• Anonym (A)

    Hur fungerar EU valet?

    Hur fungerar det om man röstar nu i EU valet? Ska man rösta på den man tycker ska få föra våran talan, eller finns det sammarbeten mellan partierna även där? 

    Såg lite snabbt att nu är det ju M, S och några till som får besluta saker åt oss gemensamt där? Men om jag röstar på ett parti så är det ju för att jag vill att de ska få bestämma lite mer?  

  • Svar på tråden Hur fungerar EU valet?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (M) skrev 2024-06-09 15:02:12 följande:
    Så du slutade lära dig saker när du slutade skolan? 

    Nej då, jag är insatt och har röstat. Men (P) hänvisade till skolan, så jag förklarade att skolgång inte är någon garanti för att ha koll på EU.  


    Östeuropas geografi har jag däremot aldrig fått koll på. Vi behövde bara lära oss Sovjetunionen och sen var det typ klart! 

  • Anonym (Kalle)
    Anonym (P) skrev 2024-06-09 13:48:44 följande:

    Hur kan man som vuxen människa som förväntas ha gått i skola inte ha någon koll på detta?


    Kan bara hålla med. De unga idag verkar hämta nyheter från TikTok istället för att läsa tidningar och följa nyheter. Har man immigrerat kan jag förstå att man inte vet men annars så är okunskapen direkt skrämmande.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Linda) skrev 2024-06-09 15:45:01 följande:

    Nej då, jag är insatt och har röstat. Men (P) hänvisade till skolan, så jag förklarade att skolgång inte är någon garanti för att ha koll på EU.  


    Östeuropas geografi har jag däremot aldrig fått koll på. Vi behövde bara lära oss Sovjetunionen och sen var det typ klart! 


    Jag tolkar inte P som att man nödvändigtvis skulle lärt sig allt i skolan men jag, liksom P, förväntar mig att en som gått i skolan också ska ha lärt sig vikten av att hålla sig uppdaterad och ha åtminstone basic koll på vad som händer såväl i Sverige som i omvärlden. 
  • Anonym (Googla!)

    Varje parti skickar ett antal personer till ledamöter beroende av hur många röster dom har. I år ligger Liberalerna, KD illa till att åka ut.
    Centern har enligt opinionsundersökningar halverat sitt stöd och kommer då att troligtvis förlora en ledamot.
    Miljöpartiet är dubbelt så stort i EU val som i riksdagsval ungefär.
    Sverige har haft 20 st ledamöter ifrån olika partier efter förra valet.
     
    Du kan googla EU för mer info.

  • Anonym (P)
    Anonym (A) skrev 2024-06-09 15:19:19 följande:
    Trams, Naturen här i Sverige är garanterat jätteviktig. Problemet med kommunister är att de förstör med islamism. 
    Kommunister har alltid avrättats och förföljts i de flesta islamska republiker. Av det enkla skälet att kommunism och islamism är oförenligt. Religion och kommunism överhuvudtaget går inte ihop. Kommunism innebär att alla gemensamt äger alla produktionsmedel. Knappast förenligt med islam, eller hur?
  • Anonym (A)
    Anonym (P) skrev 2024-06-09 18:22:32 följande:
    Kommunister har alltid avrättats och förföljts i de flesta islamska republiker. 
    Haha, kommunister och islamister hjälpte till att ta över Iran under vad var det? 1970... Och nu vill de göra samma sak i Sverige. 
  • Anonym (A)
    Anonym (A) skrev 2024-06-09 18:30:26 följande:
    Haha, kommunister och islamister hjälpte till att ta över Iran under vad var det? 1970... Och nu vill de göra samma sak i Sverige. 
    Det finns en anledning till att alla är kommunister som reagerar över den här rektorn som tog tag i en elev under studenten där han försökte göra avgången i den svenska skolan till en palestina grej och vifta med dess flagga... 

    Killen är ifrån Sudan.. (ljuger och säger att han är från Palestina nu istället.) Där kommunist partier är rätt så stora vet ni? 
  • Anonym (P)
    Anonym (A) skrev 2024-06-09 18:30:26 följande:
    Haha, kommunister och islamister hjälpte till att ta över Iran under vad var det? 1970... Och nu vill de göra samma sak i Sverige. 
    Haha, du blandar ihop kommunism med vänstern i allmänhet. Vad som är vänster / höger har glidit en hel de senaste decennierna men definition av kommunism har aldrig ändrats. Sedan stämmer det att både islamister och kommunister hade shahen som gemensam fiende. Dock slaktades kommunister av Ayatollorna på samma sätt som på shahens tid. 
  • Anonym (A)
    Anonym (P) skrev 2024-06-09 18:44:33 följande:
    Haha, du blandar ihop kommunism med vänstern i allmänhet. Vad som är vänster / höger har glidit en hel de senaste decennierna men definition av kommunism har aldrig ändrats. Sedan stämmer det att både islamister och kommunister hade shahen som gemensam fiende. Dock slaktades kommunister av Ayatollorna på samma sätt som på shahens tid. 
    Ja det var då det. Och nu har kommunisterna vapeniserat islamism emot västvärlden. Det är därför saker ser ut som det ser ut nu. 
  • Anonym (A)
    Anonym (P) skrev 2024-06-09 18:44:33 följande:
    Haha, du blandar ihop kommunism med vänstern i allmänhet. Vad som är vänster / höger har glidit en hel de senaste decennierna men definition av kommunism har aldrig ändrats. Sedan stämmer det att både islamister och kommunister hade shahen som gemensam fiende. Dock slaktades kommunister av Ayatollorna på samma sätt som på shahens tid. 
    Men du har aldrig frågat dig var alla dessa lögnare kommer ifrån hela jävla tiden?

    Islam och Kommunism. 
  • Anonym (P)
    Anonym (A) skrev 2024-06-09 18:47:50 följande:
    Men du har aldrig frågat dig var alla dessa lögnare kommer ifrån hela jävla tiden?

    Islam och Kommunism. 
    Lögnare kommer överallt ifrån. Hitler, Erdogan, Stalin, Lenin, Trump, Ayatollor, Saddam Hussein, Mao, Xi, Kim, Palme, Åkesson, You name it. 
  • Anonym (A)
    Anonym (P) skrev 2024-06-09 18:58:37 följande:
    Lögnare kommer överallt ifrån. Hitler, Erdogan, Stalin, Lenin, Trump, Ayatollor, Saddam Hussein, Mao, Xi, Kim, Palme, Åkesson, You name it. 
    Ja men dåså! Då är det okej att folk börjar rösta på dom lite mer? 

    Vilken är din favorit? Stalin? Lenin? Erdogan? Eller vill bara kanske att Sverige inte ska se svenskt ut? 
  • Anonym (A)
    Anonym (P) skrev 2024-06-09 18:58:37 följande:
    Lögnare kommer överallt ifrån. Hitler, Erdogan, Stalin, Lenin, Trump, Ayatollor, Saddam Hussein, Mao, Xi, Kim, Palme, Åkesson, You name it. 
    Svårt det här att veta vad man ska rösta, när man står inför sådanna nytänkare som du ;) 
  • Anonym (P)
    Anonym (A) skrev 2024-06-09 19:08:33 följande:
    Ja men dåså! Då är det okej att folk börjar rösta på dom lite mer? 

    Vilken är din favorit? Stalin? Lenin? Erdogan? Eller vill bara kanske att Sverige inte ska se svenskt ut? 
    Vem av dessa du väljer att lägga din röst på är din ensak men min röst hamnade inte hos någon av dessa i alla fall.
  • Anonym (P)
    Anonym (A) skrev 2024-06-09 19:10:21 följande:
    Svårt det här att veta vad man ska rösta, när man står inför sådanna nytänkare som du ;) 
    Verkar snarare som att du får det svårt när du varken kan din historia eller förstår innebörden av vanliga begrepp. Då ökar snarare risken att du blir nyttig idiot istället.
  • Anonym (A)
    Anonym (P) skrev 2024-06-09 19:22:12 följande:
    Verkar snarare som att du får det svårt när du varken kan din historia eller förstår innebörden av vanliga begrepp. Då ökar snarare risken att du blir nyttig idiot istället.
    Lol, behöver varken dina moralkakor, eller era veka tips. 
  • Anonym (P)
    Anonym (A) skrev 2024-06-09 19:26:30 följande:
    Lol, behöver varken dina moralkakor, eller era veka tips. 
    Moralkakor? Använd inte ord som du inte förstår , jag har nämligen inte varit inne på moral alls. Och vilka era syftar du på? Kommunister? Tror du jag är kommunist bara för att jag förklarar termens innebörd och lite historia? LOL!! Du gjorde min dag!! 🤣🤣🤣
  • Anonym (A)
    Anonym (P) skrev 2024-06-09 19:46:54 följande:
    Moralkakor? Använd inte ord som du inte förstår , jag har nämligen inte varit inne på moral alls. Och vilka era syftar du på? Kommunister? Tror du jag är kommunist bara för att jag förklarar termens innebörd och lite historia? LOL!! Du gjorde min dag!! 🤣🤣🤣
    Vad härligt! Nu är nästa steg att förstå att diskussionen som vi har är över för länge sedan för du gjorde bara bort dig. Trevlig kväll och ha så kul! 
Svar på tråden Hur fungerar EU valet?