• Anonym (Medusa)

    Hur mycket ska familjen behöva anpassa sig för den som jobbar natt

    I en stor familj med flera barn i varierande ålder som nu har sommarlov och ena föräldern jobbar natt. Där det dessutom som idag, är riktigt dåligt väder så alla är inne och två är sjuka, är det då rimligt att den som jobbar natt blir tjurig över att det är ljud i huset? Att vi pratar, spelar musik och tvspel? Är ju inte som att vi har jättehög volym, men vi kan ju inte sluta leva och tassa på tå för att en jobbar natt. Är just nu halvt storm ute, regnar, åskar och är kallt. Så ljudlöst lär det ju knappast bli oavsett. 

  • Svar på tråden Hur mycket ska familjen behöva anpassa sig för den som jobbar natt
  • Anonym (Patricia)

    Den som behöver sova får ju ta eget ansvar för att kunna sova så bra som möjligt med tex mörkläggningsgardiner, öronproppar,  ögonmask, stängd dörr, earpods med musik eller what ever som kan stänga ute vardagens ljud. 

    Ni ska rimligen kunna vistas inne med vanligt ljud i vardagen men givetvis inte starta filmer med ljudanläggning utanför sovrummet,  börja dammsuga eller ta hem kompisar etc som kan störa. 

    Hänsyn åt båda håll.  Knäpptyst är orimligt . 

  • Anonym (Ja)

    Ja det är rimligt att den som jobbat natt får sova ostört. Så länge ljudnivån är hög nog att väcka hen så är den alltså för hög.

  • Jemp

    Viss respekt, absolut. inte spela musik tex tycker jag är rimligt. 

  • Fjäril kär

    Vet man med sig att ljudnivån i familjen allmänt kan bli lite för hög så får man så lov att respektera den sovande och väcks personen så är det för stökigt helt enkelt.  Då får man bita i det sura äpplet och rannsaka sig lite. 

  • blomman 2

    Klart det är svårt att vara helt tyst som stor familj men självklart ska den sovande och arbetande få sin sömn.
    Det är inte att begära för mycket.
    Om de sjuka är stora nog att klara sig själva skulle jag ta vildarna hemifrån trots regn och rusk, något kan man ju fördriva lite tid på.
    Badhus? 

  • Anonym (Ia)

    Jag tycker väl det är självklart att man håller nere ljudvolymen om en person ska sova efter att ha jobbat natt. En sak om personen varit ute och roat sig, men personen har ju jobbat för att kunna betala räkningar.

    Att man inte kan vara helt tyst är en sak men inte högre än normal samtalston.

    Att sätta på musik, tv-spel osv med höga ljud är ju oförskämt med tanke på att man kan använda hörlurar.

    Varför inte läsa, spela sällskapsspel, pyssla/rita under dagen, den som jobbar natt går väl upp runt 15 så efter det är det ju fritt fram med ljud.

  • Anonym (Rimligt)

    Ja, det är rimligt. Beslutet att en ska jobba natt har ju fattats någon gång och då får familjen anpassa sig till det. Använd hörlurar, gå iväg hemifrån om barnen är små och högljudda, läs en bok.

  • Anonym (Ellie)

    Det som jobbar natt behöver sova. Men ni behöver knappast spela musik och liknande. Sedan är det förstås svårt att hålla barn riktigt tysta. 

    Hur stort bor ni? Går det att bädda åt nattjobbaren i en mer avskild del av hemmet.

  • Kvittning

    Tvärtemot vad många andra tycker så känner jag att man måste få ha en normal ljudvolym och att inte hela familjen kan anpassa sig.

    Pga svårigheter med nattsömn så sover både jag och min man ofta på dagarna på helgerna. Tar på hörlurar som stänger ute ljud alternativt om man vill ligga på sidan så sätter man i en hörlur med ljud i örat som man somnar till i örat som är uppåt från kudden som en "ljudvägg" mot övriga familjen och en riktigt bra ögonmask till det.

    Det som begränsas är dunkande i golv och väggar då det sprider sig vidare på ett sätt som inte går att filtrera bort (vilket är rätt enkelt att begränsa, är ju inte så att man måste springa runt och studsa bollar och liknande hela tiden).

  • Anonym (Kl)

    Inte okej att spela musik, då får man ha hörlurar. Man kan ha hörlurar till TV:n också (tror jag, vi kan det). 
    Ni kan sitta lugnt vid bordet och spela Memory eller liknande, eller bygga en koja att mysa i. Trevlig för sjuklingarna också. 
    Den som sover får sova med öronproppar. 

  • BellaDonnna
    Kvittning skrev 2024-06-09 14:45:31 följande:

    Tvärtemot vad många andra tycker så känner jag att man måste få ha en normal ljudvolym och att inte hela familjen kan anpassa sig.

    Pga svårigheter med nattsömn så sover både jag och min man ofta på dagarna på helgerna. Tar på hörlurar som stänger ute ljud alternativt om man vill ligga på sidan så sätter man i en hörlur med ljud i örat som man somnar till i örat som är uppåt från kudden som en "ljudvägg" mot övriga familjen och en riktigt bra ögonmask till det.

    Det som begränsas är dunkande i golv och väggar då det sprider sig vidare på ett sätt som inte går att filtrera bort (vilket är rätt enkelt att begränsa, är ju inte så att man måste springa runt och studsa bollar och liknande hela tiden).


    Fast att man har sovit dåligt tycker jag inte kan Jämföras med någon som jobbar natt. Kanske personen i fråga också ska jobba nästkommande natt.
  • Kvittning
    BellaDonnna skrev 2024-06-09 18:07:45 följande:
    Fast att man har sovit dåligt tycker jag inte kan Jämföras med någon som jobbar natt. Kanske personen i fråga också ska jobba nästkommande natt.
    Jag jämförde inte behovet av sömn utan åtgärder som gör att man kan sova utan att hela familjen ska behöva anpassa sig. 

    Om situationerna ska jämföras rakt av så skulle jag säga att det är helt orimligt att en hel familj ska behöva anpassa hela sitt inomhusliv hela dagarna för att personen som behöver sova ska slippa ta på hörlurar.
  • Anonym (888)
    Anonym (Medusa) skrev 2024-06-09 12:26:33 följande:
    Hur mycket ska familjen behöva anpassa sig för den som jobbar natt

    I en stor familj med flera barn i varierande ålder som nu har sommarlov och ena föräldern jobbar natt. Där det dessutom som idag, är riktigt dåligt väder så alla är inne och två är sjuka, är det då rimligt att den som jobbar natt blir tjurig över att det är ljud i huset? Att vi pratar, spelar musik och tvspel? Är ju inte som att vi har jättehög volym, men vi kan ju inte sluta leva och tassa på tå för att en jobbar natt. Är just nu halvt storm ute, regnar, åskar och är kallt. Så ljudlöst lär det ju knappast bli oavsett. 


    Det är klart att ni måste tassa på tå för någon som måste sova dagtid. Det har ju med er försörjning att göra och ni har väl bestämt tillsammans att det här är en bra lösning för familjen? Annars får ni väl söka dagjobb istället med allt vad det innebär av att vara upptagen 5 dagar i veckan och kanske tjäna mindre. 
  • Anonym (Shhh)

    Nej, det är inte rimligt att en stor familj ska vara helt tyst på dagarna. Barn låter och den som har valt att jobba natt och sova dagtid måste vara medveten om att dagar sällan är lika tysta som nätter och antingen fixa att sova genom det eller vidta åtgärder, som öronproppar och hörlurar och ett avskilt rum som ger tillräcklig tystnad för att kunna sova. Man är förälder även när man sover liksom.

    Självklart tar man så mycket hänsyn man kan och undviker onödiga högljudda aktiviteter. Men barnen måste ju få kunna röra på sig, gå på toa, fixa något att äta och prata i normal samtalston.  Bäst hade klart varit om ni kunde dra iväg till stranden och på olika utflykter och museer under dagarna så att den andra föräldern kan få några timmars helt ostörd sömn, men det går ju inte med sjuka barn. Och åskan lär ju inte lyssna på tillsägelser om att dämpa sig heller.

    Kanske är det bäst om ni i framtiden har semester samtidigt så att barnen kan vara på fritids och förskola när föräldern behöver sova.

  • Anonym (Skuggan)
    BellaDonnna skrev 2024-06-09 18:07:45 följande:
    Fast att man har sovit dåligt tycker jag inte kan Jämföras med någon som jobbar natt. Kanske personen i fråga också ska jobba nästkommande natt.
    Oavsett varför personen sover på dagen så bör man visa hänsyn till den personen. Givetvis till en rimlig grad.

    Det är lika viktigt med sömn fast än man inte jobbar.

    På samma sätt som den som sover får ta konsekvenserna av sitt handlande. Vet man av att man är lättväckt och sover utan öronproppar så får man ta konsekvensen av det.
  • Anonym (Medusa)

    Nej VI har inte bestämt att det ska jobbas natt. Det har valts helt på eget bevåg av den som jobbar så. Jag har inte haft någon talan om saken. Ljudnivån var inte orimligt hög, den var på lagom nivå, enligt mig alla fall. 

  • Anonym (888)
    Anonym (Medusa) skrev 2024-06-10 16:54:42 följande:

    Nej VI har inte bestämt att det ska jobbas natt. Det har valts helt på eget bevåg av den som jobbar så. Jag har inte haft någon talan om saken. Ljudnivån var inte orimligt hög, den var på lagom nivå, enligt mig alla fall. 


    då är det kanske det ni ska diskutera istället för ljudnivåer? Hur vill ni ha det i familjen och hur ska ni leva för att alla ska må bra? 
  • Anonym (natt)

    Min man har jobbat natt i 20 år (men har nu slutat med det sedan ett par år tillbaka) och vi i övriga familjen anpassade oss verkligen inte varje dag. Visst, en gång när ena ungen började trumma på en trumma precis utanför sovrumsdörren, så sa jag att det kanske kunde vänta tills pappa vaknar, men i övrigt så är det han som får ta ansvaret för sitt sovande. Likadant måste man kanske inte spela musik på högsta nivå med värsta basen, men vi har spelat lagom högt och dansat och sjungit till.


    Däremot så behöver man inte försvåra för den som behöver sova dagtid genom att vistas i det rum där den som sover är. Hos oss är det så att när pappa sover så går man helt enkelt inte in i sovrummet. Det gäller alla i familjen.


    Hos oss har vi en löpande dialog kring vilka hjälpmedel som behövs för att sova och det har skiftat enormt genom åren (han har jobbat natt i nästan 20 år) och skiftar faktiskt även över årstiderna (på vintern har han mycket större sömnbehov än på sommaren, varför vet jag inte, men på sommaren räcker det ofta med 7 timmars sömn, medan vintern minst måste vara 9 timmar, men ibland så mycket som 11).

    Just nu räcker det med öronproppar, sovmask och mörkläggningsgardiner. Ett tag hade vi en tanke på att sätta fönsterfilm för att göra det ännu mörkare i sovrummet men det hjälpte med en ordentlig sovmask. Under en period hade han även en filt över ansiktet. 


    I övrigt så kan inte familjen tassa på tå bara för att en jobbar natt, men man måste ha en löpande dialog om hur det funkar. Under en period när vårt barn var i 3-årsåldern så sov min man ungefär en natt i månaden i bilen eftersom han upplevde att sömnen blev bättre då. Jag tyckte att det var rätt jobbigt och ville att han skulle byta jobb, men även den perioden blåste över.


    Så, ge och ta, och ha en löpande dialog om vad som funkar och vad som inte funkar. Tänk på att sömnbrist påverkar en på många nivåer men kan komma smygande och skulle personen som sover dagtid visa tecken på att inte må bra eller vara lättretlig så är det klokt att låta personen verkligen få sova ut ett par dygn i mörker och tystnad för att se om man kan diskutera saken efteråt. Det sliter enormt på kroppen att nattarbeta.

  • Anonym (S)

    Känns det bättre att personen inte jobbar alls då?

Svar på tråden Hur mycket ska familjen behöva anpassa sig för den som jobbar natt