Inlägg från: SmulanFnulan |Visa alla inlägg
  • SmulanFnulan

Gravid, min man vill inte ha fler

Behåll om du vill, ingen annan kan tvinga dig att genomföra abort. Däremot så får du vara beredd på att bli ensam med barnen då han troligtvis lämnar dig.

• SmulanFnulan
    Anonym (XXX) skrev 2024-06-11 16:17:52 följande:
    Nåja, med fem barn får hon ett saftigt bostadsbidrag, och mannen måste betala underhåll för barnen om han inte tar dem varannan vecka. Till det kommer barnbidrag och flerbarnstillägg, det blir mycket pengar bara det. Räcker det ändå inte så kan hon komplettera upp med försörjningsstöd. Och finns det lägenheter till alla invandrade mångbarnsfamiljer, så borde det finnas det till en svensk mamma och hennes barn också. Borde. Jag är inte säker på att myndigheterna prioriterar så, dock... 
    Anonym (Orolig) skrev 2024-06-11 06:55:47 följande:
    Jag har alltid haft full koll på min ägglossning och mens. Får alltid mens slutet på månaden, 27e/28e. Använder alltid kondom förutom dagen innan mens/dagen den är slut. Slutet på april hade jag mens som vanligt. Då hade 1åringen munnen full i sår (herpes simplex 1), efter en vecka fick jag också primär herpes och kunde inte äta på 1,5 vecka. Då fick jag en brun blödning under en dag, jag trodde det var på grund av påfrestningen för kroppen då jag inte kunde äta eller dricka. Vi hade oskyddat sex den 27e när mensen akulle komma men nu har jag förstått såklart att den lilla blödningen jag fick mitt i cykeln gjorde att mensen förkjutits 2 veckor och även ägglossningen. 
    ...och nu läste jag det här. Ja, om det är så här rörigt och ni till och med lyckats smitta en ettåring med herpes, så kanske det är bättre att det inte blir fler barn där...

Det finns inga säkra perioder. Man kan använda sig av s.k. säkra perioder om man vill ha fler barn, men önskar sprida ut dem lite och inte få dem så tätt. Med säkra perioder blir det av rena sannolikhetsskäl fler månader mellan barnen än utan någon p-metod alls, flera år om man har "tur". Men förr eller senare är olyckan (eller lyckan, om man ser det så) framme. Men om man absolut inte vill ha fler barn, så kan man inte lita på säkra perioder. Jag förstår bara inte varför du inte har steriliserat dig för länge sedan?

För övrigt kan menscykeln komma i olag av många anledningar, även t.ex. psykisk stress. OM man absolut ska använda sig av säkra perioder fast man vet att det inte får bli någon mer graviditet, så måste man i alla fall komplettera med en p-dator. Du vet: man kissar på en sticka, för in den i maskinen, maskinen mäter hormonläget och ger klartecken - eller icke-klartecken - för oskyddat sex det kommande dygnet. Detta krävs för att fånga upp en förskjuten ägglossning, som är på gång. 
    Bidragen räcker knappast för att försörja barnen och dessutom skapa en vettig tillvaro. Tror du det så är du duktigt naiv.
  • SmulanFnulan
    Anonym (XXX) skrev 2024-06-11 19:24:07 följande:
    Det beror ju på hur bra man är på att hushålla. Pengar är inte allt, och tid tillsammans i familjen är också mycket värt. MEN den familjen som vi talar om här i tråden, verkar inte riktigt ha koll på sina liv. Och DÅ blir det svårt att klara sig på bidragsnivån. 
    Pengar är inte allt, men alla behöver pengar för att överleva. Jag tror tyvärr inte ts är typen som har sparat undan ett fuck you-kapital så att hon har råd att lämna sin sambo.
Svar på tråden Gravid, min man vill inte ha fler