Så är det, punkt. Läs på.

Att jobba svart är olagligt. 
    Skrev jag att svartjobb var lagligt? 

Att få pengar i handen för jobb innebär dock inte alltid att det handlar om svartjobb. Bara så att du är medveten om det. 

Och ts är arbetslös och studerar, och har då rätt till förskolan oberoende om hon jobbar svart eller inte. Och över svartjobb är ett jobb och ger rätt till förskola, för att vara petig.

Och jo, man kan som sagt få rätt att få utökad tid på förskola för att vara i rätten, antigen som vittne eller målsägande eller åtalad. 
  • Anonym (I)
    EpicF skrev 2024-06-11 11:47:03 följande:
    Skrev jag att svartjobb var lagligt? 

Att få pengar i handen för jobb innebär dock inte alltid att det handlar om svartjobb. Bara så att du är medveten om det. 

Och ts är arbetslös och studerar, och har då rätt till förskolan oberoende om hon jobbar svart eller inte. Och över svartjobb är ett jobb och ger rätt till förskola, för att vara petig.

Och jo, man kan som sagt få rätt att få utökad tid på förskola för att vara i rätten, antigen som vittne eller målsägande eller åtalad. 
    Jo eftersom TS säger att det är ett jobb och hon får betalat så räknas det som ett jobb. 

Varför fortsätter man tjata om att TS är arbetslös och studerar och därför har rätt till förskola? Jag har inte nämnt det en enda gång så håll dig till ämnet och det som är skrivet. 

Vad jag skrivit är att man inte har rätt till förskola för andra ärenden än studier, jobb och föräldraledighet. Att man kan få beviljat ändå är en helt annan sak men det är så det enligt se kriterium som finns ser ut. Så det spelar ingen roll hur många gånger du skriver det så kommer det inte förändras. Du kan läsa på alla kommuners hemsida vad som gäller. 

Så lär dig skilja på vad du enligt lag har rätt till och vad du kan få dispans för. Två helt skilda saker.
  • EpicF
    Anonym (I) skrev 2024-06-11 12:39:50 följande:
    Jo eftersom TS säger att det är ett jobb och hon får betalat så räknas det som ett jobb. 

Varför fortsätter man tjata om att TS är arbetslös och studerar och därför har rätt till förskola? Jag har inte nämnt det en enda gång så håll dig till ämnet och det som är skrivet. 

Vad jag skrivit är att man inte har rätt till förskola för andra ärenden än studier, jobb och föräldraledighet. Att man kan få beviljat ändå är en helt annan sak men det är så det enligt se kriterium som finns ser ut. Så det spelar ingen roll hur många gånger du skriver det så kommer det inte förändras. Du kan läsa på alla kommuners hemsida vad som gäller. 

Så lär dig skilja på vad du enligt lag har rätt till och vad du kan få dispans för. Två helt skilda saker.
    Hur du än vänder och vrider på det så har ts rätt till förskola. Laglig rätt dessutom. 

Du borde lära dig skillnaden på orden "kan" och "ska/måste" är. För det verkar du ha svårt med. 
  • Anonym (I)
    EpicF skrev 2024-06-11 15:14:34 följande:
    Hur du än vänder och vrider på det så har ts rätt till förskola. Laglig rätt dessutom. 

Du borde lära dig skillnaden på orden "kan" och "ska/måste" är. För det verkar du ha svårt med. 
    Nej TS har inte laglig rätt till förskola för att gå på en rättegång. Att du är trög får stå för dig. 
  • Jemp
    Anonym (I) skrev 2024-06-10 17:14:13 följande:
    Herregud...du använder det svenska rättsväsendet men betala skatt på din lön känns inte viktigt. Gratis är gott...
    Ja, visst är det fint att Sverige hjälper brottsoffer oavsett inkomst!?
  • EpicF
    Anonym (I) skrev 2024-06-11 17:41:48 följande:
    Nej TS har inte laglig rätt till förskola för att gå på en rättegång. Att du är trög får stå för dig. 
    Problem med att läsa? Läs om och läs rätt 
  • Anonym (I)
    Jemp skrev 2024-06-11 17:43:41 följande:
    Ja, visst är det fint att Sverige hjälper brottsoffer oavsett inkomst!?
    Absolut. 
    Men TS har en inkomst. Ett jobb och lön som hon aktivit väljer att inte betala skatt på. 
Svar på tråden Rättegång , ingen barnvakt till 2-åring