• Jultomten

Träna?

Om man befinner sig mellan äl o bim o har vissa misstankar att man kan va gravid, är de dumt att träna då? Typ hårt löppass eller styrketräning? När man läser om träning o graviditet är de väldigt vaga svar om att de går bra att träna men inte för hårt. Om jag kör en tufft löppass två gånger i veckan räknas de som för hårt eller hur ska man tänka? 

• Svar på tråden Träna?
  • BuoBä

Är du van kan du fortsätta. Särskilt så tidigt att du inte ens vet om du är gravid. 
    Visar det sig att du är gravid, och du har en komplikationsfri graviditet, så kan du fortsätta så länge det känns bra. Längre fram i graviditeten kan du behöva anpassa träningen efter hur kroppen förändras. Tex så kan det vara obehaglig när magen skumpar, man får en annan tyngdpunkt och hållning, och ligamenten i bäckenet luckras upp som gör att man blir mer instabil. 

Det man inte ska göra är att börja hårdträna, om man är väldigt otränad från början. Men lättare träning kan man börja med, vattengympa tex. 

• cosinus

Kör som vanligt, du kommer att märka när det inte fungerar längre. Jag har tränat genom 4 graviditeter och egentligen bara haft 7-10 dagars uppehåll över förlossningen. 

De första veckorna har jag inte märkt någon skillnad alls i kroppen kopplat till träningen men det är klart att det är rätt märkbart i v 39. Men jag har mått väldigt bra av att träna gravid.

Svar på tråden Träna?