Inlägg från: Anonym (Jadujadu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jadujadu)

    Hur röstade du i EU-valet?

    Jag är normalt en mittenväljare som pendlar L/C i alla val. Men med Liberalernas trams om att förbjuda sociala medier och liknande och att jag ville ha ett skarpare miljöfokus nu i EU föll faktiskt min röst på MP för första gången i något val någonsin. 

    Rent pga att jag vill få dit folk som har miljön som huvudfokus även om vi inte tänker lika i allt annat, men eftersom så många andra verkar släppa det vill jag lyfta det mer.

  • Anonym (Jadujadu)
    Anonym (Sakfrågor) skrev 2024-06-11 12:08:43 följande:

    För första gången i något val röstade jag på SD.

    Jag besvarade sakfrågorna i flera olika valbarometrar (nästan 10 st?) och för mig kom SD först eller tvåa i samtliga.

    I modern tid har vi skaffat oss massor av problem i Sverige. Och i Europa som helhet finns massor av problem.
    De största och allvarligaste problemen, det som äter upp ekonomin, är samhällsproblemen.

    Vi måste komma tillrätta med samhällsproblemen först innan vi kan ha råd att börja lösa alla andra problem. Inklusive miljöfrågan, inklusive att slippa nedskärningar för gamla och sjuka.
    Om vi kommer tillrätta med samhällsproblemen kommer vi har råd med välfärden, då är det slut med alla nedskärningar.

    Den enskilt största orsaken bakom samhällsproblemen är den misslyckade politiken gällande invandring och integration.

    När jag besvarade alla sakfrågor så rådde det ingen tvekan om vilket parti jag skulle rösta på.
    Om jag gör lika i nästa riksdagsval, om jag struntar i känslor och i mediadrevet, om jag struntar i att alla andra partier försöker dissa SD, och om jag i stället kollar sakfrågorna så skulle jag inte alls bli förvånad om jag också i riksdagsvalet kommer rösta på SD, för första gången.


    Vad för lösningar ser du att SD har som de andra partierna inte har, rent konkret alltså? Och vad lägger just du i begreppet "samhällsproblemen"?

    Jag ser ju klimat och miljö som ett samhällsproblem, klimatet skapar ju också flyktingkriser och spås väl skapa ännu fler framöver, om människor inte kan bo kvar pga översvämningar, missväxt, torka etc. 
  • Anonym (Jadujadu)
    Anonym (Sakfrågor) skrev 2024-06-12 09:09:58 följande:
    SD har presenterat flera konkreta lösningar för att minska samhällsproblemen.

    SD har redan under många år bidragit med det allra viktigaste, att säga sanningen för att få allmänheten och för att få de gamla etablerade partierna att börja förstå och erkänna att den tidigare förda politiken har orsakat katastrofala samhällsproblem i Sverige.

    Vet du inte vad man allmänt brukar kalla för samhällsproblemen?

    Vet du inte att vi i Sverige i dag har massor av problem, s k samhällsproblem, som vi inte hade tidigare?

    Har du i inte hört talas om problemen i vår Svenska välfärd? Har du inte hört talas om s k "nedskärningar"?
    Har du inte hört talas om att kriminaliteten numera omsätter mer pengar än hela den Svenska välfärden?

    Ett exempel:
    I dag har vi omkring 9 000 fängelseplatser.
    Planen är att om tio år ska vi ha 27 000 fängelseplatser (!!!).
    Detta ökade behov hänger samman med Sveriges nya samhällsproblem.
    Alla miljarder som dessa nya fängelseplatser kostar, alla miljarder som Sveriges nya samhällsproblem kostar, ska tas från samma skattemedel som annars skulle gå till välfärden.

    Förstår du inte att dessa skattemedel som nu går till samhällsproblemen är samma skattemedel som annars skulle kunna användas till att på konstruktivt sätt lösa miljöproblemen?

    Kan detta exempel hjälpa dig förstå att Sveriges samhällsproblem är det överlägset största problemet för Sverige?

    Om du inte förstår det självklara så kan jag berätta för dig att det pyttelilla landet Sveriges skattemedel, det pyttelilla landet Sverige och dess innevånare, förmår inte göra något åt de miljöproblem som du beskriver.
    Om världen globalt drabbas av följder av klimatförändringar som leder till att mycket stora befolkningsgrupper i avlägsna världsdelar får problem pga översvämningar, missväxt, torka etc så har det pyttelilla landet Sverige, beläget längst bort i världen, inga som helst möjligheter att göra något åt detta.

    Är du så naiv att du tror att om vi öppnar våra gränser och tar emot någon liten promille främmande människor från främmande kulturer, och försörjer dem och uppmuntrar och belönar dem för att bedriva kriminell verksamhet i Sverige, att detta skulle ha någon som helst betydelse för utfallet i stort och globalt?

    Det enda våra öppna gränser skulle medföra är mer samhällsproblem i Sverige.
    Vi väljer i så fall att förstöra Sverige och förstöra för Sveriges innevånare.
    Utan att detta har gjort någon skillnad, ingen som helst nytta, i ett globalt perspektiv.

    Att rädda Sverige kan faktiskt göra skillnad.
    Sveriges näringsliv och dess innovationsförmåga står sig mycket bra i internationell jämförelse.
    Denna innovationsförmåga skulle kunna göra skillnad för den globala miljön.
    (Ingen Svensk miljöpartist kan dock göra någon skillnad för den globala miljön.)
    Genom att använda innovationsförmågan är det enda sättet som det pyttelilla landets Sverige skulle kunna göra någon nytta.
    Alltså borde alla miljöpartister i Sverige jobba för att ge Svenskt näringsliv och industrin bästa möjliga förutsättningar för att ta fram innovationer som kan vara till nytta för den globala miljön.
    T ex sänkta skatter på allt, för att frigöra maximalt med pengar för forskning och innovation.
    Genom att jobba för sänkta skatter och förbättrade villkor för näringslivet så skulle Svenska miljöpartister kunna göra åtminstone någon liten skillnad för den globala miljön.

    Om du är miljöpartist så ge dig då ut i världen och gör någon nytta!
    Här i Sverige kan du inte göra någon som helst skillnad för den globala miljön.

    Om vi tidigare hade insett vidden av problemen, om Europa tidigare hade insett vidden av problemen, så hade Europa skyddat sina gränser och vi i Sverige hade verkligen behövt skydda våra gränser, att s a s "bygga murar".

    Då hade vi inte behövt lägga alla våra skattemiljarder på att bygga nya fängelser och vi hade inte drababts av denna katastrofala ökning av kriminaliteten.

    Då hade vi i stället kunnat använda de Svenska skattebetalarnas pengar till rätt saker,
    t ex för att minska miljöproblemen,
    och vi hade haft alla pengar vi behöver till den Svenska välfärden.

    Så som vi nu jobbar, så som svenska miljöpartister jobbar, är sanningen att det pyttelilla landet Sverige har inte förmåga att göra någon skillnad för den globala miljön.
    Men vi kan skydda våra gränser för att skydda Sveriges innevånare mot ännu mera ökande samhällsproblem.
    Så många ord och så lite svar.

    Du svarar inte på vad du menar med samhällsproblemen. Menar du utomeuropeiska invandrare så stå för det. Menar du något annat så skriv det.

    Också, vilka konkreta lösningar har SD visat på? De är ju heller inte i opposition nu så vad är problemet? Varför har saker inte löst sig då? (Att bara säga att de inte får all makt är inte applicerbart då sd-anhängare gärna skyllt allt på andra partier i delad maktposition innan).
  • Anonym (Jadujadu)
    Anonym (Sakfrågor) skrev 2024-06-13 09:03:10 följande:
    Jag har svarat.

    Du drar fel slutsatser när dina känslor får dig fantisera och lyckas inbilla dig själv att jag skulle tala om invandrare.
    Jag talar bara om den misslyckade politiken.

    Och jag har t o m gett dig ett exempel för att göra det lättare för dig förstå.
    Ett exempel:
    I dag har vi omkring 9 000 fängelseplatser.
    Planen är att om tio år ska vi ha 27 000 fängelseplatser (!!!).
    Detta ökade behov hänger samman med Sveriges nya samhällsproblem.
    Har du tagit reda på hur många miljarder kronor som samhällsproblemen och dessa behov kostar Sveriges skattebetalare???

    En av de viktigaste sakerna som SD har bidragit med är att man under lång tid har vågat säga sanningen och till skillnad mot andra partier tala om de frågor som är viktiga för Sveriges innevånare.
    Tack vare SD så tvingades till slut också andra partier, politiker och åtminstone några få journalister, börja erkänna problemen och börja tala om den viktigaste frågan.

    Du vet lika väl som alla andra att det som t ex S och M säger i dag om den misslyckade politiken gällande invandring och integration är samma saker som SD sade redan för många år sedan och som företrädare för S, M, media och många andra, då kallade rasistiskt.
    Om du har behov av att låtsas att inte känna till detta så får det stå för dig.

    De gamla etablerade partiernas misslyckade politik har pågått i flera årtionden.
    Inget parti, vare sig SD eller något annat, klarar att reda ut dessa problem på kort sikt. Risken finns att problemen aldrig kommer gå att lösa.
    Risken är tyvärr uppenbar att den misslyckade politiken har allvarligt skadat landet Sverige och Svenskarna för all framtid.

    SD har utan tvekan bidragit till att minska ökningstakten av problemen och man har bidragit med att i någon mån hindra att den misslyckade politiken kan fortsätta i samma takt som tidigare. SD har bidragit till att lindra misslyckandet.

    Du kan självfallet inte bedöma hur stora problemen hade varit i dag om inte SD hade fått alla sina stora framgångar?

    Väljarna tycker uppenbarligen att SD har gjort nytta och kommande val kommer självfallet visa att väljarna fortsätter hoppas på att SD kan göra åtminstone någon nytta.

    Om du är åtminstone någorlunda insatt i politiken så vet du mycket väl att SD är det parti som har vuxit mest i modern tid.
    SD är ju det enda riksdagspartiet som har vuxit.
    Och dettas självfallet på grund av att väljarna tycker att de gamla etablerade partierna har representerat en misslyckad politik.

    SD är det enda parti som har nått tydliga framgångar.
    De Svenska väljarna visar tydligt sitt missnöje med Sveriges misslyckade politik gällande invandandring och integration,
    eftersom detta har medfört den ökade kriminaliteten och våra katastrofala samhällsproblem.

    Detta är sant och det kan du aldrig förneka.
    Sedan får du ha vilka känslor och tycka vad du vill om dessa fakta.

    Jag skippade känslorna och valde fokusera på sakfrågorna.
    Vilket fick mig att rösta på SD, för första gången.
    Om jag fokuserar på sakfrågorna i nästa riksdagsval, om jag lägger känslor och fantasier åt sidan, så skulle det inte förvåna mig om jag då kommer rösta på SD igen.
    Nej. Du valde medvetet att inte förklara ordvalet utan gå på med samma ord jag frågade sig vad du menade, och istället hävda att det var jag som inte förstod. Klassiskt försök till härskarteknik och gaslightning. Men det funkar inte.

    Dina slutsatser är också fel och för naivt begränsade. Om ett parti växer pga missnöje innebär det inte automatiskt att väljare anser att de är bra. Proteströster är just det, protester. 

    Att använda formuleringar som "har absolut bidragit till att minska" är också bara rent hitta på och gissning. Men inbilla dig saker om du mår bättre.

    Du är bara en klassisk gnällspik som letar enkla lösningar på komplexa problem. Som så många andra. Tack och hej.
  • Anonym (Jadujadu)
    Anonym (Sakfrågor) skrev 2024-06-13 09:40:35 följande:
    SD är det enda parti som har nått tydliga framgångar.
    De Svenska väljarna visar tydligt sitt missnöje med Sveriges misslyckade politik gällande invandandring och integration,
    eftersom detta har medfört den ökade kriminaliteten och våra katastrofala samhällsproblem.

    Sedan får du ha vilka känslor och tycka vad du vill om dessa fakta.

    Jag skippade känslorna och valde fokusera på sakfrågorna.
    Vilket fick mig att rösta på SD, för första gången.

    Detta är sant och det kan du aldrig förneka.

    Samhällsproblemen är t ex:
    - De extremt ökade behoven och kostnaderna i den Svenska välfärden.
    - Den extremt ökande kriminaliteten och de kostnader detta medför, som i sin tur direkt leder till brister i den Svenska välfärden.
    - Sprängningar, skjutningar och säkerhetsrisker för Svenska innevånare.
    - Kriminellas utnyttjande av den Svenska välfärden på ett sätt som den aldrig var avsedd för och aldrig finansierad för.

    Detta är bara några få konkreta exempel på Sveriges katastrofala samhällsproblem.
    Denna omfattning på samhällsproblem har inte de flesta jämförbara länder.

    Orsaken till Sveriges samhällsproblem är den misslyckade politiken, den politik som alla riksdagspartier har ansvaret för, alla förutom SD.

    Detta är sant och det kan du aldrig förneka.

    Tack och hej till dig
    Det är dina åsikter. Det är inte fakta. Innan du kan särskilja de så bör du hålla dig från att diskutera.
Svar på tråden Hur röstade du i EU-valet?