Anonym (XXX) skrev 2024-06-14 03:49:26 följande:
För att ett foster är en människa, det har ett människovärde. Därför måste det finnas lagar kring huruvida de får dödas, av vilka anledningar, och hur långt upp i veckorna. Eller menar du att detta borde vara helt fritt?
Den största anledningen till att jag tycker att det borde vara minst ett obligatoriskt samtal, där den abortsökande kvinnan får vara ensam (viktigt!) med en läkare, kurator, psykolog eller liknande vård-proffs-person, är dock att många kvinnor pressas till abort av barnafadern eller av sina föräldrar (om de är unga), och sedan får de ångra detta hela livet.
Det borde vara någon utomstående som gräver lite i kvinnans motiv, för att få fram om detta verkligen är vad hon själv vill. Samt erbjuder handfast hjälp, på en gång, om det är så att hon t.ex. inte kan gå tillbaka till pojkvännens bostad eller föräldrahemmet om hon inte gör aborten. Och när det gäller flickor från hederskultur kan det handla om liv och död. Det måste finnas ett fast stödsystem som tar över där.
Men det finns ju redan regleringar för det. Du känner inte till att abort bara får göras fram till en viss vecka eller?
För övrigt tycker jag du lägger alldeles för stor vikt vid "människovärdet". Vad spelar det för roll för DIG om en kvinna gör abort eller ej? Varför vill du så gärna in och bestämma över kvinnors kroppar när det kommer till barnafödande? Och kom inte med något dravel om att du bryr dig så enormt mycket om ett foster i en okänd kvinnas mage, för då ljuger du.
Tycker för övrigt resonemanget är rätt skevt där, att man ska försöka få en kvinna att behålla ett foster, vilket riskerar att få enorma negativa konsekvenser för henne, och sen lita på att samhället stöttar och tar vid till varje pris.. Nae vet du vad.. Till vilken nytta då? Där tycker jag du lägger alldeles för stor vikt vid ett fosters betydelse.
Och nej, det finns ingen anledning som är för "dålig" för abort. Alla värdesätter inte ett foster lika högt som vissa andra..