Inlägg från: Anonym (Ystad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ystad)

    Gravid, min man vill inte ha fler

    Vad exakt var jobbigt med att göra abort?

  • Anonym (Ystad)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-06-10 10:11:53 följande:
    Det var 2st, jag hade enorma smärtor och blodet bara forsade. Plus det psykiska, att det var jag som bestämt de skulle bort.
    Okej. Ju tidigare du gör aborten desto lättare är den ju rent fysiskt. Min var inte värre än en kraftig mens (vecka 6) och smärtstillande får man ju utskrivet.
    Tror i ditt fall det psykiska är problemet. Jag ville inte ha barn och för mig var aborten en självklarhet. Du vill uppenbarligen ha det. Tror dock inte din man pallar fler barn. Misstänker att han är HSP, vilket han kanske inte ens vet om. Men att ha 2+ barn och vara HSP är rena mardrömmen och det verkar han ha insett nu. Vi är alla funtade olika och det måste folk förstå. Vissa klarar av att ha ett mindre dagis hemma 24/7 och andra gör inte det. 
  • Anonym (Ystad)
    Anonym (XXX) skrev 2024-06-11 12:30:17 följande:

    Jag tycker egentligen att man ska ha allvarligare skäl för att det ska vara moraliskt försvarbart att göra abort, och detta helt oavsett vad lagen säger i det land där man bor för tillfället. Men, men... samtidigt måste man ju orka med de barn man har också. Ingen annan än du själv kan ta det beslutet, eller har rätt att ta det beslutet för den delen. 

    Dock fattar jag inte varför ni fortsätter med ett så osäkert preventivmedel som kondom, när ni ständigt har dessa problem med oönskade graviditeter? Du borde ha steriliserat dig för länge sedan (eller din man). Eller satt in en kopparspiral - den sitter där i tio år och man behöver inte tänka på preventivmedel alls mer.


    Det är inte så svartvitt som många vill tro. Sluta skapa skuld hos folk som gör aborter! Man är inte en dålig människa för man gör abort och man saknar inte moral för det.. 
    Sen kanske man inte ska se abort som ett preventivmedel.. Jag tycker exempelvis den första aborten borde vara gratis men resten borde folk få betala för själva. 
  • Anonym (Ystad)
    Anonym (XXX) skrev 2024-06-11 15:52:18 följande:
    Jag har rätt att tycka att man saknar moral och är en dålig människa, om man gör abort av triviala skäl. Det är ett liv man dödar, det finns det ju liksom ingen tvekan om. Individen är redan färdig med alla sina anlag, den behöver bara få växa klart i sin trygga miljö.

    Angående att folk skulle få betala för sina aborter själva, så misstänker jag att det skulle bli just dom som HAR godtagbara skäl för sina aborter, som kommer att avstå. För att de tänker kortsiktigt: kostnaden för aborten kan bytas mot sprit eller knark, just nu. Graviditeten blir ett problem för morgondagen, oron för den försvinner ändå snart i det välsignade ruset... Medan medelklassparet med det ordnade livet i den idylliska villan med stora, luftiga rum och trädgård, inte har några problem med att hosta upp beloppet.
    Är det bättre att behålla bara för att (enligt dig) vara en god medmänniska, för att sedan kanske gå under själv psykiskt pga graviditet och föräldraskap och inte kunna finnas där för sitt barn? Låta barnet hamna på fosterhem, få problem med självkänslan, bli mobbad och kanske ta livet av sig? 

    Du borde läsa på om du tror att man mördar för att man gör abort. Du låter som en ultra radikal kristen. 
  • Anonym (Ystad)
    Anonym (XXX) skrev 2024-06-12 02:40:25 följande:
    Nej såklart inte. Jag skrev "triviala skäl". Alla skäl är inte triviala. Jag tror att det skulle vara väldigt bra med en oberoende utredning innan aborter beviljas. Där någon professionell och opartisk person kunde titta på de blivande föräldrarna och deras hemmiljö, innan aborten beviljas. Upplysa om vilken hjälp de kan få om de väljer att behålla, gräva lite för att säkerställa att det verkligen är kvinnan själv som vill ha aborten och inte barnafadern eller kvinnans föräldrar om hon är ung.

    Fast det gör man - mördar ett liv. Det är ingen tvekan om att fostret är vid liv. Att vänsterliberalerna och tokfeministerna försöker skriva om det i eufemistiska termer ändrar inte på fakta.
    Och varför skulle man göra det? Och vem i hela fridens namn har rätt att bestämma över vad en kvinna får och inte får göra med sin egen kropp utifrån vad som anses trivialt och inte? Och i synnerhet när det kommer till att skaffa barn?? 

    Fast med den logiken är ju alla mördare då vi dödar nått hela tiden - flugor, myror, möss... Spelar inte kvinnans självbestämmande betydligt större roll än ett fosters liv? Ett foster som för övrigt är en parasit på kvinnan? Det är ju inte som att fostret har valt att bli till eller har något att säga till om direkt, även om du och många radikala likasinnade vill att kvinnor ska vara barnmaskiner och ser dom som mördare när dom gör abort....
  • Anonym (Ystad)
    Anonym (XXX) skrev 2024-06-13 04:27:01 följande:
    Fostret har ett människovärde till skillnad mot de djur du räknar upp. För övrigt låter du kall, och det är något jag ogillar med de flesta rabiata abortförespråkare. Jag tänker, att även om man nu tycker att abort ska finnas som en sista utväg för kvinnor som hamnat i mycket svåra situationer, där ingen har något att vinna på att barnet föds och allra minst barnet självt (tänk en gravt missbrukande kvinna som prostituerar sig och lever på gatan t.ex., eller en ung flicka som utnyttjats av sin egen far eller bror) - så måste man inte låta så där okänslig. Som att dra paralleller mellan foster och flugor.
    Jag är inte kall, jag är realist. Svara på frågan istället, VARFÖR skulle man bestämma över huruvida en kvinna ska få göra abort eller inte? 
  • Anonym (Ystad)
    Tow2Mater skrev 2024-06-13 07:37:30 följande:
    En kvinna får ju inte ens bestämma om hon ska få ut ett foster med kejsarsnitt eller inte med hänvisning till en trivial anledning. Om det regleras borde ju borttagadet av fostret definitivt kunna regleras efter om anledingarna är triviala eller inte. En kvinna får ju heller inte bara ta bort sin livmoder om hon inte har en icke-trivial anledning. Kanske folk skulle använda bättre preventivmetoder om de inte bara kunde göra abort för tredje och fjärde gången för triviala anledningar.
    Ja, fast nu ska vi inte blanda ihop äpplen och päron.
    Mm, tycker folk borde få betala själva för sina 2+ aborter av just den anledningen du beskriver. Men att neka abort pga "triviala skäl" är bara dumt.
  • Anonym (Ystad)
    Anonym (XXX) skrev 2024-06-14 03:49:26 följande:
    För att ett foster är en människa, det har ett människovärde. Därför måste det finnas lagar kring huruvida de får dödas, av vilka anledningar, och hur långt upp i veckorna. Eller menar du att detta borde vara helt fritt?

    Den största anledningen till att jag tycker att det borde vara minst ett obligatoriskt samtal, där den abortsökande kvinnan får vara ensam (viktigt!) med en läkare, kurator, psykolog eller liknande vård-proffs-person, är dock att många kvinnor pressas till abort av barnafadern eller av sina föräldrar (om de är unga), och sedan får de ångra detta hela livet.

    Det borde vara någon utomstående som gräver lite i kvinnans motiv, för att få fram om detta verkligen är vad hon själv vill. Samt erbjuder handfast hjälp, på en gång, om det är så att hon t.ex. inte kan gå tillbaka till pojkvännens bostad eller föräldrahemmet om hon inte gör aborten. Och när det gäller flickor från hederskultur kan det handla om liv och död. Det måste finnas ett fast stödsystem som tar över där. 
    Men det finns ju redan regleringar för det. Du känner inte till att abort bara får göras fram till en viss vecka eller?
    För övrigt tycker jag du lägger alldeles för stor vikt vid "människovärdet". Vad spelar det för roll för DIG om en kvinna gör abort eller ej? Varför vill du så gärna in och bestämma över kvinnors kroppar när det kommer till barnafödande? Och kom inte med något dravel om att du bryr dig så enormt mycket om ett foster i en okänd kvinnas mage, för då ljuger du. 

    Tycker för övrigt resonemanget är rätt skevt där, att man ska försöka få en kvinna att behålla ett foster, vilket riskerar att få enorma negativa konsekvenser för henne, och sen lita på att samhället stöttar och tar vid till varje pris.. Nae vet du vad.. Till vilken nytta då? Där tycker jag du lägger alldeles för stor vikt vid ett fosters betydelse. 

    Och nej, det finns ingen anledning som är för "dålig" för abort. Alla värdesätter inte ett foster lika högt som vissa andra.. 
  • Anonym (Ystad)
    Tow2Mater skrev 2024-06-14 07:04:50 följande:
    Frukt som frukt, men nu blandar du in en morotsstav. Är det bara kostnaden du menar är intressant? De rika ska få tillgång till fem aborter av triviala skäl om de vill, medan de fattiga inte ska kunna få det?
    Kanske vi borde ha det likadant angående kejsarsnitt och borttagande av livmödrar; om du kan betala det själv klart du ska få det bara för att du vill, men om du vill ha statens hjälp ska det till ganska icke-triviala orsaker vilka du inte bestämmer skälv. Jo det skulle ju funka i och för sig. Men de borde ju behandlas likadant.
    Kostnaden kan nog göra att fler tänker till och förebygger graviditet med hjälp av alla preventivmedel som finns. 
    Är man rik så kan man betala för sig, då spelar skälen för aborten ingen roll. I dagsläget kan ju alla göra abort hur många ggr som helst och staten betalar.

    Nja, fast inget av det kan man ju själv "förebygga" eller vad man ska säga. Abort går att förebygga med faktiska åtgärder i form av preventivmedel 
  • Anonym (Ystad)
    Anonym (XXX) skrev 2024-06-14 03:55:20 följande:
    Finns det inget skäl som är för trivialt i din bok? Typ "nu har vi redan bokat en resa, och den skulle bli förstörd om jag fortfarande vore gravid då", eller "jag vill kunna dricka alkohol på mitt bröllop och vara smal och fin i brudklänningen". Jag har hört båda dessa IRL!
    Du tror inte att dessa människor gör helt rätt i att göra abort? Såna människor vill man väl inte ha som föräldrar. 

    Samma sak med killar som tvingar tjejen till abort. Kul för barnet att växa upp utan pappa sen och i en skev familjesituation.. Såvida inte killen tar till drastiska åtgärder innan barnet föds för att slippa bli pappa
Svar på tråden Gravid, min man vill inte ha fler