• Anonym (I)

    Rättegång , ingen barnvakt till 2-åring

    Förskola har man rätt till när man jobbar eller studerar. 
    Så ta med barnet till rätten och turas om att passa utanför salen. 

  • Anonym (I)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-10 17:02:45 följande:
    Tack för svar! Alltså jag har inget jobb just nu (inget på pappret iallafall, jobbar lite extra på restaurang men det är på helger och får pengar i handen ) ,  pluggar upp lite rester hemma också  , har sagt det till dom men tror inte jag har rätat till mer timmar eftersom jag inte kommer vara registrerad på nån termin förrän i höst. Så jag har bara rätt till lika många timmar som nån som är arbetslös. 
    Herregud...du använder det svenska rättsväsendet men betala skatt på din lön känns inte viktigt. Gratis är gott...
  • Anonym (I)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-10 17:31:46 följande:
    Förresten hade det kostat skattebetalarna mer pengar om jag hade gått på bidrag istället.. 
    Varför skulle du gå på bidrag?! Du har ett jobb!
    Att du väljer att ta emot pengarna svart och skita i att betala skatt är ett aktivit val. 

    Sen påstår du att det inte är pga dig ni är hos domstolen. Jo det är pga dig och den andra parten. Det är konsekvenserna utan två människors agerande. 

    Du får gratis hjälp, du bidrar inte till samhället. Du borde vara mer tacksam. 
  • Anonym (I)
    EpicF skrev 2024-06-10 17:58:13 följande:
    Varför är så upprörd?

    Hade du tyckt det var bättre om ts fick ekonomiskt bistånd? 
    Eh nej?! Bättre hade varit om TS betalade skatt på sin inkomst. På vilket sätt är det svårt!? Gör om gör rätt. 
  • Anonym (I)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-10 17:57:23 följande:
    Menade om jag skulle gått på bidrag istället. Vet inte riktigt vaer du vill komma, jag måste ju dyka upp på rättegången. Jag kan inte säga att jag betalar inte skatt just nu så jag kan inte komma.. Hur tänker du att jag ska göra? 
    Fast åter igen varför skulle du gå på bidrag..du har ett jobb du bara skiter i att betala skatt!

    Du ska göra som så, inte använda förskola när du inte har rätt till det och betala skatt på din inkomst. Enkelt.
  • Anonym (I)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-10 17:59:10 följande:

    Tack för svar.. Grejen är att vi är ju vänner nu, vi har varit på öppet hur där tillsammans och så.. känns konstigt att säga att det har hänt nått mellan oss som har lett till rättegång , kanske inte så schysst mot honom. 


    Men vad bra att det gick bra för dig och att förskolan har stöttat 


    Suck. Om man bryter mot lagen så ska man få sitt straff. Spelar ingen roll att ni är "vänner" nu. 

    Du verkar vara en jättebra förebild för ditt barn...
  • Anonym (I)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-10 18:56:04 följande:

    Men rätt till förskola har man ändå, även om man är arbetssökande , kl 8.30-14.45 måndag till torsdag där jag bor.
    Jag var hemma väldigt länge så att han började förskolan när han gjorde var mer för hans skull än för min skull. Och nu pluggar jag ju också som sagt men är inte registrerad på en termin förrän i höst. Om ett år är jag förhoppningsvis klar med min utbildning , det är ett bristyrke så jag kommer jobba väldigt många år och betala skatt. Dessutom söker jag ett annat extrajobb nu som jag kan jobba med medan jag pluggar. 


     


    Vad pratar du om? Du har inte rätt att lämna på förskolan för att gå rättegången. Det är vad som diskuterats inget annat. 

    Och resten??? Bara massa svammel. Inget av det där rättfärdar att du inte gör rätt för dig längs med vägen...
  • Anonym (I)
    Anonym (Jag) skrev 2024-06-10 19:07:40 följande:
    Jag vet faktiskt inte om man har rätt att lämna på förskola eller fritids för att gå på rättegång , det är ju något som man måste göra om man är kallad så det kan vara så att man har rätt till det om man lämnar intyg. 

    Men nu tror jag som sagt att det löste sig ändå så då behöver han inte gå på förskolan alls
    Nej det har man inte. Varken med intyg eller ej. Förskola får bara användas vid arbete, studier och reglerad tid som föräldraledig. 
  • Anonym (I)
    EpicF skrev 2024-06-11 00:27:25 följande:
    Jo, man kan få lämna på förskolan om man ska i rätten. Jag var vittne för inte så länge sedan och hade då barnen på förskolan lite längre den dagen än de normalt brukar vara. Var inga problem alls. 
    Att du hade det säger absolut ingenting. 

    Jag har redan skrivit flera gånger hur förskolan får nyttjas. Att någon personal är snäll och säger ja ändå är en sak eller att man ljuger och undanhåller. Det förändrar inte reglerna för förskolan. 

    Så att skriva vad du gjorde och vad som funka för dig är högst personligt. 
  • Anonym (I)
    EpicF skrev 2024-06-11 00:24:32 följande:
    Både som arbetslös och student har man rätt till förskola. Och ja, även om man jobbar extra svart så har man rätt till förskolan. 

    Förstår faktiskt inte varför du är så upprörd över hur ts lever. 
    Ja vem har sagt att TS inte har rätt till förskola? Sluta hitta på saker. 

    Det jag skrivit är att man INTE har rätt till förskola för att göra andra ärenden. Så är det, punkt. Läs på.

    Att jobba svart är olagligt. 
  • Anonym (I)
    EpicF skrev 2024-06-11 11:47:03 följande:
    Skrev jag att svartjobb var lagligt? 

    Att få pengar i handen för jobb innebär dock inte alltid att det handlar om svartjobb. Bara så att du är medveten om det. 

    Och ts är arbetslös och studerar, och har då rätt till förskolan oberoende om hon jobbar svart eller inte. Och över svartjobb är ett jobb och ger rätt till förskola, för att vara petig.

    Och jo, man kan som sagt få rätt att få utökad tid på förskola för att vara i rätten, antigen som vittne eller målsägande eller åtalad. 
    Jo eftersom TS säger att det är ett jobb och hon får betalat så räknas det som ett jobb. 

    Varför fortsätter man tjata om att TS är arbetslös och studerar och därför har rätt till förskola? Jag har inte nämnt det en enda gång så håll dig till ämnet och det som är skrivet. 

    Vad jag skrivit är att man inte har rätt till förskola för andra ärenden än studier, jobb och föräldraledighet. Att man kan få beviljat ändå är en helt annan sak men det är så det enligt se kriterium som finns ser ut. Så det spelar ingen roll hur många gånger du skriver det så kommer det inte förändras. Du kan läsa på alla kommuners hemsida vad som gäller. 

    Så lär dig skilja på vad du enligt lag har rätt till och vad du kan få dispans för. Två helt skilda saker.
  • Anonym (I)
    EpicF skrev 2024-06-11 15:14:34 följande:
    Hur du än vänder och vrider på det så har ts rätt till förskola. Laglig rätt dessutom. 

    Du borde lära dig skillnaden på orden "kan" och "ska/måste" är. För det verkar du ha svårt med. 
    Nej TS har inte laglig rätt till förskola för att gå på en rättegång. Att du är trög får stå för dig. 
  • Anonym (I)
    Jemp skrev 2024-06-11 17:43:41 följande:
    Ja, visst är det fint att Sverige hjälper brottsoffer oavsett inkomst!?
    Absolut. 
    Men TS har en inkomst. Ett jobb och lön som hon aktivit väljer att inte betala skatt på. 
Svar på tråden Rättegång , ingen barnvakt till 2-åring