Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Gravid, min man vill inte ha fler

Hej! 

Jobbig sits här. 
    Vi har 4 barn - 14, 11, 10 och 1,5år. 
    För 4 år sedan blev jag oplanerat gravid och gjorde en abort. Det var en hemsk upplevelse. För 2 år sedan hände samma sak och jag klarade inte av att göra en abort till, så vi fick ett till barn. Min man hamnade i en djup depression när jag valde att behålla, men älskar vårt barn mer än något annat idag. Vi har skyddat oss med kondom. Nu var mensen sen igen och jag är gravid. Han vill att vi ska göra abort, vi har 4 barn och det räcker så. Det tycker jag med - redan som det är idag är livet ett pussel med alla barnen. Jag var också klar med barn. Men just det här att gå igenom en till abort ger mig ångest och panikkänslor. 

Är det någon som varit med om liknande? Vad ska jag göra? Är jag egoistisk gentemot min man och våra andra barn om jag väljer att behålla även detta barn?

• Svar på tråden Gravid, min man vill inte ha fler
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Två) skrev 2024-06-09 19:36:34 följande:

Men ni är ju två om detta. Varför har han inte gjort en vasektomi om han verkligen inte vill ha fler barn?

Han har sagt det i flera år att han ska men har inte gjort det än. När jag har tagit upp att jag kan sterilisera mig så har han sagt att han ska göra det för det är ett enklare ingrepp för honom.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (S) skrev 2024-06-09 18:45:41 följande:

Men, hur...? Kondom ska ju vara så himla säkert. Ni har inte haft någon annan som helst närkontakt med hans spermier utan penetrerande sex?

Jag tycker du ska göra abort även om det känns svårt. Ni är båda två klara med barn, ni har nog med de ni har och faktiskt så tänker jag att det här skulle kunna knuffa din man helt över gränsen... Han kanske också lämnar dig till slut (jag känner honom inte så du vet bättre om risken finns). Men hur som helst så kommer han må ännu sämre än förra gången. Jag skulle inte kunna ha det på mitt samvete, plus alla andra negativa följder för er allihop.

Ja ts, du är egoistisk mot alla, även dig själv, om du behåller.

Ja jag kanske skulle sökt hjälp istället för att bearbeta den tidigare hemska aborten.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Ystad) skrev 2024-06-10 00:05:43 följande:

Vad exakt var jobbigt med att göra abort?

Det var 2st, jag hade enorma smärtor och blodet bara forsade. Plus det psykiska, att det var jag som bestämt de skulle bort.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (S) skrev 2024-06-10 13:24:08 följande:
    Det psykiska är värre, men då får man komma ihåg orsakerna varför man gör det.
    ?a jag försöker allt jag kan. Men hjärnan försöker övertala mig att det visst blir bra. Vi har hus, mat och pengar så det räcker. Och lillen kanske uppskattar ett syskon, speciellt om 5-6 år när de stora kanske inte är hemma så mycket längre. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (S) skrev 2024-06-10 15:40:29 följande:
    Mm, men om du listar det som kan bli negativt och det som kan bli bra, och så försöker du hitta lösningar för det negativa, hur ser ställningen ut då? Och om det är ett fåtal negativa saker kvar, är det värt dem för att behålla fostret? Vad är "worst case scenario" och kan du leva med det, de följder som blir? Jag får en känsla av att du självklart vill behålla men att du också inser att det kan bli riktigt illa.

Ni har hus, mat och pengar. Nu. Med ett barn till blir det fler utgifter, så klart, men också rent praktiskt krångligt. Ni lär redan ha en stor bil. Syskon, ja de umgås inte alltid men det brukar ordna sig ändå, räkna bara inte med att de kommer leka. Värst är nog relationen till pappan. Jag tror tyvärr han skulle gå under mentalt och att det finns en risk att han lämnar er. Och om han inte gör det så lär det bli ännu värre... Och har ni ekonomi att försörja er om något händer ekonomiskt? Buffert och allt det där, mat för dagen för hela familjen på en och en halv inkomst om någon blir långtidssjukskriven (din man t ex, för djup depression)? Tänk igenom luckorna och se om du kan täppa till dem. Och så klart, prata med pappan. Din kropp absolut JA, men du är inte ensam i detta ändå.
    Nej jag är verkligen inte ensam i detta, när hjärnan får utrymme att komma fram så är det solklart att vi alla (förutom jag psykiskt under denna process och ett tag framöver) skulle ha det mycket bättre så som det är idag. När känslorna sedan får komma fram så är det som att hjärnan stängs av och då kan jag känna att vi klarar det och att jag säkert kan tänka tillbaka om några år att det blev bra ändå, plus att jag kan fly från mina rädslor kring abort. 

Att stänga av känslorna önskar jag att jag kunde göra. Då hade det blivit mycket enklare. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (JB) skrev 2024-06-10 18:34:03 följande:

Vadå "vi" ska göra abort, det är ju du som får genomlida den! Kommer han ens att närvara?

Jag kan inte råda dig hur du ska göra, men jag tycker i alla fall att din man är aningens svagbegåvad. Han får väl sterilisera sig, du har ju redan blivit oplanerat gravid två gånger tidigare. Han får sluta göra dig gravid om det är så himla hemskt. 

Nej han kommer jobba på som vanligt 😅 barnen får ju sommarlov nu denna vecka så det blir jag hemma med alla 4 och abort samtidigt då isåfall. Det är ju ingenting jag skulle berätta för dem.
    Han har iallafall skickat in en egen vårdbegäran idag till kirurgen, så han får göra en vasektomi.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Ekonomen) skrev 2024-06-10 20:12:52 följande:
    Jobba på som vanligt? 0 stöd från honom med andra ord. Gissar att du varit hemma mestadels med barnen och tagit all föräldraledighet? Då är det dags för dig att ta tag i ditt liv och din ekonomi.
    Det stämmer 😊
  • Anonym (Orolig)
    Tom Araya skrev 2024-06-10 20:53:42 följande:
    Jobbigt situation ni hamnat i och som i nuläget är svår att lösa på ett riktigt bra sätt.

Jag undrar mest hur det har kunnat bli så? Kondom är ju rätt hanterad ett väldigt säkert preventivmedel.

Men jag undrar också varför ni inte har steriliserat er, framförallt han som verkar mest säker på att han inte vill ha fler barn?
    Jag har alltid haft full koll på min ägglossning och mens. Får alltid mens slutet på månaden, 27e/28e. Använder alltid kondom förutom dagen innan mens/dagen den är slut. Slutet på april hade jag mens som vanligt. Då hade 1åringen munnen full i sår (herpes simplex 1), efter en vecka fick jag också primär herpes och kunde inte äta på 1,5 vecka. Då fick jag en brun blödning under en dag, jag trodde det var på grund av påfrestningen för kroppen då jag inte kunde äta eller dricka. Vi hade oskyddat sex den 27e när mensen akulle komma men nu har jag förstått såklart att den lilla blödningen jag fick mitt i cykeln gjorde att mensen förkjutits 2 veckor och även ägglossningen. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Ystad) skrev 2024-06-10 23:24:41 följande:
    Okej. Ju tidigare du gör aborten desto lättare är den ju rent fysiskt. Min var inte värre än en kraftig mens (vecka 6) och smärtstillande får man ju utskrivet.
    Tror i ditt fall det psykiska är problemet. Jag ville inte ha barn och för mig var aborten en självklarhet. Du vill uppenbarligen ha det. Tror dock inte din man pallar fler barn. Misstänker att han är HSP, vilket han kanske inte ens vet om. Men att ha 2+ barn och vara HSP är rena mardrömmen och det verkar han ha insett nu. Vi är alla funtade olika och det måste folk förstå. Vissa klarar av att ha ett mindre dagis hemma 24/7 och andra gör inte det. 
    Ja det är verkligen det psykiska som är värst.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Ekonomen) skrev 2024-06-11 07:15:27 följande:

Kommer du att klara dig ekonomiskt ifall du och sambon går i sär? 

Då måste vi sälja gården osv.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Kvinna36) skrev 2024-06-11 16:00:27 följande:

Förlåt men har ni gett er 1-åring herpes? Varför i hela världen pussar man sitt barn på munnen om man har munherpes? Om det inte var du så måste det ju varit din man. Förlåt men nej ni borde inte ha fler barn tycker jag.

😂

Han fick det på förskolan - sedan fick jag det. Och ja jag pussar på mitt barn. Du får läsa på om herpes simplex virus 1 och 2 och vad som händer när man får primär herpes (infektion för första gången).
Svar på tråden Gravid, min man vill inte ha fler