Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Gravid, min man vill inte ha fler

Jag tycker egentligen att man ska ha allvarligare skäl för att det ska vara moraliskt försvarbart att göra abort, och detta helt oavsett vad lagen säger i det land där man bor för tillfället. Men, men... samtidigt måste man ju orka med de barn man har också. Ingen annan än du själv kan ta det beslutet, eller har rätt att ta det beslutet för den delen. 

Dock fattar jag inte varför ni fortsätter med ett så osäkert preventivmedel som kondom, när ni ständigt har dessa problem med oönskade graviditeter? Du borde ha steriliserat dig för länge sedan (eller din man). Eller satt in en kopparspiral - den sitter där i tio år och man behöver inte tänka på preventivmedel alls mer.

• Anonym (XXX)
    Anonym (Ystad) skrev 2024-06-11 15:17:13 följande:
    Det är inte så svartvitt som många vill tro. Sluta skapa skuld hos folk som gör aborter! Man är inte en dålig människa för man gör abort och man saknar inte moral för det.. 
    Sen kanske man inte ska se abort som ett preventivmedel.. Jag tycker exempelvis den första aborten borde vara gratis men resten borde folk få betala för själva. 
    Jag har rätt att tycka att man saknar moral och är en dålig människa, om man gör abort av triviala skäl. Det är ett liv man dödar, det finns det ju liksom ingen tvekan om. Individen är redan färdig med alla sina anlag, den behöver bara få växa klart i sin trygga miljö.

Angående att folk skulle få betala för sina aborter själva, så misstänker jag att det skulle bli just dom som HAR godtagbara skäl för sina aborter, som kommer att avstå. För att de tänker kortsiktigt: kostnaden för aborten kan bytas mot sprit eller knark, just nu. Graviditeten blir ett problem för morgondagen, oron för den försvinner ändå snart i det välsignade ruset... Medan medelklassparet med det ordnade livet i den idylliska villan med stora, luftiga rum och trädgård, inte har några problem med att hosta upp beloppet.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Ekonomen) skrev 2024-06-11 11:07:51 följande:
    Och efter gården är såld, hur ser livet ut då? Hitta ett boende för dig och 5 barn, det är knappast gratis. Omkostnader och löpande utgifter på det. Har du ett arbete i dagsläget?
    Nåja, med fem barn får hon ett saftigt bostadsbidrag, och mannen måste betala underhåll för barnen om han inte tar dem varannan vecka. Till det kommer barnbidrag och flerbarnstillägg, det blir mycket pengar bara det. Räcker det ändå inte så kan hon komplettera upp med försörjningsstöd. Och finns det lägenheter till alla invandrade mångbarnsfamiljer, så borde det finnas det till en svensk mamma och hennes barn också. Borde. Jag är inte säker på att myndigheterna prioriterar så, dock... 
    Anonym (Orolig) skrev 2024-06-11 06:55:47 följande:
    Jag har alltid haft full koll på min ägglossning och mens. Får alltid mens slutet på månaden, 27e/28e. Använder alltid kondom förutom dagen innan mens/dagen den är slut. Slutet på april hade jag mens som vanligt. Då hade 1åringen munnen full i sår (herpes simplex 1), efter en vecka fick jag också primär herpes och kunde inte äta på 1,5 vecka. Då fick jag en brun blödning under en dag, jag trodde det var på grund av påfrestningen för kroppen då jag inte kunde äta eller dricka. Vi hade oskyddat sex den 27e när mensen akulle komma men nu har jag förstått såklart att den lilla blödningen jag fick mitt i cykeln gjorde att mensen förkjutits 2 veckor och även ägglossningen. 
    ...och nu läste jag det här. Ja, om det är så här rörigt och ni till och med lyckats smitta en ettåring med herpes, så kanske det är bättre att det inte blir fler barn där...

Det finns inga säkra perioder. Man kan använda sig av s.k. säkra perioder om man vill ha fler barn, men önskar sprida ut dem lite och inte få dem så tätt. Med säkra perioder blir det av rena sannolikhetsskäl fler månader mellan barnen än utan någon p-metod alls, flera år om man har "tur". Men förr eller senare är olyckan (eller lyckan, om man ser det så) framme. Men om man absolut inte vill ha fler barn, så kan man inte lita på säkra perioder. Jag förstår bara inte varför du inte har steriliserat dig för länge sedan?

För övrigt kan menscykeln komma i olag av många anledningar, även t.ex. psykisk stress. OM man absolut ska använda sig av säkra perioder fast man vet att det inte får bli någon mer graviditet, så måste man i alla fall komplettera med en p-dator. Du vet: man kissar på en sticka, för in den i maskinen, maskinen mäter hormonläget och ger klartecken - eller icke-klartecken - för oskyddat sex det kommande dygnet. Detta krävs för att fånga upp en förskjuten ägglossning, som är på gång. 
  • Anonym (XXX)
    SmulanFnulan skrev 2024-06-11 18:37:01 följande:
    Bidragen räcker knappast för att försörja barnen och dessutom skapa en vettig tillvaro. Tror du det så är du duktigt naiv.
    Det beror ju på hur bra man är på att hushålla. Pengar är inte allt, och tid tillsammans i familjen är också mycket värt. MEN den familjen som vi talar om här i tråden, verkar inte riktigt ha koll på sina liv. Och DÅ blir det svårt att klara sig på bidragsnivån. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Ystad) skrev 2024-06-11 23:38:17 följande:
    Är det bättre att behålla bara för att (enligt dig) vara en god medmänniska, för att sedan kanske gå under själv psykiskt pga graviditet och föräldraskap och inte kunna finnas där för sitt barn? Låta barnet hamna på fosterhem, få problem med självkänslan, bli mobbad och kanske ta livet av sig? 

Du borde läsa på om du tror att man mördar för att man gör abort. Du låter som en ultra radikal kristen. 
    Nej såklart inte. Jag skrev "triviala skäl". Alla skäl är inte triviala. Jag tror att det skulle vara väldigt bra med en oberoende utredning innan aborter beviljas. Där någon professionell och opartisk person kunde titta på de blivande föräldrarna och deras hemmiljö, innan aborten beviljas. Upplysa om vilken hjälp de kan få om de väljer att behålla, gräva lite för att säkerställa att det verkligen är kvinnan själv som vill ha aborten och inte barnafadern eller kvinnans föräldrar om hon är ung.

Fast det gör man - mördar ett liv. Det är ingen tvekan om att fostret är vid liv. Att vänsterliberalerna och tokfeministerna försöker skriva om det i eufemistiska termer ändrar inte på fakta.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Ystad) skrev 2024-06-13 00:53:57 följande:
    Och varför skulle man göra det? Och vem i hela fridens namn har rätt att bestämma över vad en kvinna får och inte får göra med sin egen kropp utifrån vad som anses trivialt och inte? Och i synnerhet när det kommer till att skaffa barn?? 

Fast med den logiken är ju alla mördare då vi dödar nått hela tiden - flugor, myror, möss... Spelar inte kvinnans självbestämmande betydligt större roll än ett fosters liv? Ett foster som för övrigt är en parasit på kvinnan? Det är ju inte som att fostret har valt att bli till eller har något att säga till om direkt, även om du och många radikala likasinnade vill att kvinnor ska vara barnmaskiner och ser dom som mördare när dom gör abort....
    Fostret har ett människovärde till skillnad mot de djur du räknar upp. För övrigt låter du kall, och det är något jag ogillar med de flesta rabiata abortförespråkare. Jag tänker, att även om man nu tycker att abort ska finnas som en sista utväg för kvinnor som hamnat i mycket svåra situationer, där ingen har något att vinna på att barnet föds och allra minst barnet självt (tänk en gravt missbrukande kvinna som prostituerar sig och lever på gatan t.ex., eller en ung flicka som utnyttjats av sin egen far eller bror) - så måste man inte låta så där okänslig. Som att dra paralleller mellan foster och flugor.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Ystad) skrev 2024-06-13 23:47:38 följande:
    Jag är inte kall, jag är realist. Svara på frågan istället, VARFÖR skulle man bestämma över huruvida en kvinna ska få göra abort eller inte? 
    För att ett foster är en människa, det har ett människovärde. Därför måste det finnas lagar kring huruvida de får dödas, av vilka anledningar, och hur långt upp i veckorna. Eller menar du att detta borde vara helt fritt?

Den största anledningen till att jag tycker att det borde vara minst ett obligatoriskt samtal, där den abortsökande kvinnan får vara ensam (viktigt!) med en läkare, kurator, psykolog eller liknande vård-proffs-person, är dock att många kvinnor pressas till abort av barnafadern eller av sina föräldrar (om de är unga), och sedan får de ångra detta hela livet.

Det borde vara någon utomstående som gräver lite i kvinnans motiv, för att få fram om detta verkligen är vad hon själv vill. Samt erbjuder handfast hjälp, på en gång, om det är så att hon t.ex. inte kan gå tillbaka till pojkvännens bostad eller föräldrahemmet om hon inte gör aborten. Och när det gäller flickor från hederskultur kan det handla om liv och död. Det måste finnas ett fast stödsystem som tar över där. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Ystad) skrev 2024-06-13 23:52:45 följande:
    Ja, fast nu ska vi inte blanda ihop äpplen och päron.
    Mm, tycker folk borde få betala själva för sina 2+ aborter av just den anledningen du beskriver. Men att neka abort pga "triviala skäl" är bara dumt.
    Finns det inget skäl som är för trivialt i din bok? Typ "nu har vi redan bokat en resa, och den skulle bli förstörd om jag fortfarande vore gravid då", eller "jag vill kunna dricka alkohol på mitt bröllop och vara smal och fin i brudklänningen". Jag har hört båda dessa IRL!
Svar på tråden Gravid, min man vill inte ha fler